Svet
30. 11. 2024. 17:49 4
TEŠKA kriza u Nemačkoj: Prete masovni otkazi, političari nemoćni
U srcu najvećeg nemačkog proizvođača automobila, Folksvagena, političari su dugo bili u stanju da preduprede najgore. Sada, izgleda, više ne mogu.
Dok Folksvagen preti da će zatvoriti nemačke fabrike po prvi put u 87- godišnjoj istoriji kompanije, političari koji su decenijama štitili radnike od masovnih otpuštanja, bore se da dođu do odgovora usred rastuće frustracije radnika i pretnje masovnim štrajkovima.
- Kako vreme odmiče, takođe shvatamo da su mnogi ljudi jednostavno zaista ljuti što se to radi - rekao je Torsten Greger, glavni pregovarač za IG Metall, najvećeg nemačkog radničkog sindikat, piše Politiko.
Groger je rekao da će "štrajkovi upozorenja" biti održani pre 9. decembra, uoči sledeće runde pregovora sa menadžmentom o smanjenju troškova, i zapretio mnogo oštrijim akcijama ako pregovori prođu loše.
- Postoji mogućnost veće industrijske akcije.
- Spremni smo za to - dodao je.
Izazovi dolaze u trenutku kada nemačka vlada nije u stanju da reaguje nakon raspada trostranačke vladajuće koalicije ranije ovog meseca. Moglo bi da prođe nekoliko meseci pre nego što Nemačka dobije novu vladu, pošto bi pregovori između strana mogli da se odugovlače posle izbora 23. februara. Čak i tada, ustavni dug zemlje, koji ograničava potrošnju, verovatno će ograničiti vatrenu moć nove koalicije.
U Nemačkoj postoji nekoliko moćnijih simbola rastućih ekonomskih problema u zemlji od opadanja automobilskog giganta. Usred pada profita, pada prodaje u Evropi i kolapsa na svom ključnom kineskom tržištu, ovaj proizvođač automobila je krajem prošlog meseca najavio da planira da zatvori fabrike na nemačkom tlu.
Rane investicije u tehnologiju električnih automobila bile su opterećene kašnjenjima i visokim troškovima, što je dovelo do toga da VW zaostane iza rivala Tesle iz Sjedinjenih Država i kineskog BYD-a. Ukoliko bi novoizabrani američki predsednik Donald Tramp sada ispunio svoju pretnju da će uvesti carine na evropski uvoz, to bi dodatno pogoršalo ionako tešku situaciju za radnike u nemačkim fabrikama.
Nevolje VW-a su parabola za nemačku industriju u širem smislu, sa proizvođačima širom zemlje koja krvari poslove. Stalni bubanj loših ekonomskih vesti postao je glasniji ove nedelje pošto je proizvođač čelika Thissenkrupp najavio da bi mogao da smanji do 11.000 pozicija do 2030. godine.
Ali nevolje u automobilskom sektoru posebno će pogoditi Nemačku. Industrija je odgovorna za 11 procenata radnih mesta u proizvodnji u Nemačkoj, prevazilazeći brendove automobila do njihovih dobavljača. Bosch je najavio da otpušta 3.500 radnih mesta; ZF Fridrihshafen razmatra otpuštanje najmanje 12.000 zaposlenih do 2030. godine; Continental želi da smanji 5.500 pozicija širom sveta.
Slabost Nemačke iznervira Evropu u trenutku kada se Francuska, druga po veličini ekonomija EU, suočava sa sopstvenim eskalirajućim previranjima. Tamo, figura krajnje desnice Marin Le Pen preti da će srušiti krhku koalicionu vladu u zemlji glasanjem protiv budžeta premijera Mišela Barnijea - potez koji bi uneo strah na finansijska tržišta.
U Nemačkoj, kombinacija strašnih ekonomskih vesti i političke paralize podstiče gnev uoči planiranih prevremenih izbora u zemlji 23. februara. Taj gnev će posebno verovatno uticati na Socijaldemokratsku partiju (SPD) kancelara Olafa Šolca, tradicionalnog podržavaoca rada, koja se već suočava sa sumornim brojem anketa.
Donja Saksonija, gde je sedište VW, ostaje uporište SPD-a, a partija je neraskidivo povezana sa proizvođačem automobila. Država ima 20 odsto udela u VW-u, a državni premijer, političar SPD-a Stefan Vajl, sedi u njenom odboru.
- Uz podršku države, VW je postao velika i globalno uspešna kompanija u poslednjih 75 godina - rekao je Vajl u intervjuu nemačkom dnevniku Zidojče cajtung. Ne bi, dodao je, "mudro rastaviti skupe strukture" koje su izgrađene za proizvodnju električnih automobila.
Vajlova predložena rešenja su veoma poznata: on želi da obnovi federalne subvencije za kupovinu električnih automobila ili stvori poreske olakšice za potrošače. SPD - zajedno sa Zelenima - želi da oživi energetski intenzivnu nemačku industriju u širem smislu smanjenjem cena energije kroz subvencije.
Pitanje je da li bi takvi potezi - čak i kada bi se političari složili oko njih - bili dovoljni s obzirom na ogromne strukturalne probleme sa kojima se Nemačka suočava.
- Uz podršku države, VW je postao velika i globalno uspešna kompanija u poslednjih 75 godina - rekao je Vajl u intervjuu nemačkom dnevniku Zidojče cajtung. Ne bi, dodao je, "mudro rastaviti skupe strukture" koje su izgrađene za proizvodnju električnih automobila.
Vajlova predložena rešenja su veoma poznata: on želi da obnovi federalne subvencije za kupovinu električnih automobila ili stvori poreske olakšice za potrošače. SPD - zajedno sa Zelenima - želi da oživi energetsku intenzivnu nemačku industriju u širem smislu smanjenja cene energije kroz subvencije.
Pitanje je da li bi takvi potezi - čak i kada bi se političari složili oko njih - bili su dovoljni s obzirom na ogromne strukturalne probleme sa kojima se Nemačka suočava.
Komentari 4
ostavi komentar