Srbija
20. 04. 2025. 18:06 0
Promena navika? Vozači u Srbiji sve više kupuju hibridne i električne automobile
Prodaja novih hibridnih i električnih automobila u Srbiji je u porastu. Prošle godine, njihov broj činio je skoro trećinu svih prodatih automobila. Međutim, kada se radi o polovnim automobilima, hibridni i električni automobili čine tek nešto više od tri odsto od ukupnog broja prodatih polovnjaka.
Cene električnih automobila širom sveta su u padu. Nekoliko je razloga za to. Troškovi proizvodnje litijum-jonskih baterija su u 2024. godini bili niži za 20 odsto u odnosu na 2023. godinu, što predstavlja najveći pad cena paketa litijum-jonskih baterija u poslednjih sedam godina.
Zabeležen je i rast prodaje jeftinih kineskih električnih vozila, jer povećana konkurencija spušta cene, a i sve više proizvođača prelazi na proizvodnju električnih i hibridnih vozila.
Ipak, kada je reč o polovnim automobilima, električni automobili baš i nisu nešto traženi.
- Ponude ima, ona je iz godine u godinu na našem sajtu sve veća, ali moram da kažem da je u ovom trenutku i dalje interesovanje kupaca za takvu vrstu automobila jako malo. I to se jasno vidi recimo i kroz prodajne podatke polovnih vozila prve tri meseca ove godine. Mi imamo recimo negde oko 30.000 prvi put registrovanih polovnih automobila iz uvoza u prvom kvartalu, a u tom periodu je prodato negde oko 250 automobila na čisto električni pogon. I negde malo više od 1.000 automobila koji spadaju u tu kategoriju hibrida, što je negde oko 3,3 odsto ukupne prodaje - kaže Petar Veličković sa satja "polovniautomobili".
Skupa popravka
Nepoverenje kupaca u polovne hibridne i električne automobile je sasvim razumljivo, ako se uzme u obzir da je njihovo održavanje skuplje nego automobila koji imaju samo motor sa unutrašnjim sagorevanjem. A popravka čisto električnih automobila je i najskuplja.
-Nije problem samo ta baterija koja se prazni. Ljudi misle, baterija se potroši kao na mobilnom, pa ja moram da je kupim i svi znaju da ta baterija košta kao pola automobila. Nije problem samo da se kupi ta baterija, nego recimo neki imaju dva elektromotora, neki imaju četiri elektromotora. Svaki elektromotor je na jednom točku, pa ti elektromotori koštaju od tri do sedam ili osam hiljada evra i oni se kvare i to propada. Kod tih automobila na struju, ljudi ne znaju da diskovi traju tri puta manje nego na običnim automobilima. Zašto? Zato što imaju veću masu, zato što imaju veće ubrzanje, ljudi ih brže voze, a samim tim moraju više da koče. Gume koje se montiraju na tim električnim automobilima su skuplje dva do četiri puta, zato što to moraju da budu gume vrhunskog kvaliteta da bi ta veća masa mogla da se zaustavi - navodi Aleksandar Todorović, urednik sajtova "najboljiauto" i "testoviautomobila".
Zlatna sredina
Za razliku od polovnih, radije kupujemo nove hibridne i električne automobile.
- Rast prodaje hibridnih vozila kod novih automobila je u velikom porastu u prethodnim godinama i u 2024. je prešao čak 30 odsto ukupnog tržišta novih automobila - jasan je Veličković.
Hibridni automobili mogu biti zlatna sredina na raskršću tehnoloških revolucija i elektrifikaciji vozila.
Ne smemo zaboraviti da je u žudnji za čistim vazduhom i zelenom okolinom Evropa dovela svoju autoindustriju u nezavidan položaj.
- Cela Evropa hoće da pređe na električne automobile, a evropska autoindustrija nije sposobna da pređe na električne automobile, jer zaostaju za Kinezima desetak godina u tehnologiji, a najgori problem je što 95 odsto litijuma koji se napravi na svetu pravi se u Kini - poručuje Todorović.
Građani Srbije imaju sreću što im u želji za elektrifikacijom voznog parka pomaže i država. Naime, oni mogu računati na subvenciju do 5.000 evra za kupovinu novog električnog automobila.
Komentari 0
ostavi komentar