Srbija
18. 12. 2024. 19:07 3
Srbija je pakao za vozače
Statistički podaci govore da je u saobraćajnim nesrećama na putevima u Srbiji 75 poginulih na milion stanovnika. Prema njegovim rečima, u 95 odsto slučajeva uzrok saobraćajnih nesreća je čovek. Mladi su posebno ugroženi, samo ove godine stradalo je više od 100 njih, starosti od 15 do 30 godina, rekao je za RTS vršilac dužnosti direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.
Srbija je treća na listi najopasnijih zemalja za vozače u Evropi, pokazuje analiza sajta vignetteswitzerland.com, na osnovu podataka Evropskog saveta za bezbednost u saobraćaju.
Vršilac dužnosti direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović rekao je za RTS da statistika pokazuje da je stopa smrtnosti u udesima u Srbiji 75 poginulih na milion stanovnika.
- Evropski prosek jeste ispod 50 smrtno stradalih na milion stanovnika i to jeste problem, to jeste parametar po kome se mi poredimo, ali kada pogledamo određene analize koje iz godine u godinu gledamo i pratimo, mi smanjujemo broj poginulih iz godine u godinu, ali to nije dovoljno da bismo stigli evropski prosek. I to je ono čemu težimo - kaže Stamatović.
- Ove godine jedanaestoro dece je izgubilo život u saobraćajnim nezgodama, ali je poražavajući podatak da su gotovo sva poginula u putničkom automobilu - rekao je Stamatović.
Prema njegovim rečima, mladi su posebno ugroženi, jer je ove godine stradalo više od 100 njih, starosti od 15 do 30 godina.
Problem sa mladima, ističe Stamatović, jeste želja za dokazivanjem u kombinaciji sa neiskustvom za volanom prvih nekoliko hiljada kilometara.
- Veliki broj njih gubi probnu vozačku dozvolu i to jeste deo sistema koji hoćemo posebno da uradimo. Sa Ministarstvom unutrašnjih poslova pišemo novi zakon i hoćemo tu oblast posebno da unapredimo, da mladi vozači izlaze što bolji, što spremniji, što odgovorniji na naše puteve - rekao je Stamatović.
U izradi je, navodi, novi zakon o bezbednosti saobraćaja kojim bi se promenio i sistem auto-škola, odnosno obuka mladih vozača i unapredila njihova vožnja, da oni u samoj obuci steknu mnogo više veština i iskustva.
Pojas spasava život
Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaj, prošle godine bi u Srbiji bilo spaseno 100 života samo da su putnici koristili pojas za vezivanje.
- Upotreba sigurnosnog pojasa jeste jedan od osnovnih pokazatelja kakvi smo mi u saobraćaju, koliko smo bezbedni. U Srbiji 15 procenata ne vezuje pojas na prednjem sedištu i tu je veliki problem. Tih 15 procenata koji ne vezuju sigurnosni pojas, voze i pod dejstvom alkohola, prekoračuju brzinu - rekao je Stamatović.
Ono što je još veći problem, ističe, jeste vezivanje pojasa na zadnjem sedištu.
Kod nas se svaki peti putnik vezuje sigurnosnim pojasom na zadnjem sedištu.
- Naša procena jeste da bi preko 100 života godišnje bilo spaseno samo da su u slučaju saobraćajne nezgode imali vezan sigurnosni pojas - rekao je Stamatović.
Rizici u saobraćaju
Agencija za bezbednost saobraćaja, kaže Stamatović, pokrenula je i posebnu kampanju za vezivanje sigurnosnog pojasa, organizuje veliki broj aktivnosti sa simulatorima.
- Trudimo se da što veći broj građana prođe određene simulacije. Jednostavno, prolaženjem kroz simulacije, oni dožive određene efekte, da li je to sigurnosni pojas ili vožnja pod dejstvom alkohola - rekao je Stamatović.
- Čovek je u 95-96 odsto slučajeva uzrok saobraćajnih nezgoda i upravo je tu najveći prostor za napredak, najveći prostor za rad, za unapređenje stavova, za unapređenje znanja, na skretanje pažnje na rizike u saobraćaju. Jednostavno, svaki pojedinac mora da shvati da je odgovoran - rekao je Stamatović.
Kaznena politika, sa druge strane, jeste nešto što nam menja ponašanje, ali kazna je nešto što na kraju treba da dođe, kaže Stamatović.
- To je enormna kazna koju neko treba da plati, ali pre toga potrebno je da kroz prevenciju skrenemo pažnju svima - zaključio je Stamatović.
Komentari 3
ostavi komentar