Region
09. 12. 2025. 19:49 0
Putarine u Hrvatskoj od 2027. samo elektronski
Hrvatski sabor razmatra konačan tekst Predloga Zakona o naplati putarine kojim se od 1. marta 2027. uvodi elektronska naplata putarine bez zaustavljanja vozila radi plaćanja, zasnovana na ENC uređaju u vozilu i automatskom očitavanju registarskih tablica kamerama.
Predstavljajući poslanicima taj budući propis, državni sekretar Ministarstva saobraćaja Tomislav Mihotić je procenio da inostrani vozači neće imati problem jer će moći da se uključe u sistem naplate i pre ulaska u Hrvatsku, a i da prijave svoje vozilo u taj sistem čak i pošto uđu na auto-put, ali pre prve od nekih sadašnjih naplatnih stanica, prenosi Beta.
Kada se uvede novi sistem, još neko vreme će postojati naplatne kućice na ulazima na auto-puteve, ali u njima neće biti osoblja, ni rampi pored njih.
Novi sistem naplate putarine počiva na dvema tehnologijama: ENC uređaju u vozilu i automatskom očitavanju registarskih tablica kamerama. Elektronski sistem za naplatu putarine (ESNC) uključivaće prijavu registarske oznake i "valjanog sredstva plaćanja", što je obavezno za laka vozila do 3,5 tona. Teška vozila moraće da koriste ENC i automatsko očitavanje registarskih tablica.
Uključenje u ESNC moći će da se obavi putem "jedinstvenog nacionalnog web prodajnog mesta", mobilne aplikacije, drugih digitalnih servisa i na namenskim trakama za brzo uključenje na auto-puteve. Uključenje u ESNC će moći da se obavi i u prodajnim službama upravljača auto-puteva ili na drugim prodajnim mestima pravnih lica ovlašćenih za naplatu putarine.
Postavljanje portala i kamera je počelo na auto-putu A3 koji ide sa istoka na zapad Hrvatske i do Nove godine bi trebalo da bude postavljeno sedam portala koji će služiti za kontrolu budućeg sistema, rekao je državni sekretar Mihotić.
Novi sistem će imati 1.744 kamera na 1.300 kilometara auto-puteva.
Poslanik opozicione SDP Matej Mostarac je pitao zašto se odustalo od "elektronskih vinjeta" koje su pogodnije za građane.
Državni sekretar je odgovorio da se kod "vinjete" vremensko plaćanje odnosi samo na laka vozila, dok se u zemljama EU putarina za teška vozila naplaćuje po pređenom kilometru, a cilj EU je da naplatu putarine promeni s modela koji je zasnovan na vremenu, na sistem koji se oslanja na pređeni put. Taj sistem će se primeniti u Hrvatskoj, objasnio je on.
Mihotić je na pitanje poslanika o tome šta će biti sa službenicima koji sada rade na naplatnim stanicama, rekao da u sistemu naplate putarine sada rade 972 osobe, od kojih 731 na blagajnama tih stanica.
Za uspostavljanje novog sistema je potrebno manje osoblja - 717 službenika, a razlika u odnosu na sadašnji broj je 255, od čega će deo "otići prirodnim odlivom", a deo preko otpremnina što je već dogovoreno sa sindikatima, rekao je državni sekretar.
Komentari 0
ostavi komentar