Region
14. 04. 2025. 07:10 1
Air Montenegro i Air Serbia kupe kajmak
Avio-linije između Beograda i Podgorice, odnosno Tivta, najprometnije su unutar regiona bivše Jugoslavije i u protekloj godini dostigle su novi rekord po broju prevezenih putnika.
Objavio je to u subotu portal ExYu Aviation, precizirajući da je kompletan avio promet između i unutar država regiona bivše Jugoslavije tokom 2024. dostigao najveći nivo još od vremena raspada bivše zajedničke države.
Sa ukupnim prometom od 642.927 putnika, prednjače linije između Srbije i Crne Gore. Najprometnija ex-YU avio-linija lani je bila Beograd - Podgorica, sa učinkom od 326.265 putnika, što je 4,2 odsto više nego godinu ranije, odnosno pet odsto više nego u do sada rekordnoj 2019, pišu Vijesti.
Na liniji Beograd - Tivat tokom prošle godine prevezeno je ukupno 316.662 putnika, što je 1,4 odsto više nego 2023, ali za 32 odsto više nego u 2019.
Na linijama između Srbije i Crne Gore saobraćaju samo nacionalni avioprevoznici dveju država - Air Serbia i Air Montenegro, koji zahvaljujući duopolu koji imaju i istovremenom velikom interesovanju putnika, mogu da na njima drže neuobičajeno visoke cene karata.
Treća najprometnija linija na području bivše SFRJ je ona između Zagreba i Dubrovnika u Hrvatskoj, ali ona po učinku daleko zaostaje u odnosu na aviokonekcije Beograda sa dva aerodroma u Crnoj Gori. Između Zagreba i Dubrovnika hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines lani je prevezla 216.579 putnika, što je 6,6 odsto više nego godinu ranije, ali ipak i pored toga nije dostignut rezultat iz perioda pre pandemije kovida, jer je njen prošlogodišnji učinak bio za 11,9 odsto slabiji nego 2019.
Isti je slučaj i sa četvrtom najprometnijom prošlogodišnjom linijom u regionu, Zagreb - Split, koja je sa prevezenih 159.963 putnika imala rast od 5,3 odsto u odnosu na 2023. godinu, ali je ipak ostala 12,5 odsto ispod rezultata iz 2019.
Zanimljivo je, međutim, da su letovi između Zagreba i Dubrovnika, odnosno Splita, iako najprometniji u Hrvatskoj i jedni od najboljih na prostoru bivše Jugoslavije, na spisku tzv. PSO linija u Hrvatskoj (Public Service Obligation) koje avio-kompaniji odabranoj da ih održava sufinansira tamošnja Vlada. Ovo je način na koji Vlada u Zagrebu uspeva da bez da "naljuti" nadležne institucije Evropske unije koje motre na nedozvoljenu državnu pomoć, već godinama "upumpava" novac poreskih obveznika u hrvatskog nacionalnog avioprevoznika Croatia Airlines.
Zanimljivo je i da je linija Podgorica - Zagreb koju je lani sezonski leteo irski loukoster Ryanair preko svoje austrijske podružnice Lauda Air, sa ukupnim prometom od 30.813 putnika bila jedna od prometnijih linija izvan "top deset" najtraženijih aviokonekcija na području bivše SFRJ. Po prošlogodišnjem učinku je sezonska linija Zagreb - Podgorica bila bolja od celogodišnjih letova između Zagreba i Pule (25.247 putnika), Zagreba i Zadra (22.597), sezonske linije Beograd - Split (23.501), ili celogodišnje linije Podgorica - Ljubljana na kojoj je lani leteo ukupno 21.791 putnik.
Međutim, sasvim solidan rezultat i čak prilično visoka prosečna popunjenost putničke kabine od 86,5 odsto nisu motivisali Ryanair da nastavi ovu liniju koja je prvo sa celogodišnje svedena na sezonu, da bi po isteku letnje IATA sezone u novembru prošle godine bila i potpuno ukinuta.
Komentari 1
ostavi komentar