Društvo i ekonomija
18. 11. 2025. 07:00 0
Vozači B kategorije moraće na dodatnu obuku: Stižu nova pravila za dozvole
Vozači koji već poseduju vozačku dozvolu B kategorije u državama članicama Evropske unije uskoro će morati da prođu dodatnu obuku, ukoliko te zemlje odluče da uvedu tu meru. Cilj programa je da vozači steknu dodatne veštine bezbedne vožnje i upravljanja težim vozilima, kao i da se omogući nadoknada nedostatka profesionalnih vozača u saobraćaju.
Prema novim pravilima EU o vozačkim dozvolama, svaka država članica sama odlučuje da li će zahtevati posebnu obuku, polaganje ispita ili kombinaciju ta dva. Novina je da će vozači B kategorije moći da upravljaju vozilima težine do 4,25 tone, uključujući i kombinacije s prikolicama, bez potrebe za polaganjem skuplje C1 kategorije.
Ivica Kuzmanov iz Agencije za bezbednost saobraćaja je rekao za Euronews Srbija da mere koje je Evropski parlament usvojio 21. oktobra imaju dva glavna cilja: povećanje bezbednosti na putevima i ublažavanje hroničnog nedostatka profesionalnih vozača.
- Na godišnjem nivou u saobraćajnim nesrećama širom EU strada oko 20.000 ljudi. S druge strane, postoji dugogodišnji problem manjka profesionalnih vozača, ne samo u EU, već i u Srbiji - istakao je Kuzmanov.
Dodao je da će nova mera omogućiti vozačima da, bez sticanja sertifikata o profesionalnoj kompetentnosti, upravljaju vozilima i obavljaju transportne usluge. Drugi deo paketa mera predviđa i snižavanje minimalne starosne granice za sticanje kategorija C, C+E i D sa 21 na 18 godina.
- Srbija je ovu meru usvojila pre dve godine, a naš sistem sticanja profesionalnih vozačkih dozvola već funkcioniše više od godinu dana. Lica od 18 godina, čak i sa probnom dozvolom, mogu da upišu C kategoriju, a kasnije i D, uz obavezan sertifikat o profesionalnoj kompetentnosti - naveo je Kuzmanov.
Kada je reč o obuci za vozače B kategorije, predviđeno je sedam časova teorijske i sedam časova praktične obuke. Ovaj deo programa, kako kaže, ima za cilj da unapredi postojeće veštine vozača, tehnike upravljanja većim vozilima, procedure utovara i istovara, obezbeđivanje tereta, kao i korišćenje tahografa.
- Vozila ove kategorije moraju biti opremljena tahografom, a vozači će imati propisano radno vreme, obavezne pauze i odmore - objašnjava Kuzmanov.
Govoreći o nedostatku profesionalnih vozača, on je ocenio da nove mere mogu delimično da ublaže problem, naročito kod lakih dostavnih vozila, ali da neće u potpunosti rešiti manjak vozača teretnih kamiona i autobusa.
- Procene pokazuju da između 20.000 i 25.000 srpskih vozača trenutno radi u zemljama Evropske unije, dok nam isti broj nedostaje u Srbiji. Ključno pitanje je, zašto su otišli tamo, umesto da ostanu ovde - naglasio je Kuzmanov.
Proces osposobljavanja kandidata za vozače u Srbiji obuhvata teorijsku i praktičnu obuku, kao i polaganje vozačkog ispita. Sve delove procesa sprovode licencirani predavači, instruktori i ispitivači, a licenciranje nadzire Agencija za bezbednost saobraćaja.
- Licenciranje je u potpunosti uređeno Zakonom o bezbednosti saobraćaja, a sistem funkcioniše od 2013. godine. Da bi neko stekao licencu za predavača ili ispitivača, mora da ispuni zakonom propisane uslove, prođe pripremnu nastavu i položi teorijski i praktični ispit - objašnjava Kuzmanov.
Instruktori vožnje, međutim, stiču zvanje kroz srednje stručno obrazovanje, bez dodatne obuke i provere, što Kuzmanov vidi kao prostor za unapređenje.
- Instruktori su najvažnija karika u sistemu i potrebno je da se proces njihovog licenciranja unapredi kako bi kvalitet obuke bio još bolji - zaključio je on.
Komentari 0
ostavi komentar