Društvo i ekonomija

[ Izvor: BizPortal ]

12. 11. 2025. 07:00 0

Auto odjednom troši više goriva? Na ovo obratite pažnju

Kada se troškovi za gorivo naglo povećaju, to može biti zbog mnogo faktora: od načina vožnje i vremenskih uslova do tehničkih kvarova. Kako da znate?

Najbolje je početi od onoga što se vidi. Nepravilno naduvane gume jedan su od najčešćih razloga povećane potrošnje. Ako su „premekane“, automobilu je potrebno više energije da se pokrene, što direktno znači i veću potrošnju goriva.

Osim toga, gume sa preniskim pritiskom brže se troše i više se zagrevaju, što može izazvati neujednačeno trošenje i lošiju stabilnost. Rešenje je jednostavno – redovno proveravajte pritisak u gumama, dok su hladne, i obavezno proverite geometriju točkova ako auto ne ide pravo kad pustite volan.

Još jedan čest, ali zanemaren uzrok, jeste zaprljan filter vazduha. Kada se zapuši, motor ne dobija dovoljno vazduha, pa smeša postaje prebogata i motor sagoreva više goriva nego što je potrebno. U ekstremnim slučajevima potrošnja može skočiti i do 10 odsto. Srećom, zamena filtera je jednostavan i jeftin posao koji se lako obavlja i bez majstora.

Sledeće što treba proveriti su kočnice – ako zapinju, mogu ozbiljno povećati potrošnju. Ako točak nije potpuno slobodan, motor mora da savlada dodatni otpor. Ako je posle kraće vožnje disk neuobičajeno vruć, vreme je za servis. Najčešće je dovoljno očistiti i podmazati vođice kočionih čeljusti, bez potrebe za zamenom skupih delova, prenosi Jutarnji list.

Ni ulje i rashladna tečnost nisu beznačajni. Starije ili pogrešno izabrano motorno ulje povećava trenje i opterećuje motor, što povećava potrošnju i do 15 odsto. Isto važi i za rashladni sistem – neispravan termostat ili ventilator mogu izazvati pregrevanje, pa motor troši više i radi pod većim opterećenjem.

Ako osnovne stvari ne pomognu, treba proveriti senzore i sistem za upravljanje smešom. Kvar na lambda sondi (senzoru kiseonika) remeti pravilan odnos vazduha i goriva, što dovodi do povećane potrošnje.

Slično važi i za senzor protoka vazduha – ako je zaprljan ili oštećen, motor „ne zna“ koliko vazduha dobija, pa ubrizgava više goriva nego što treba. U tom slučaju može da se upali lampica „Check engine“, ali ne mora. Zato je povećana potrošnja često prvi znak da nešto nije u redu.

Vremenom se mogu zaprljati i ubrizgavači goriva/dizne, što dovodi do neujednačenog rada i curenja goriva u cilindar. Profesionalno čišćenje ponekad pomaže, ali ako su injektori već istrošeni – jedino rešenje je zamena.

Ne treba zaboraviti ni svećice – male, ali ključne delove za pravilno sagorevanje. Istrošene ili zaprljane svećice daju slabiju varnicu, uzrokuju nepravilan rad motora i veću potrošnju.

U najgorem slučaju, može doći do preskakanja paljenja, što oštećuje katalizator. Provera i zamena svećica jednostavan su način da motoru vratite miran rad i efikasnost.

Sličan efekat ima i kvar na EGR ventilu, koji vraća deo izduvnih gasova u motor radi smanjenja emisija. Ako se ventil zaglavi, smeša postaje nepravilna, a motor troši više. Rešenje je detaljno čišćenje ventila ili njegova zamena ako je potrebno.

U praksi, najčešći razlozi povećane potrošnje svode se na nekoliko osnovnih tačaka: pritisak u gumama, stanje kočnica, filter vazduha, svećice i senzori. Ali i najmanji propust u održavanju može pokrenuti lančanu reakciju – od lošeg sagorevanja do većeg habanja delova i viših emisija.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Pitanje i odgovori

Zoran Živković [07.11.2025.]




Video dana

Aparat za češkanje

Anketa

Da li treba pooštriti saobraćajne zakone?

Rezultati