Društvo i ekonomija
17. 09. 2025. 07:20 1
Ukrajinski mediji: Srbija modernizuje oklopna vozila kupljena od Mađarske
Srbija modernizuje oklopna transportna vozila BTR-80A sovjetsko/ruskog porekla, koja je ranije kupila od Mađarske.
Ovaj razvoj događaja nije iznenađujući, s obzirom na to da upitni kvalitet tih vozila još od samog početka. Ključno pitanje sada je da li će modernizovana verzija moći da nadmaši ruski BTR-82A ili čak ukrajinski BTR-3, piše ukrajinski portal Defence Express.
Jedno od najuočljivijih poboljšanja, kako se navodi, jeste ugradnja dodatnih oklopnih ploča na trupu vozila, dizajniranih da štite od municije kalibra 12,7 mm.
Oklopne ploče deluju pažljivo postavljene, sa manje izloženih zona, dajući vozilu čvrst i uverljiv izgled.
Ovo predstavlja značajan iskorak čak i u poređenju sa ruskim BTR-82A, koji se i dalje masovno proizvodi za potrebe ruske vojske, ali gotovo da nije unapređen u pogledu zaštite u odnosu na sovjetske verzije.
Još jedan upečatljiv detalj jeste ugradnja zaštitnog štita za top, zajedno sa hidro-stabilizacionim sistemom.
Ovo je važna nadogradnja jer sovjetsko-ruski top 2A72 kalibra 30 mm nikada nije bio projektovan za samostalnu upotrebu. Kao rezultat toga, ima lošu stabilizaciju i veoma slabu preciznost, ponekad ne uspevajući da pogodi ni sistem M113 sa udaljenosti od svega 500 metara.
Srpska modernizacija bi teoretski mogla značajno da umanji ovaj problem, navodi ukrajinski portal.
Ipak, trenutno dostupni snimci otežavaju procenu. Jedini objavljeni video zapisi iz juna prikazuju vozilo opremljeno hidro-stabilizacijom, ali bez zaštitnog štita za top.
Na tim snimcima, top i dalje jako trese tokom pucanja, iako situacija izgleda nešto bolja nego kod ruskih modela gde stabilizacija uopšte nije prisutna. Bez snimka finalne konfiguracije, teško je dati konačnu ocenu.
Kao i svako moderno oklopno vozilo, modernizovani BTR-80A biće opremljen digitalnim sistemom za upravljanje vatrom, uključujući dnevne i noćne nišane.
Dodatni sistemi za vizualizaciju, poput kamera i indikatora, takođe su deo paketa, što pomaže u poboljšanju situacione svesti.
Komunikacija je modernizovana digitalnim radio uređajima, dok je udobnost za posadu poboljšana ugradnjom klima-uređaja. Postoje i izveštaji o planovima za integraciju sistema elektronskog ratovanja za borbu protiv bespilotnih letelica.
Sveukupno, ova modernizacija predstavlja značajno unapređenje transportera BTR-80A, koje ga jasno stavlja ispred ruskog vozila BTR-82A.
Jedini nepromenjeni element jeste prilično upitan dizajn sa neudobnim bočnim vratima za iskrcavanje pešadije.
Zanimljivo je da se srpska modernizovana vozila čak mogu takmičiti sa ukrajinskim sistemima BTR-3E i BTR-3DA, nudeći bolju situacionu svest, a možda i jaču zaštitu.
Ipak, ostaju pitanja u vezi sa stabilizacijom topa, oblasti u kojoj ukrajinska industrija i dalje pruža jedno od najboljih rešenja izvedenih iz sovjetske škole.
Između 2024. i 2025. godine, Srbija je nabavila do 50 BTR-80A iz Mađarske, koja ih trenutno zamenjuje pešadijskim borbenim vozilom KF41 Lynx.
Planira se i proizvodnja Lynx vozila u Ukrajini.
Za Srbiju je ova kupovina predstavljala privremenu meru da se zadovolje hitne potrebe, dok se ne proizvede dovoljan broj njenih vozila Lazar 3, koja su znatno bliža zapadnim standardima.
Ukratko, modernizacija BTR-80A vozila u Srbiji deluje impresivno na papiru, pod uslovom da su zaista izvedene sve najavljene nadogradnje.
Izveštaji sugerišu da će vozila biti isporučena oklopnom izviđačkom bataljonu sa sedištem u Nišu, koji već koristi ruska vozila BRDM-2MS.
Komentari 1
ostavi komentar