Društvo i ekonomija
07. 07. 2025. 08:55 13
Inženjeri o deonici Pakovraće - Požega: Nedopustivo kršenje zakona
Zajednica "Zahtevi inženjera", koja okuplja više od 7.000 inženjera svih profila iz cele Srbije, izrazila je u saopštenju duboku zabrinutost zbog otvaranja deonice auto-puta Pakovraće-Požega bez završenih funkcionalnih ispitivanja i bez pribavljene upotrebne dozvole.
Zajednica inženjera ističe da to predstavlja grubo kršenje Zakona o planiranju i izgradnji.
- Neprihvatljivo je da predsednik Republike Srbije, javno i uz podsmeh, minimalizuje ozbiljnost tehničkih i pravnih nedostataka izjavom da "nedostaje samo jedan papir", i da istovremeno insistira na otvaranju objekta koji nije prošao sva funkcionalna testiranja. Takva izjava nije samo neprimerena i ustavno neutemeljena, već direktno podriva temelje pravne države i ugrožava bezbednost građana - navode oni.
Zabrinjava i to što direktor javnog preduzeća "Putevi Srbije", gospodin Zoran Drobnjak, izjavljuje da "pravilnik nije bitan", uz tvrdnju da je tunel "bezbedan", istakli su.
- Takav stav predstavlja ne samo otvoreno nepoštovanje zakona, već i grubo nipodaštavanje profesije i svih inženjera koji svoj potpis stavljaju isključivo na tehnički proverene i bezbedne objekte - navode.
Dodatno ih, dodaju, zabrinjava i jučerašnja izjava ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Aleksandre Sofronijević, u kojoj se oni koji javno izražavaju zabrinutost i upozoravaju na nedovršenost i potencijalnu opasnost nove deonice označavaju kao "širitelji panike" i potencijalni počinioci krivičnog dela.
- Njena tvrdnja da se radi o "potpuno bezbednoj deonici" i da "oni koji upozoravaju nisu ni videli tehničku dokumentaciju", predstavlja nedopustivo omalovažavanje stručne zajednice. Izjave ove vrste ne samo da narušavaju dostojanstvo profesije, već stvaraju atmosferu pritiska, straha i cenzure među inženjerima, obeshrabrujući ih da profesionalno i etički obavljaju svoj posao. U demokratskom društvu, pozivanje na zakon ne može i ne sme biti proglašeno za krivično delo - kazali su.
Nedopustivo je da Inženjerska komora Srbije ostaje nema na sva ova dešavanja, ističu.
- Podsećamo javnost da je 5. jula prošle godine, uz političku ceremoniju, otvorena rekonstruisana železnička stanica u Novom Sadu, i to pre završetka svih bezbednosnih provera i dok je još bila gradilište. Samo nekoliko meseci kasnije, usled urušavanja nadstrešnice, život je izgubilo šesnaest ljudi. Cena ignorisanja struke tada je bila - ljudski život - podsetili su.
Zbog svega navedenog, nadležnim institucijama uputili su zahteve:
1. Puštanje u saobraćaj deonice Pakovraće-Požega, uključujući tunel "Munjino brdo", kada se ispune svi zakonom propisani tehnički uslovi i pribavi važeća upotrebna dozvola.
2. Potpuni prekid političkog uticaja na rad projektanata, izvođača i stručnog nadzora.
3. Izdavanje objektivnog, potpunog i nezavisnog izveštaja o stepenu završenosti i bezbednosnoj opremljenosti ove deonice, uključujući tehničke izveštaje o ispitivanju funkcionalnosti automatskih sistema, kao i objavljivanje Izveštaja Komisije za tehnički pregled objekta.
4. Jasan i nedvosmislen odgovor Inženjerske komore Srbije na dešavanja prethodnih dana i zaštitu struke, inženjerske etike i zakonskih procedura.
5. Pokretanje od strane Inženjerske komore Srbije inicijative za ocenu ustavnosti Uredbe kojom se uvodi tzv. "probni rad" na saobraćajnicama kao i korišćenje objekta dok je u probnom radu, što nije predviđeno važećim Zakonom o planiranju i izgradnji.
- Na kraju, jasno ističemo: Bezbednost nije stvar slobodne procene - ona je rezultat stroge i dokumentovane provere. Zakon nije prepreka - on je garancija kvaliteta, odgovornosti i zaštite. Struka nije tišina - struka je glas razuma - zaključili su.
Komentari 13
ostavi komentar