Društvo i ekonomija
05. 07. 2025. 13:05 4
Ovo je sporna Uredba kojom je vlast suspendovala Pravilnik o tunelu na deonici auto-puta od Pakovraća do Požege
Deonica auto-puta Miloš Veliki od Pakovraća do Požege, posle više odlaganja, puštena je u rad danas. Iako ovaj deo puta još nema upotrebnu dozvolu, Vlada Srbije donela je prošle subote Uredbu kojom se suspenduje Pravilnik o bezbednosti tunela, kako bi nesmetano otvorili ovu deonicu. Sporna je uredba o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima. Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak, pak, tvrdi da on lično garantuje za bezbednost ovog puta.
Radovi na pomenutoj deonici nisu gotovi, ali je ubrzano otvaranje upriličeno danas, uz prisustvo predsednika republike Aleksandra Vučića i odabrane svite. Građanstvu koje se s tim ne slaže nije bilo omogućeno da prisustvuje.
Inženjeri za stručni nadzor za tu deonicu, kako je ranije objavio Insajder, odbili su da potpišu dokumente bez kojih je nemoguće da građevinski inspektori izdaju potvrdu da je deonica završena.
Evo pomenute Uredbe:
U Uredbi o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima ("Službeni glasnik PC", broj 101/24), u članu 3. tačka 2) posle reči: "(po sveskama projekta)" dodaju se reči: "i u skladu sa odobrenim izmenama do kojih je došlo prilikom izvođenja radova".
Posle tačke 4) dodaju se tač. 4a) i 4b), koje glase:
"4a) dostavljeni izveštaji da su svi sistemi, instalacije i uređaji koji su predviđeni projektima za izvođenje u ispravnom i funkcionalnom stanju, za objekte za koje Ministarstvo unutrašnjih poslova daje saglasnost na tehničku dokumentaciju u pogledu mera zaštite od požara, za izgradnju, rekonstrukciju i dogradnju;
4b) dostavljeno rešenje organa nadležnog za poslove zaštite od požara kojim se utvrđuje podobnost objekta za upotrebu u pogledu sprovedenosti mera zaštite od požara, ukoliko je predmet tehničkog pregleda i objekat za koji podobnost za upotrebu u pogledu sprovedenosti mera zaštite od požara predviđenih u tehničkoj dokumentaciji utvrđuje lice zaposleno u organu državne uprave nadležnom za poslove zaštite od požara, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita od požara odnosno dostavljeno rešenje organa nadležnog za poslove zaštite od požara kojim je data saglasnost na tehničku dokumentaciju u pogledu mera zaštite od požara i priložene izjave izvođača radova i stručnog nadzora, koji poseduju odgovarajuće licence iz oblasti zaštite od požara, da su posebni sistemi i mere zaštite od požara izvedeni u skladu sa tehničkom dokumentacijom na koju je pribavljena saglasnost, za objekte za koje Ministarstvo unutrašnjih poslova daje saglasnost na tehničku dokumentaciju u pogledu mera zaštite od požara, za izgradnju, rekonstrukciju i dogradnju".
U tački 7) tačka na kraju zamenjuje se tačkom i zapetom.
Posle tačke 7) dodaje se tačka 8), koja glasi:
"8) dostavljeni dokazi o obezbeđenim ljudskim resursima koja sprovode dežurstvo, u skladu sa odredbama ove uredbe".
Posebno je sporan član 3A. Dok god je tunel u probnom radu, a to će trajati ko zna koliko, tamo će pored puta dežurati vatrogasci, hitna pomoć, najmanje dva vozila policije. Kao da će to sprečiti eventualnu nesreću.
Uostalom, pročitajte i sami:
"Član 3a
Nakon puštanja državnog puta u probni rad, pa sve do završetka funkcionalnog testiranja i uspostavljanja automatizovanog sistema za nadzor i upravljanje saobraćajem, a u cilju povećanja nivoa sigurnosti i bezbednosti korisnika državnog puta, dežuraće predstavnici sledećih stručnih službi:
- najmanje jedna dobrovoljna vatrogasna jedinica ili vatrogasna jedinica pravnog lica koje ima ovlašćenje Ministarstva unutrašnjih poslova za obavljanje ovih poslova, za potrebe dežurstva u zoni objekta iz člana 3. tač. 4a) i 4b) ove uredbe, 24 časa dnevno, sedam dana nedeljno, angažovana od strane investitora;
- najmanje dve jedinice - patrole pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova - Uprave saobraćajne policije za potrebe dežurstva u zoni objekata iz člana 3. tač. 4a) i 4b) ove uredbe;
- predstavnici Ministarstva zdravlja - hitne medicinske pomoći;
- lica zaposlena kod upravljača puta na poslovima nadzora i upravljanja saobraćajem u tunelima, administriranja računarskih mreža i sistema, održavanja ITS opreme i poslova zaštite od požara;
- lica zaposlena kod upravljača za održavanja državnih puteva prvog i drugog reda, zajedno sa teritorijalno nadležnim izvođačima na održavanju državnog puta;
- lica zaposlenog na upravljanju sistemom SCADA;
- lica specijalizovanog za praćenje sistema video detekcije, telekomunikacionih i signalnih instalacija, računarske mreže i sistema;
- lica specijalizovanog za praćenje nadzora i upravljanja elektroenergetskih postrojenja i opreme;
- odgovornog predstavnika izvođača iz oblasti saobraćaja/telekomunikacija/elektroenergetike/mašinstva, ili zaštite od požara;
- predstavnici Stručnog nadzora na projektu za oblasti saobraćaja, telekomunikacija, elektro energetike, mašinstva ili zaštite od požara, uz obavezu dolaska u slučaju vanrednog događaja.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, u slučaju kada Komisija donosi odluku iz člana 4. ove uredbe na osnovu dostavljenog rešenja organa nadležnog za poslove zaštite od požara, kojim se utvrđuje podobnost objekta za upotrebu u pogledu sprovedenosti mera zaštite od požara, nije potrebno obezbediti ispunjenje uslova iz člana 3a ove uredbe, ali se moraju obezbediti stalna dežurstva 24 časa, sedam dana nedeljno sa potrebnim brojem stručno osposobljenih lica koja vrše nadzor i upravljanje svih sistema iz komandno-operativnog centra".
Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak, međutim, smatra da je njegova "stručna reč" dovoljna da se osećamo bezbedno i tvrdi da su svi inženjeri potpisali dokumente.
- Ono što nije završeno, može da se završi, a to ne utiče na bezbednost saobraćaja, koji je bezbedan i ja stojim iza toga. Mi smo sve završili sa ovom deonicom, bavimo se sad klizištem i treba da napravimo funkcionalnost za tunele. Skadom se upravlja, imamo 90 dana da sve sredimo i da bude funkcionalno i da je put bezbedan. Treba sad da idemo dalje, da radimo ka Zakusi, ka Mačkatu da se bavimo bezbednošću -ac rekao je Drobnjak za televiziju Insajder.
Komentari 4
ostavi komentar