Društvo i ekonomija
05. 07. 2025. 08:29 8
Tunel Munjino brdo "u probnom radu" bez automatskog praćenja: Šta kažu propisi?
Deonica auto-puta "Miloš Veliki" Pakovraće - Požega u nedelju se pušta "u probni rad", a sa njom i tunel Munjino brdo. Otvaranje tunela, bez automatskog praćenja koje je bilo predviđeno pravilnicima, sada je omogućeno izmenjenom uredbom Vlade usvojenom 21. juna, ali uz 24-časovna dežurstva - od vatrogasaca, preko policije do hitne pomoći. "Ja, kao najodgovorniji, tvrdim da je bezbedno", izjavio je direktor Puteva Srbije Zoran Drobnjak.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je u petak da će u nedelju u podne biti otvorena deonica auto-puta "Miloš Veliki" Pakovraće - Požega, navodeći da je sve bezbedno i urađeno prema pravilima i propisima.
Reč je o deonici dužine 19,5 kilometara, a prvih nekoliko dana neće biti naplaćivana putarina, rekao je Vučić u petak u uključenju za Pink i Informer.
- Otvaramo u skladu sa svim pravilima, propisima, ništa ne izmišljamo. Sigurno je, bezbedno, videćete u nedelju - rekao je Vučić.
Dan ranije, Insajder je izvestio da je otvaranje nezavršenog autoputa od Pakovraća do Požege, "uprkos činjenici da na jednom od tunela nije uspostavljen automatski sistem praćenja bezbednosnih parametara", omogućeno novom Uredbom koju je Vlada Srbije donela na sednici 21. juna. Prema pisanju Insajdera, ta nova, izmenjena uredba je praktično suspendovala dva pravilnika o upravljanju i bezbednosti u tunelima - jer ima jaču pravnu snagu.
Na pitanje novinara Insajdera zašto su "Putevi Srbije", kao investitor, uopšte insistirali da se nezavršen put pusti u probni rad, direktor tog preduzeća Zoran Drobnjak je odgovorio da ono što nije završeno može da se završi, ali tako da istovremeno ne utiče na bezbednost saobraćaja.
Drobnjak: Ja ti kažem da je bezbedno. Ja, kao najodgovorniji, tvrdim da je bezbedno.
Novinarka: Znači, građani vama da veruju, kao direktoru Puteva Srbije?
Drobnjak: I treba da veruju.
- Imamo komandni centar odakle se kontroliše saobraćaj koji se odvija u tunelu... Pravilnik je pravilnik, ali mi imamo taj kontrolni centar... Pa zato je probni rad, zato je pušten probni rad. Ljudi će tu dežurati i kad prođe sve, kad sve uradimo, oni će dalje biti tu da kontrolišu da je tunel bezbedan. I kad se bude ta funkcionalnost uradila, oni će biti tu - objašnjava Zoran Drobnjak.
Šta kažu pravilnici, a šta uredbe
- Centralni sistem nadzora i upravljanja (CSNU) predstavlja elemente hardvera, aplikativnih softvera poznate arhitekture i definisanog kvaliteta koji služi za nadzor, upravljanje i prikupljanje mernih i statusnih podataka elektromehaničke, informatičke opreme i opreme inteligentnih transportnih sistema kojom se prati i upravlja nivoom bezbednosti u tunelu i uticajnoj zoni tunela - stoji u Pravilniku o minimalnim bezbednosnim zahtevima koje tunel na javnom putu mora da ispunjava sa gledišta bezbednosti saobraćaja, koji je u primeni od 2019. godine.
Za šta služi ovaj Centralni sistem nadzora i upravljanja?
Preko CSNU se "stalno prati uzdužna brzina vazduha i u skladu s njom, podešava se ventilacioni sistem (odvodne žaluzine, ventilatori i sl).
Takođe, u tunelima dužim od 3km, sa saobraćajnim opterećenjem većim od 2.000 vozila na dan po saobraćajnoj traci, mora da postoji upravljački centar, a onda se nadzor i upravljanje nad svim primenjenim sistemima u tunelu obavlja upravo preko CSNU.
Po drugom Pravilniku o načinu upravljanja tunelom, koji je u primeni takođe od 2019. godine, korišćenje tunela se organizuje na način koji "obezbeđuje neprekidno i bezbedno odvijanje saobraćaja kroz tunel, na osnovu plana aktivnosti".
- Plan aktivnosti obuhvata praćenje karakteristika, održavanje i proveru geomehaničkih parametara, karakteristika uticajne zone tunela, građevinske konstrukcije, elektromašinske i ostale opreme tunela - navodi se u ovom pravilniku, a osnov za izradu aktivnosti su upravo - automatski generisani podaci iz centralnog sistema za nadzor i upravljanje tunelom CSNU, tehnička dokumentacija tunela i ostali dostupni podaci.
U novoj Uredbi o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima, kojom se menja ona doneta s kraja 2024. godine, dodaje se novi član koji kaže da će "nakon puštanja državnog puta u probni rad, pa sve do završetka funkcionalnog testiranja i uspostavljanja automatizovanog sistema za nadzor i upravljanje saobraćajem, a u cilju povećanja nivoa sigurnosti i bezbednosti korisnika državnog puta", dežurati predstavnici određenih stručnih službi.
Među njima su vatrogasci, koji će biti dežurni 24 sata dnevno, sedam dana nedeljno , a angažovaće ih investitor, zatim najmanje dve patrole saobraćajne policije, hitna pomoć, ali i "lica zaposlena kod upravljača puta na poslovima nadzora i upravljanja saobraćajem u tunelima, administriranja računarskih mreža i sistema, održavanja ITS opreme i poslova zaštite od požara"...
Tehničke karakteristike tunela
Tunel Munjino brdo, na deonici auto-puta "Miloš Veliki", tek je nešto kraći od 3.000 metara.
Tunel Munjino brdo nalazi se na deonici autoputa Е-763 "Miloš Veliki", od Pakovraća do Požege, stoji na sajtu Puteva Srbije.
Projektovan je sa dve tunelske cevi, za svaki smer vožnje po jedna. Dužina leve tunelske cevi je 2.755,75m, dok je dužina desne tunelske cevi 2.740,14m. Širina kolovoza u tunelu je 7,70m.
Komentari 8
ostavi komentar