Društvo i ekonomija
21. 06. 2025. 07:25 4
Na Pinku dnevno više od 45 psovki: Sociologija medijske KANALIZACIJE
Na TV Pinku, televiziji sa nacionalnom pokrivenošću i jednoj od najgledanijih u Srbiji, dnevno se izgovori čak i više od 45 psovki. Iako se najveći deo njih nađe u rijaliti programu i u kasnije sate, gledaoci mogu da čuju veoma sočan repertoar i u po bela dana.
Ovakav program, koji je je zakonski ( i moralno) neprihvatljiv na nacionalnoj frekvenciji, a i osnov je da ta i takve televizije ostanu bez prava da ikad više konkurišu za nacionalnu dozvolu, međutim, niko od nadležnih institucija u državi ne osuđuje, čak i ne pominje.
Okrnjeni REM, kao jedini regulator elektronskih medija se pravi “mrtav”, Ministarstvo kulture i informisanja se nikada nije oglasilo nu u kakvom sličnom slučaju, ali zato predsednik Republike, najmanje jednom nedeljno gostuje u studiju te televizije, i raspravlja o pitanjima “od značaja za opstanak nacije”, neopterećen nezgodnim pitanjima i napornim voditeljima.
Na taj način emiteri, uz podršku režima, zapravo normalizuju ovakav vokabular i način izražavanja, a uz to i sve što ide: prostakluk, kič, nasilje, nemoral ,bahatost, izokrenut sistem vrednosti, pritom se osećajući potpuno zaštićeno i nedodirljivo, što nije daleko od istine.
Za dva i po meseca izgovoreno 2.852 vulgarnosti
BIRODI (Biro za društvena istraživanja) je istraživao konkretno pet vulgarnih izraza i delova psovki koji se najčešće ponavljaju u programu ove televizije. Tako je tokom dva i po meseca monitoringa, tokom maja, juna i jula, tačnije za 78 dana tih pet reči izgovoreno u etar čak 2.852 puta.
U tom periodu, najpopularniji izraz bio je k*rac, koji je izgovoren čak 1.289 puta. Nešto manje popularna je reč p*čka, kojom su učesnici programa okarakterisali nekoga 777 puta. Čak 548 puta neko je nekoga nazvao g*vno. Pridev p*zda ponelo je njih 163, a izraz “materina” izgovoren je širokom auditorijumu 113 puta.
Izraz p*čka u jednom danu pomenuta je čak 45 puta, reč p*zda izgovorena je najviše 12 puta na dnevnom nivou, dok su reč k*rac gledaoci mogli da čuju 46 puta u toku dana. Reč g*vno upućena je nekome najviše 17 puta u toku dana, a reč “materina” pomenuta je nešto manje, najviše devet puta u toku jednog dana.
Dnevno se prosečno 36 puta lansira neki od pet omiljenih izraza
Prema pregledu dnevnog “vulgarnog vokabulara”, kako ga BIRODI zove, naka od pomenutih reči u proseku se dnevno nađe u rečniku učesnika programa 36,5 puta.
Zoran Gavrilović, glavni sociolog BIRODI-ja napominje da iako se veliki deo takvog rečnika na Pinku čuje u noćnim i večernjim satima, i tokom trajanja rijaliti programa, nezanemarljiv deo se čuje i u toku jutra ili popodneva, bez cenzure ili takozvanog “bipovanja”. I, kako naglašava, gotovo je neverovatno da službe REM-a nisu uspele da primete ništa problematično u programu ove televizije.
- Ovo je najpre odraz kulturne politike kakvu sprovodi država, kada dozvoljava medijjima da na ovaj način proizvode pažnju koju posle prodaju zakupcima reklamnog prostora. Vlast time što omogućava i dozvoljava vulgarnosti na nacionalnim frekvencijama a REM time što ne reaguje, obezbeđuju zaradu Željku Mitroviću. Kako sam već rekao, on kao vlasnik proizvodi i prodaje pažnju - kaže Gavrilović.
Gavrilović je uveren da čak i da je Savet REM-a oformljen, ništa značajno se ne bi promenilo, pogotovu ako mu je sastav kakav je bio u prošlosti.
- Ovo je kršenje člana 26 Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti medijskih usluga. Taj pravilnik bi trebalo da štiti integriteta ličnosti i u tom kontekstu, ovakvo izražavanje na naccionalnoj televiziji je neprihvatljivo. Tu se međutim postavlja i pitanje zašto se već pomenuti zakupci reklamnog prostora u takvom prostoru uipšte reklamiraju i time postaju praktično sufinansijeri u vulgarizaciji javnog prostora - pita Gavrilović.
Vlast želi da za svoju kulturnu politiku promoviše antiprosvetiteljstvo, neukus i neukost
Naš sagovornik dodaje i da sve navedeno pokazuje da ova vlast želi da za svoju kulturnu politiku promoviše antiprosvetiteljstvo, neukus i neukost. Na pitanje kako se, kao sociolog i istraživač, osećao kada je morao da broji ovakve reči, on odgovara: Ogavno i mučno.
- Ovo je sociologija medijske kanalizacije, koja ima funkciju da kod dela društva koji prati takve sadržaje uvede i očuva neukus i vulgarnost. Takav narativ se prenosi na društvo i na komunikaciju u normalnom životu, tako se vrši normalizacija vulgarnosti i nasilja. Sa istraživačke strane meni je bilo teško da ovo radim i saopštim bilo kome, a sa druge strane ovo je najbolji indikator i najjasnija slika pravca razvoja kulturne i politike ove zemlje. Slika i prilika kulturnog i moralnog propadanja u koje nas država i vlast direktno guraju. Sa jedne strane, ovo je odgovornost vlasti, a sa druge krivična odgovornost ljudi u REMu koji ne rade svoj posao. Jer to je televizija gde Aleksandar Vučić odlazi sa osmehom. To je kulturni model Srbije, po njegovoj želji - jasan je Gavrilović.
On napominje da će BIRODI pozvati udruženja potrošača kao i zakupaca reklamnog prostora kako bi otpočeli dogovore da se zakupci ne ne reklamiraju na onim medijima koji krše medijake zakone i urušavaju sferu medija.
– Džabe nama i novi Savet REM-a ako imamo ovakav medijski i društveni ambijent, zaključuje gavrilović i ističe da bi REM i njegove stručne službe i sada mogle da reaguju ali da to ne čine.
Komentari 4
ostavi komentar