Društvo i ekonomija

Direktno.rs

14. 06. 2025. 22:52 0

ČUVAJTE RAČUNE Kašnjenje ili otkazivanje leta možete da naplatite 250 do 600 evra, evo i KAKO

U slučaju kašnjenja ili otkazivanja leta, na redovnoj avio liniji, putnici imaju pravo na novčanu naknadu u iznosu od 250 do 600 evra.

Udruženje potrošača Efektiva napominje da se pravilo u nastavku odnosi samo na redovne avio-linije, a ne i na čarter letove u okviru aranžmana sa turističkom agencijom. Tamo važi drugo pravilo, po kom je za odštetu odgovorna agencija, organizator putovanja. O tome možete pročitati na ovom linku.

Putnici mogu tražiti naknadu od avio kompanije u tri osnovne situacije:

– kada let kasni više od tri sata

– kada je let otkazan

– kada im je uskraćeno ukrcavanje protiv volje putnika.

Iznos naknade određuje se prema dužini leta. Za letove do 1.500 kilometara putnici mogu dobiti 250 evra. Za letove distance između 1.500 i 3.500 kilometara naknada iznosi 400 evra, dok za najduže letove preko 3.500 kilometara putnici imaju pravo na naknadu u iznosu od 600 evra po putniku.

Takođe, putnici koji su doživeli kašnjenje od dva sata imaju pravo na kompenzaciju svojih troškova za hranu i piće na aerodromu.

Ova prava važe za sve letove koji polaze sa aerodroma koji se nalazi na teritoriji strane potpisnice ECAA sporazuma, na koju se ECAA sporazum primenjuje, kao i za putnike koji putuju sa aerodroma u trećoj državi na aerodrom koji se nalazi unutar ECAA područja, izuzev ukoliko su oni ostvarili pogodnosti ili naknadu štete ili pomoć u toj trećoj državi, ako je stvarni avio-prevozilac na tom letu avio-prevozilac strane potpisnice ECAA sporazuma.

ECAA sporazum je Multilateralni sporazuma između Evropske zajednice i njenih država članica, Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Bugarske, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Island, Republike Crne Gore, Kraljevine Norveške, Rumunije, Republike Srbije i Misije privremene uprave Ujedinjenih nacija na Kosovu (u skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti UN 1244 od 10. juna 1999.) o uspostavljanju Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja (ECAA Sporazum).

Putnci nemaju pravo na naknadu u sledećim slučajevima:

– ako su putnici obavešteni o otkazivanju leta najmanje dve nedelje unapred ili im je ponuđeno alternativno putovanje u razumnom roku,

– u slučaju vanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbeći (loši vremenski uslovi, štrajk na aerodromu…).

Putnici moraju imati potvrđenu rezervaciju i moraju se prijaviti na let najmanje 45 minuta pre planiranog poletanja. S tim u vezi, važno je čuvati svu dokumentaciju vezanu za let, uključujući kartu, boarding pass i potvrde o kašnjenju ili otkazivanju, fiskalne račune za troškove hrane i pića na aerodromu.

Tužba za naknadu štete može da se podnese sudu u roku od dve godine od datuma kad je vazduhoplov sleteo ili je trebalo da sleti.

Zahtev za naknadu može se podneti direktno avio-prevozniku koji je trebalo da obavi let, u pisanom obliku, ukoliko aviokompanija ne odgovori na zahtev u roku od dva meseca ili odbije isplatu naknade, putnici se mogu obratiti sudu sa zahtevom za naknadu štete. Svakako zahtev upućen avio prevozniku nije nužan uslov za pokretanje sudskog postupka već mogućnost, tako da putnik može odmah da pokrene odgovarajući sudski postupak pred nadležnim sudom.

Na ovaj zaključak upućuje odredba člana 97. stav 6. Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju koju citiramo u nastavku.

Podnošenje reklamacije

Član 97

Putnik koji smatra da je prekršeno neko od prava koje ima na osnovu ovog zakona u slučaju uskraćivanja ukrcavanja, otkazivanja letova i kašnjenja letova, podnosi reklamaciju avio-prevoziocu u pisanom obliku.

Lice sa invaliditetom ili lice sa smanjenom pokretljivošću koje smatra da su prekršena neka od prava propisanih ovim zakonom može podneti reklamaciju u pisanom obliku avio-prevoziocu, odnosno telu koje upravlja aerodromom, u zavisnosti od slučaja, uz koju podnosi odgovarajuće dokaze.

Prilikom rezervacije avio-prevozilac ili organizator putovanja informiše putnika o postupcima podnošenja reklamacija iz st. 1. i 2. ovog člana, kao i o odgovarajućim kontakt adresama na koje se one dostavljaju, uključujući i elektronske načine dostavljanja.

Reklamacija iz st. 1. i 2. ovog člana podnosi se najkasnije u roku od 90 dana od dana kada je let obavljen ili kada je trebalo da se obavi.

Ako avio-prevozilac, odnosno telo koje upravlja aerodromom u roku od 60 dana od dana dostave kompletne dokumentacije neophodne za reklamaciju, ne udovolje reklamaciji iz st. 1. i 2. ovog člana ili na istu ne odgovore, podnosilac reklamacije iz ovog člana ima pravo da prijavi povredu ovog zakona Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat).

Nezavisno od prava iz st. 1. i 2. ovog člana, putnik, lice sa invaliditetom ili lice sa smanjenom pokretljivošću ima pravo da zaštiti svoja prava podnošenjem tužbe pred nadležnim sudom.

Dakle, ako ste imali kašnjenje leta duže od 3 sata (gleda se kašnjenje u odnosu na planirano vreme sletanja, ne poletanja), a avion je poleteo sa nekog od aerodroma iz zemalja, koje su nabrojane u nekom od prethodnih pasusa, imate pravo na novčanu naknadu, kao i dodatno na naknadu pričinjene štete, ako je kašnjenje uzrokovalo troškove hrane, prevoza i smeštaja (bitno je čuvati račune kao dokaz).

Ako prevoznik odbije da isplati naknadu i odštetu, Efektiva može pomoći kod naplate u slučaju avio-prevoznika Air Srbija, Air Montenegro i Wizz Air. Za ostale prevoznike još uvek razrađuju način naplate i pozivaju zainteresovane za pomoć, da se mogu obratiti na mejl OFFICE@EFEKTIVA.RS.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Slobodni izbori

Zoran Živković [11.06.2025.]




Video dana

Nije veverica

Anketa

Da li je blokada u više gradova istovremeno dobra ideja studenata?

Rezultati