Društvo i ekonomija
12. 04. 2025. 08:56 9
Veliki dobavljači ili trgovci: Čija je krivica za paprene cene zbog kojih se bojkotuju trgovinski lanci?
Građani već mesecima bojkotuju maloprodavce u pokušaju da se izbore sa visokim cenama, ali deo ekonomista smatra da se pravi krivci kriju u pozadini, te da su trgovinski lanci samo "vrh ledenog brega“.
Od januara u Srbiji traju različite vrste bojkota trgovinskih lanaca, sa ciljem da se snize cene proizvoda i da one budu prijemčivije građanima.
Nakon generalnog bojkota pet najvećih trgovinskih lanaca – Delez (Maksi i Shop&Go), Merkator (Idea i Roda), DIS, Univerexport i Lidl, usledili su bojkoti pojedinačnih lanaca. A sada je na udaru samo Maksi i to tokom celog aprila.
Međutim, trgovci se brane time da oni nisu jedini krivci za visoke cene i da na to utiču i mnogi drugi pre njih, a sa tim je sagalasan i deo ekonomista, piše Danas.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Goran Petković kaže da ovaj bojkot, pre svega, nije plasiran u pravo vreme ni na pravi način, jer sada imamo "mnoge akutne teme u društvu.“
On objašnjava da je maloprodaja samo "vrh ledenog brega“.
- Nema uvida u to kakve su cene unazad, kod drugih učesnika u lancu snabdevanja neke robe - ukazuje Petković.
On kao prvu stavku navodi uvoz.
- Karakteriše nas dominacija velikih uvoznika, zastupnika nekih brendova koji onda kao jedan izvor snabdevanja mogu uticati na dalje cene u preprodaji te robe. To se uglavnom ne ispituje - upozorava Petković.
Kao druga stvar, prema njegovim rečima, tu je proizvodnja i prodaja brendiranih proizvoda.
- Mnogi veliki dobavljači imaju dominantne pozicije na tržištu i kao takvi sigurno mogu uticati na krajnje cene, što je opet potrebno ispitivati - naglašava on.
Petković upozorava i na posredničke transakcije.
- Srbija tradicionalno ima preveliki broj posrednika u trgovini na veliko u poređenju sa drugim privredama, a ovi posrednici čine kanale marketinga neefikasnim, sporim i naravno skupljim, zato što svako ima neku svoju proviziju - navodi on.
Kao još jedan problem, Petković dodaje porez kao komponentu cene.
- U nekim situacijama dažbine su vrlo visoke, kao recimo za gorivo, duvan… Dodatno, oporezuje se porezom na dodatu vrednost iznos donacija u trgovačkoj robi, tako da i tu nema stimulacija da se pomogne humanitarnim organizacijama i da se jedan deo tražnje najsiromašnijih slojeva zadovolji po nižim troškovima - objašnjava on.
Zbog svega navedenog, Petković smatra da je teško tvrditi da su samo bojkotovani trgovci odgovorni za cene.
- Zaključak da su maloprodavci krivi za visoke cene predstavlja, moguće, tačno nagađanje, ali bez argumenata da li je to tako i u kojoj meri su ovi akteri na tržištu za to zaslužni - smatra on.
Petković podseća da su, kroz ekonomsku istoriju, vrlo često neki tržišni akteri forsirali određene vesti kako bi odvratili pažnju javnosti sa svog delovanja.
- Pojedinačni istraživači nisu u mogućnosti da ispitaju ovakve kompleksne situacije, ali se kroz adekvatno delovanje državnih institucija do takvih saznanja uglavnom može doći - navodi on.
Petković otkriva i da je upravo zbog toga, za potrebe Vlade urađena studija odnosa učesnika u lancima snabdevanja na tržištu Srbije pre nekog vremena, ali da je sadržaj te studije ostao nepoznat.
- Ona nije distribuirana, a od onih koji su je dobili na uvid je zatraženo da ta saznanja dalje ne objavljuju - ukazuje on.
Dodaje da je to bilo između Privredne komore Srbije (PKS) i Ministarstva trgovine i da je bilo očekivano da se pokaže kakva je uloga različitih aktera u formiranju cena, ali da to nikada nije obelodanjeno.
- Ne mogu da objasnim zašto, moglo bi da se nagađa da ili studija nije uspela ili da je prikazala nešto, odnosno nekoga, što nije bilo poželjno - zaključuje Petković.
Komentari 9
ostavi komentar