Društvo i ekonomija
13. 02. 2025. 20:52 0
PRVI "RAFALI" U SRBIJI 2028. Joj, kad im nađemo pilote...
Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije pozivaju sve zainteresovane mladiće i devojke koji imaju diplomu osnovnih akademskih studija civilnih fakulteta da se prijave na konkurs za Vojnostručno osposobljavanje za rezervne oficire Vojske Srbije roda avijacije. Na konkurs se mogu prijaviti mladići i devojke koji u ovoj godini navršavaju do 27 godina života. Posle šestomesečnog osposobljavanja najuspešniji kandidati dobiće mogućnost da odmah stupe u profesionalnu vojnu službu i da nastave letačku obuku kao oficiri roda avijacije i potom dobiju zvanje pilota.
Ratno vazduhoplovstvo Srbije sada više ne čini nekoliko desetina neidentifikovanih letećih objekata. Srbija sporazumom sa Francuskom o kupovini 12 "Rafala", prvi put dobija zapadne avione u vojnom vazduhoplovstvu. Kupovina 12 francuskih aviona i pratećih roba i usluga vredna je 2,7 milijardi evra. To je, kako je rekao predsednik države Aleksandar Vučić, najveće izdvajanje iz vojnog budžeta Srbije. Francuski vojni avion u srpskoj avijaciji nije ništa novo. Kontinuirana saradnja dve zemlje traje od 1912. kada su u Francusku na obuku otišli prvi srpski oficiri, koji su obučavani za vojne pilote. Srbija je u Prvi svetski rat ušla sa francuskim avionima, a od 1930. godine u domaće lovačke avione ugrađivani su francuski motori.Od francuske kompanije Airbus Srbija je kupila i helikoptere u vrednosti od 105 miliona evra, dva transportna aviona C-295 po ceni od 66 miliona evra uz još 15 miliona evra za opremu i preobuku pilota, kao i 18 protivvazdušnih (PVO) sistema Mistral sa 50 raketa. Međutim, u ovom trenutku srpski budžet jedva može da finansira nabavke goriva potrebnog za održavanje obuke pilota na tehnici koju imamo. Manjak kadrova postoji u celom sistemu odbrane, bila to Kopnena vojska, Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana, vojno zdravstvo, naučno-istraživačka delatnost. Na primer, u nedostatku vadzuhoplovnih tehničara kasni održavanje aviona i helikoptera. Ali, ko će njima da pilotira?O poređenju aviona MiG-29, koje Srbija već ima, i Rafala, jako je teško napraviti paralelu jer se ti avioni po skoro svemu razlikuju i generacijski, i po potencijalu naoružanja, i po ulozi, odnosno zadacima koje mogu da ispunjavaju. Pilotima i tehničarima iz Srbije verzije MIG-ova nisu nepoznanica. Obuka za njih i održavanje je jednostavnije i manje košta nego kada se prebacite na zapadnu tehniku. Tada morate sve ispočetka da radite. Ako imate sa kim. Ima li Srbija gde da smesti nove borbene avione? Ima li obučenih pilota i avio-mehaničara? Svaki košta više od 100 miliona evra i to treba negde da se zaštiti od vremenskih uticaja, a gde to da se uradi - u Batajnici ili Kraljevu, Nišu? Avijacija nema sad ni adekvatan smeštaj ni za MiG-ove 29.Trenutno je u Vojsci Srbije deficitaran mehaničarski i vazduhoplovni vojno-tehničarski kadar uopšte, i pitanje kako naći nove ljude za obuku na "rafalima" kad ih nedostaje i za MiG-29. I kada bi broj kadeta za smer avijacije na Vojnoj akademiji bio povećan na 20 do 30 po klasi, bilo bi potrebno najmanje pet godina za prve pozitivne efekte, s obzirom na to da školovanje vojnih pilota traje 10 semestara. To znači da očekivana kriza koja nastupa narednih godina ne može biti potpuno izbegnuta. Nasleđeni ljudski resursi su na samom kraju, a postojećom dinamikom školovanja nije moguće obezbediti potreban broj ljudi. A još prošle godine pojavila se indirektna potvrda da kadrovska rupa postoji i u Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazdušnoj odbrani.Na vojnom aerodromu "Pukovnik pilot Milenko Pavlović" u Batajnici bila je selektivna letačka obuka kandidata za kadete na studijskom programu Vojno vazduhoplovstvo Vojne akademije i za polaznike vojnostručnog osposobljavanja za rezervne oficire roda avijacije. Letačka obuka se realizuje po razdelima - kandidati najpre prolaze i polažu teoretski deo, nakon čega pristupaju praktičnom delu, odnosno obuci u vazduhu, tokom koje prolaze sistem selekcije kroz određeni broj sati naleta na avionu "utva 75“?!
Komentari 0
ostavi komentar