Društvo i ekonomija

[ Izvor: Danas.rs ]

28. 11. 2024. 19:42 16

Bojković o Gonciću: Tužno je kad su umetnici lojalni vlasti, a ne svom esnafu

- U prvom saopštenju Udruženja dramskih umetnika Srbije koje je pročitano na sceni posle predstave, jasno je rečeno da tu ne postoji nikakva politička opcija, jer je tragedija u Novom Sadu prevazišla politiku, ali iza te stravične pogibije petnaestoro ljudi naravno da stoje odgovorni ljudi iz vlasti, koji u tom trenutku nisu bili ni privedeni. I naravno, strašno je da se hapse i maltretiraju umetnici i studenti koji zbog toga protestuju, i naš esnaf je na to reagovao. Ne znam kako su Svetislav i Gordana Goncić u tome videli političku kampanju, i ne razumem zašto su istupili iz svog esnafa. Verovatno je to i pitanje straha - kaže za Danas Svetlana Ceca Bojković.

Jedna od naših najznačajnijih filmskih i pozorišnih glumica, u dugom nizu decenija prvakinja Atelje 212, ovako komentariše gest glumca i upravnika Narodnog pozorišta u Beogradu i njegove supruge, dramaturškinje i od septembra ove godine upravnice Ateljea 212, koji zbog neslaganja sa čitanjem ovih saopštenja u pozorištima, na sopstvenu inicijativu, od 27. novembra više nisu članovi UDUS kojem su pripadali decenijama.

- Za mene je to, zapravo, jako tužno, jer su Svetislav i Gordana Goncić time pokazali svoju lojalnost vlasti, a ne svom esnafu, svojim kolegama i svojoj profesiji. Ne verujem da su to baš morali da urade. Ali, odrasli su ljudi, to je njihova odluka, i kad jednoga dana prođu ti njihovi mandati ne znam kome će da se vrate, kom esnafu.

Na pitanje da li ona pamti da je tokom svih ovih turbulentnih trideset i više godina, ali i ranije, u jednopartijskom režimu, neko od dramskih umetnika napustio svoj esnaf iz političkih razloga, Bojković kaže da ona to ne pamti.

- Koliko znam, to se nikada do sada nije desilo, a toliko dugo sam već tu. Ali, ceo taj događaj nije tužan za naše Udruženje, ono postoji, pa postoji, i postojaće. Verujem da se kulturna javnost seća da su se saopštenja dramskih umetnika čitala na svim scenama 1996/97, kada smo apelovali protiv hapšenja i prebijanja građana tokom uličnih demonstracija protiv izborne krađe Miloševićevog režima.

- Nismo ni tada svi bili istog političkog stava, kao što nismo ni danas. Među članovima UDUS bilo je i onih koji su bili pristalice Miloševića, ili Demokrata, Srpskog pokreta obnove, Građanskog saveza i ne znam još koje opcije, bilo je čak i nekih, sačuvaj me bože, koji su simpatisali radikale - objašnjava Bojković.

- Ipak, tada nikome nije palo napamet da napusti svoj esnaf u znak protesta protiv čitanja saopštenja u pozorištima, a to je isto bilo jedno "čupavo" i represivno vreme, kao što je i danas. Svi smo kao njegovi članovi i kao umetnici stali protiv prebijanja ljudi na našim ulicama. Zato što je to moralni i ljudski čin, zato što nam Ustav garantuje da slobodno izražavamo svoje mišljenje, i zato što umetnik, ako je pravi, mora uvek da bude na strani istine, pravde, ljudskosti, svog naroda.

Iz svega što se sada dešava, pogotovu iz napada, maltretiranja, pretnji i vređanja svih neistomišljenika, među kojima su i vrhunski umetnici iz raznih oblasti, očigledno je da je ova vlast i represivnija od Miloševićeve, i da apslutno ne pokazuje ni minimum elementarnog poštovanja prema umetncima koji su dali i daju doprinos kulturi naše zemlje. Zato valjda i traži apsolutnu lojalnost i pokornost svojih kadrova u svim ustanovama i institucijama - ističe Svetlana Bojković.

Prema rečima reditelja Nebojše Bradića, nekadašnjeg upravnika Ateljea 212 (sezona 1996/97), i NP u Beogradu (1997/1999), njemu je žao što se ovo dešava.

- Voleo bih da svojim odgovorom mogu da zaustavim dalju destruktivnu polarizaciju. Čini mi se da više uopšte nije važno ko je u pravu, kada se svi osećamo loše jer smo okrenuti jedni protiv drugih stigli na ivicu ambisa. Pozorišta nisu stadioni, a ljudi koji rade u kulturi ne bi trebalo da se osećaju kao navijači. Koliko saosećamo sa žrtvama ove užasne tragedije, trebalo bi da saosećamo i jedni sa drugima, da razumemo jedni druge i da ne dozvolimo da nas različitost u mišljenju, stavovima i funkciji ovako cepa. Ovo važi za obe strane, kako za SUDUS, tako i za svakog pojedinca u njemu. Pokušavam da budem u koži onog drugog, pa hajde da to pokušamo svi pre nego što za povratak iz ambisa bude prekasno - kaže Bradić.

Podsećanja radi, u svojim saopštenjima UDUS je istakao da ne zastupa nijednu političku opciju, i da unapred odbacuje svaku potencijalnu političku zloupotrebu od strane bilo koga, jer je reč o apelu da ne dopustimo da takav stepen neodgovornosti i nemorala ugrozi još neke živote kako se to dogodilo na Železničkoj stanici u Novom Sadu, ali je Goncić taj apel na sceni nazvao sramnim.

- Čitanje saopštenja za javnost na sceni Narodnog pozorišta sprovedeno je bez dozvole Uprave, te predstavlja očigledno kršenje pravnog okvira radnog procesa. Sramota je da se to radi u nacionalnoj kući, jer se na taj način ova kulturna institucija instrumentalizuje, uvodi u politizaciju i postaje platforma za promociju partikularnih političkih stavova što nije ni cilj ni zadatak ove pozorišne kuće - izjavio je Goncić.

Na saopštenja UDUS ovih dana reagovala je i Sekretarka za kulturu Grada Beograda Nataša Mihailović - Vacić, koja je izjavila da kulturne ustanove nisu i ne bi smele biti platforme za političku agitaciju..

- Pozorište, kao jedno od ključnih utočišta kulture i umetničkog stvaralaštva, uvek je imalo misiju da oplemenjuje, osvetljava složene društvene fenomene i pruža prostor za introspekciju, dijalog i razmenu ideja. Međutim, pozorište nikada ne bi trebalo da postane poligon za političke poruke, bez obzira na njihovu prirodu, jer se time ugrožava integritet ustanove, njen osnovni cilj i uloga u društvu - istakla je Vacić.

Naravno, bezbroj je primera kada vlast ne samo da transparetno pokazuje da umetnici koji su uz nju i učestvuju u njenim marketinškim kampanjama ne zloupotrebljavaju "kulturne resurse", nego ih čekaju i nagrade u profesiji i u funkcijama. I sva je prilika, kako nam svakodnevno pokazuju događaji, da su za umetnike, kulturu i sve ostale oblasti stigla nova "vunena vremena".

Vremena u kojima će svako ko nije lojalan vlasti, pa i kad se batinaju i hapse građani, studenti, umetnici i aktivisti po beogradskim i novosadskim ulicama, u svakoj prilici biti eliminisan, diskreditovan, zabranjen i nepoželjan, bez obzira na svoj dar, znanje i stručnost. O batinašima i kapuljašima koji ovih dana haraju svim punktovima na kojima se održavaju protesti, i o pretnjama i nasrtajima na novnare nezavisnih medija, da i ne govorimo.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 16

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Uzrok i posledice

Zoran Živković [25.11.2024.]




Video dana

Problemi postoje da bismo ih rešili - Bob Marli

Anketa

Da li će privedeni za pad nadstrešnice biti i procesuirani?

Rezultati