Društvo i ekonomija
13. 11. 2024. 19:49 7
Ko skriva odgovorne firme i funkcionere posle tragedije u NS
Tužilaštvo u Novom Sadu napokon se oglasilo, ali samo da saopšti da je zbog tragedije na Železničkoj stanici saslušalo ukupno 66 osoba, i da će danas biti saslušano još pet. Tvrde da im je taj tragični događaj prioritet, a pošto bude završeno veštačenje moći će, kako navode, da utvrde i odgovornost. Ali koga tužilaštvo sve saslušava javnost samo može da nagađa, jer ne zna da li su među njima i predstavnici firmi koje su bile zadužene za nadzor i rekonstrukciju Železničke stanice.
Ko mrsi konce nad glavama građana Srbije, a ne preuzima odgovornost? Projekat za rekonstrukciju, između ostalog i zgrade železničke stanice, uradio je CIP.
- Da je ta firma koja je radila projekat, imala i projektantski nadzor ne verujem da bi se neke stvari desile - kaže arhitekta Bojan Kovačević.
- Nadzor nad sprovođenjem projekata nisu birali Kinezi, već Ministarstvo građevine, radi se po tenderu koji je i bio raspisan i CIP se nije javio na taj tender - kaže Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija.
Međutim, bivši direktor Saobraćajnog instituta CIP Milutin Ignjatović tvrdi da je ponuda ipak data.
- CIP je pored projektne dokumentacije trebalo da radi i nadzor. Dali smo ponudu, ali taj posao nismo dobili. Ako je CIP dobio posao izrade projektne dokumentacije, trebalo je da dobije i nadzor. Da je CIP radio kompletan projekat rekonstrukcije Železničke stanice, onda bi samo mi bili jedini odgovorni - navodi on.
Firma koja dobija nadzor, posao koji će se ispostaviti kao najvažniji za bezbednost građana, dobija drugi ponuđač, firma Utiber.
- Procenjena vrednost nije bila objavljena unapred, a onda je ponuda bila gotovo identična procenjenoj vrednosti, što uvek ukazuje da nešto nije u redu u finansijskom smislu, ne u stručnom - kaže Nenadić.
Utiber je mađarski konzorcijum, koja između ostalog radi i projektnu dokumentaciju za tunel Vračar-Karaburma, održavanje za dva mosta na kanalu Dunav-Tisa-Dunav kod Novog Sada, ali i nadzor nad izgradnjom Nacionalnog stadiona u Surčinu.
- Ovde su stručnjaci građevinske struke objašnjavali šta se desilo i šta se moglo desiti, to je stvar ili nestručnosti, bahatosti, štednje na materijalima ili rekla bih svega toga zajedno i ovoliko dana posle tragedije mi ne znamo ko je za tragediju kriv - kaže urednica Nove ekonomije Biljana Stepanović.
Ono što još ne znamo ko je sve izvodio radove odnosno koga je sve kineski korzocijum odabrao kao podizvođače. Jedna od mnogih firmi koja dobija poverenje Kineza je kompanija Starting koja između ostalag radi mnoge poslove u Beogradu na vodi, KCS, KBC Dragiša Mišović, pa i radove koji su zaustavljeni na Bulevaru Patrijarha Pavla.
- Ja ne znam kolika treba da bude građevinska firma koja sve te stvari ugovara i da ih brzo izvodi - kaže Kovačević.
Međutim, izgleda da ipak Kinezi nisu ti koji sve kriju samostalno, već im u većini slučajeva u tome pomažu srpske vlasti.
- Kad su novinari 021 pre par meseci tražili informacije, kad su njima rekli da to ne može da im se da bez kineskog odobrenja, to ne može biti tačno, to je situacija gde ministarstvo to nije htelo da da - kaže Nenadić.
Ko god da je radio i nadzirao radove postoji još jedan nivo. Preduzeće "Infrastruktura železnice Srbije" koje je bilo investitor projekta. To preduzeće bilo je u obavezi da pripremi svu neophodnu dokumentaciju koja podrazumeva i tehnički prijem, odnosno kontrolu i da, uz zahtev, od nadležnog ministarstva traži upotrebnu dozvolu.
Zgrada Železničke stanice u Novom Sadu otvorena je 5. jula. Za vršioca dužnosti direktora "Infrastruktura železnice Srbije" 7. maja ove godine imenovana je Jelena Tanasković, koja se do danas nije obratila javnosti, nije ponudila ni ostavku, a ne zna se ni da li je saslušana, piše N1.
Komentari 7
ostavi komentar