Društvo i ekonomija
23. 10. 2024. 13:32 3
Koliko koštaju zimske gume: Kazna ako ih nemate do 800.000 dinara
Vozači u Srbiji moraju od 1. novembra da na svojim vozilima imaju zimske gume, ako na kolovozu ima snega, leda ili poledice, ili im preti novčana kazna.
Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, vozač je dužan da u saobraćaju na putu poseduje zimsku opremu i koristi na propisan način.
Ukoliko u pomenutim vremenskim uslovima za koje je predviđeno korišćenje zimskih pneumatika, vozač koristi letnje gume, kazne za fizička lica se kreću od 10.000 do 20.000 dinara, dok su za pravna lica od 100.000 do čak 800.000 dinara!
Izvan naseljenih mesta, obavezno je u prtljažniku imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije, a kad je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove tamo gde je to obavezno.
U naseljenim mestima, vozila ne moraju da imaju lance na gumama, a u zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila obavezna je i lopata.
Koliko koštaju zimske gume?
Stručnjaci stalno upozoravaju da, ukoliko je neophodno koristiti zimske gume, to ne radite samo "polovično", već da zamenite sve četiri.
Cene su manje-više slične kao i prošle godine, što znači da set od četiri gume uobičajenih dimenzija košta od 17.000 dinara naviše, a ukoliko se odlučite za tzv. "premijum" proizvođače cena može da naraste i do 40.000.
Plaćaju se i "ruke", odnosno usluga zamena guma, a u beogradskim vulkanizerskim radnjama to vas može koštati od oko 1.500 dinara po pneumatiku, pa sve do 3.000 ili više (za SUV i terence).
Da li su M+S prave zimske gume?
Gume koje imaju samo oznaku M+S nisu prave zimske gume, upozorava u autorskom tekstu Dragan Romčević sa sajta Polovni automobili.
Iako u oznaci M+S slovo S označava sneg (S - snow), pa čak iako ih naš zakon i zakoni mnogih drugih zemalja priznaju kao odgovarajuće (zimske) gume za vožnju po snegu i ledu, one nisu prave zimske gume.
Prava zimska guma mora da ima simbol planine sa tri vrha i snežnom pahuljicom da bi bila prihvaćena kao guma koja ima zadovoljavajuće karakteristike po snegu, ledu, bljuzgavici...
Oznaka M+S uglavnom označava samo geometriju šare prilagođenu vožnji po blatu i snegu, a kolika je ta prilagođenost i da li možda guma ima drugačiju smešu od koje je napravljena, to zavisi od proizvođača i modela gume, namene gume i slično.
Glavni problem je u tome što ne postoje zakonski propisi (ili standardi) koji propisuju koje uslove guma mora da ispuni kako bi smela da nosi oznaku M+S. To zavisi isključivo od proizvođača gume.
Komentari 3
ostavi komentar