Društvo i ekonomija
18. 09. 2024. 07:53 4
Saradnja sa Delta Holdingom: Vučićev kum ponovo leti?
Kada smo početkom godine saznali da je Nikola Petrović, najpoznatiji kao kum predsednika Aleksandra Vučića, morao da prizemlji avione svoje avio-kompanije, nismo ni pretpostavili da od letenja ne diže ruke. Naprotiv. Vrlo brzo je osnovao novu firmu – Flyus, registrovanu za "vazdušni prevoz putnika".
Trenutno je jedini vlasnik novog prevoznika zapravo El&MI Group, kompanija koja je u stopostotnom vlasništvu Petrovića, a kao stvarni vlasnik je upisan i u registru APR-a, piše Forbes Srbija.
Sva je prilika, međutim, da se sprema za zajednički biznis i to sa Delta Holdingom. Petrovićeva grupa i Deltina firma Airstar, kako saznajemo, nameravaju da zajednički kontrolišu Flyus. Kada od nadležnih regulatornih tela pribave sva neophodna odobrenja.
Da se sprema zajednički poduhvat saznali smo zahvaljujući severnomakedonskoj antimonopolskoj komisiji. Krajem avgusta pokrenut je postupak pred ovim telom, a Komisija za zaštitu konkurencije trenutno čeka eventualno izjašnjavanje zainteresovanih. Odobrenje mora da da i ovo telo, jer je Delta Holding aktivan u Severnoj Makedoniji.
Iznajmljuju opremu za avio-transport
Firma Airstar je osnovana 2006. godine. Bavi se iznajmljivanjem i lizingom opreme za vazdušni transport. Trenutno je većinski vlasnik „majka“ Delta Holdinga – kiparski Hemslade holding čijih je 90 odsto. Preostalih 10 odsto drži Delta Holding.
Sudeći prema finansijskim izveštajima, Airstar zna i za bolje dane. Prošlu godinu je završio sa neto gubitkom od oko 7,7 miliona dinara. Godinu pre poslovanje se završilo sa dobitkom od oko 81 milion dinara.
Najuočljivija razlika u ove dve godine su ostali prihodi. U 2022. godini je na ovaj način u firmu ušlo upravo oko 81 milion dinara. Lane su poslovni prihodi bili okosnica poslovanja i iznosili su oko 53 miliona dinara. Ono što je presudilo, izgleda, jesu finansijski rashodi od oko 37 miliona dinara i uglavnom se odnose na rashode kamata. Poslovni rashodi od oko 27 miliona dinara, zapravo su znatno manji nego godinu pre.
S druge strane, 2022. godina je zapravo je bila najuspešnija u poslednjih pet za Airstar. Tokom tri ranije godine ostvarivali su oko 1,7 miliona dinara ukupnih prihoda. Ova firma nema zaposlenih.
Prvo lično preuzimanje
Petrović je u avio biznisu u prethodnom periodu bio prisutan preko firme Star Fly Wings koja sada nosi naziv Soft White. Kada je reč o firmi Soft White, u njeno vlasništvo Nikola Petrović je ušao juna 2021. godine. Tada je postao vlasnik 90 odsto, ali se firma zvala Air posh. Preostalih 10 odsto ostalo je u rukama firme Fabergé Advisors. Ona je iz suvlasništva izašla nekoliko meseci kasnije. Tih 10 odsto, u martu 2022. godine, preuzeo je Goran Basarić. Već u julu te godine, Nikola Petrović je preuzeo i taj udeo i postao jedini vlasnik ove kompanije za vazdušni prevoz putnika.
Naredne godine, u februaru 2023. godine, kompanija je promenila ime u Star Fly Wings d.o.o. I još brže, već u aprilu iste godine, promenio se i vlasnik. Umesto Nikole Petrovića, svih 100 odsto preuzela je njegova kompanija EL&MI Group d.o.o. Od maja te godine, Nikola Petrović je i direktor ove firme. I baš marta ove godine, negde u isto vreme kada je osnovao novu firmu za vazdušni prevoz putnika, prvoj menja ime u Soft White d.o.o.
Kada je reč o poslovanju, i Soft White lane nije upisao najbolji rezultat. Godinu je završio sa profitom od oko pet miliona dinara i to je svega desetina onoga što je uspeo godinu pre. Ova godina je, kako su mediji pisali, donela nove probleme.
Vratili ili izgubili dozvolu?
Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije je u martu saopštio da je trima avio-kompanijama u Srbiji oduzeo dozvolu da obavljaju javni avio prevoz. One su najpre dostavile zahteva da im se oduzmu sertifikati vazduhoplovnog operatera. Ali ne baš same od sebe. Tome je prethodio vanredni inspekcijski nadzor. Agencija Evropske unije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) je 22. februara ove godine pokrenula postupak provere ispunjenosti uslova iz sertifikata koji su posedovale te tri kompanije.
Dozvole su oduzete Air Pinku, u većinskom vlasništvu Željka Mitrovića, Air Emeralds čiji je vlasnik Air Pink, i kompaniji Star Fly Wings čiji je vlasnik Nikola Petrović.
Već 6. marta, dok su se mediji još bavili pitanjem jesu li im dozvole oduzete ili su ih sami vratili, Petrovićeva kompanija je osnovala novu – Flyus.
Zajednički kontrolišu
Da će se njome baviti i Airstar vidi se iz obaveštenja antimonopolske komisije iz susedne Severne Makedonije. Kako kažu, Komisija je 23. avgusta 2024. radi zaštite konkurencije dobila obaveštenje o koncentraciji, a firmu Airstar nazivaju "sticalac i učesnik u prometu".
- Airstar d.o.o, sa sedištem u Ulici Vladimira Popovića 8a, i EL&MI Group d.o.o, sa sedištem u Jurija Gagarina 13, stiču zajedničku kontrolu nad preduzećem Flyus d.o.o. Beograd sa sedištem na adresi Jurija Gagarina - stoji u obaveštenju.
Komisija dalje navodi podatke o sva tri preduzeća, kada su osnovani, u čijem su vlasništvu i čime se bave. Napominju da je, pored srpskog tržišta, Delta Holding prisutna i na velikom broju tržišta u regionu i Evropskoj uniji.
- Delta Holding Grupa ima podružnice u Republici Severnoj Makedoniji pod nazivom: Preduzeće za proizvodnju, trgovinu i usluge Ananas MK Dooel Skoplje i Preduzeće za proizvodnju, trgovinu i usluge Ananas Shop Dooel Skopje - navodi se.
- Ciljno preduzeće Flyus je osnovano 6. marta 2024. godine u Republici Srbiji. Javna struktura ciljnog preduzeća pre transakcije, odnosno pre realizacija koncentracije, je takva da 100% osnovnog kapitala pripada osnivaču EL&MI Group kao jedinom vlasniku. Ciljno preduzeće nema podružnice na teritoriji Severne Makedonije - dodaju.
Komisija dalje poziva zainteresovana treća lica da dostave komentare i mišljenja o ovoj koncentraciji.
Direktno ili indirektno
Do vlasničke promene u ovim firmama još nije došlo. Na pitanje da li je ulazak Airstara u vlasništvo firme Flyus jedini način da "steknu zajedničku kontrolu", stručnjaci su nam pojasnili da postoji više načina.
Najpre, moguće je da Airstar preuzme deo firme Flyus. To bilo direktno uspostavljanje zajedničke kontrole. Moguće je to učiniti i indirektno. Hipotetički, EL&MI Group i Airstar bi mogle da formiraju zajedničko, krovno preduzeće, koje bi upravljalo ovim avio-prevoznikom. Konačno, teorijski nije nemoguće da Airstar preuzme deo firme koja je vlasnik Flyus-a. Takva rešenja su, obično, privremena do konačnog raspleta.
Inače, trenutno je među ovlašćenim operaterima, na spisku Direktorata, sedam sa dozvolom za javni avio-prevoz. To je pre svega Er Srbija, slede Balkan Helicopters, MPC Air, Prince Aviation, Servis lake avijacije Gas-aviation, Skybridge International Balkan i Tindar Aviation.
I još jedna napomena. Pretraga interneta pokazuje da u svetu postoje još najmanje dve firme sa imenom FlyUs. Prva je platforma koja pretražuje i nudi kupovinu jeftinih avio-karata, a druga, sa dodatkom aero, je kargo prevoznik, prisutan u više zemalja sveta.
Komentari 4
ostavi komentar