Društvo i ekonomija

D. Ljutić

31. 08. 2024. 07:00 23

PARKIRAJ SA STRANE Ima li Srbija PILOTE za Rafale?

Nepoznanica je da li Srbija, kada se sabere broj aviona koji će Vojska Srbije nakon isporuke francuskih Rahala špedovati, ima i dovoljan broj pilota za njih, imajući u vidu da je standard dva do tri pilota po jednom MIG-u 29. Zato stručnjaci navode da će jedan broj njih morati da se dokvalifikuje, a valjalo bi “napraviti” i nove, mlade pilote. Kada je reč o pravoj obuci, što je praktično “pravljenje” novog pilota, ona traje i po šest - sedam godina.

Manjak kadrova postoji u celom sistemu odbrane, bila to Kopnena vojska, Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana, vojno zdravstvo, naučno-istraživačka delatnost. Manjak kadrova direktno utiče na sposobnosti Vojske da izvršava svoje zadatke. Na primer, u nedostatku vadzuhoplovnih tehničara kasni održavanje aviona i helikoptera.Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je svojevremeno u jeku javne rasprave o tome da li treba uvoditi obavezu služenja vojnog roka, upozorio da Vojska Srbije već 2020. ili 2021. godine može da se suoči sa nedovoljnim brojem raspoloživih pilota. Sada je izjavio je da je ugovor o nabavci aviona Rafal izuzetno značajan i ukazao da je će Srbija imati prvi put avione zapadne proizvodnje. Radi se o nabavci jedne eskadrile, dakle 12 višenamenskih aviona četvrte i po generacije. Može da služi i kao lovac-presretač, odnosno da vrši dejstva po ciljevima u vazduhu, može da vrši dejstva po ciljevima na zemlji i na moru. Takođe, može da nosi krstareće rakete, nuklearno oružje. Ali, ko će njima da pilotira?

O poređenju aviona MiG-29, koje Srbija već ima, i Rafala, jako je teško napraviti paralelu jer se ti avioni po skoro svemu razlikuju i generacijski, i po potencijalu naoružanja, i po ulozi, odnosno zadacima koje mogu da ispunjavaju. Jedina zajednička osobina im je što imaju dva motora, koji su izdržljiviji od jednomotoraca, kao što je to recimo F-16.  Pilotima i tehničarima iz Srbije verzije MIG-ova nisu nepoznanica. Obuka za njih i održavanje je jednostavnije i manje košta nego lada se prebacite na zapadnu tehniku. Tada morate sve ispočetka da radite. Ako imate sa kim.Ima li Srbija gde da smesti nove borbene avione? Ima li obučenih pilota i avio-mehaničara? Svaki košta više od 100 miliona evra i to treba negde da se zaštiti od vremenskih uticaja, a gde to da se uradi - u Batajnici ili Kraljevu, Nišu? Avijacija nema sad ni adekvatan smeštaj ni za MiG-ove 29. Oni ne mogu samo da se pokriju ciradom. Ili u Srbiji može i tako. Trenutno je u Vojsci Srbije deficitaran mehaničarski i vazduhoplovni vojno-tehničarski kadar uopšte, i pitanje kako naći nove ljude za obuku na "rafalima" kad ih nedostaje i za MiG-29.I kada bi broj kadeta za smer avijacije na Vojnoj akademiji bio povećan na 20 do 30 po klasi, bilo bi potrebno najmanje pet godina za prve pozitivne efekte, s obzirom na to da školovanje vojnih pilota traje 10 semestara. To znači da očekivana kriza koja nastupa narednih godina ne može biti potpuno izbegnuta. Nasleđeni ljudski resursi su na samom kraju, a postojećom dinamikom školovanja nije moguće obezbediti potreban broj ljudi. A još prošle godine pojavila se indirektna potvrda da kadrovska rupa postoji i u Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazdušnoj odbrani.

Naime, Ministarstvo odbrane je objavilo konkurs pozivajući fakultetski obrazovane mladiće i devojke starosti do 27 godina da se prijave za šestomesečno osposobljavanje za rezervne oficire roda avijacije. Upitno je u kolikoj meri će javni konkursi rešiti problem ljudstva. U prilog tome ide i činjenica da je u junu 2022.  otišlo pet pilota, a da je istovremeno iz Vojne akademije izašlo četiri pilota.

Na vojnom aerodromu "Pukovnik pilot Milenko Pavlović" u Batajnici u avgustu bila je selektivna letačka obuka kandidata za kadete na studijskom programu Vojno vazduhoplovstvo Vojne akademije i za polaznike vojnostručnog osposobljavanja za rezervne oficire roda avijacije. Letačka obuka se realizuje po razdelima - kandidati najpre prolaze i polažu teoretski deo, nakon čega pristupaju praktičnom delu, odnosno obuci u vazduhu, tokom koje prolaze sistem selekcije kroz određeni broj sati naleta na avionu "utva 75“.

Sa "utve 75“ na Rafal, pa to nema ni u najgoroj vojsci na svetu.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 23

ostavi komentar
Vidi još

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Bodyguard

Zoran Živković [13.09.2024.]




Video dana

Rokenrol žurka - kolevke umesto podijuma

Anketa

Ko bi trebalo da nasledi Svetislava Pešića na mestu selektora Srbije?

Rezultati