Društvo i ekonomija

[ Izvor: Forbes Srbija ]

09. 05. 2024. 08:15 2

Simens "srušio" tender za nabavku novih tramvaja

Proizvođač šinskih vozila, kragujevačka kompanija Simens Mobiliti Srbija, "srušio" je tender za nabavku 25 tramvaja u Beogradu, nezvanično saznaje Forbes Srbija iz izvora bliskih beogradskom saobraćajnom preduzeću GSP. Kako se navodi, njihove primedbe stoje iza odluke da tender bude suspendovan pre isteka roka za prijave, jer su tražili zaštitu prava kao potencijalni ponuđač.

Obaveštenje o podnetom zahtevu za zaštitu prava, odnosno o suspenziji postupka objavljeno je na Portalu javnih nabavki, ali se iz njega ne vidi ko se žalio.

S druge strane, izvori Forbes Srbija kažu da nije reč samo o pomenutoj kompaniji iz Kragujevca, već o više potencijalnih ponuđača nezadovoljnih uslovima na tenderu zbog kojih javnost sumnja da je posao namenjen unapred planiranoj kompaniji, a mnogi kao pobednika već vide tursku Bozonkaju.

I dok nema više detalja o suspenziji postupka, Forbes Srbija je imao uvid u žalbe i zahteve koji su do sada anonimno upućeni GSP Beograd kao naručiocu tramvaja.

Među zahtevima, jedino koje je potpisano je ono koje su uputili, sudeći prema imenima, predstavnici turske kompanije, a koji su tražili odobrenje za posetu radi inspekcije tramvajskih linija, što je bio deo tenderskih uslova. Poseta im je bila odobrena i ugovorena za 24. april ove godine.

GSP odbijao primedbe ponuđača

S druge strane, potencijalni ponuđači izneli su primedbe na rok koji je zbog prvomajskih i uskršnjih praznika, prema njihovim rečima, prekratak i tražili produžetak za minimum 14 dana. Takođe, jedna od zamerki bila je i da je celokupna tenderska dokumentacija objavljena na srpskom jeziku, a osim pomenutog Simensa u Srbiji ne postoje drugi proizvođači šinskih i tramvajskih vozila, što upućuje na zaključak da ovaj tender ima elemente međunarodnog, te je zbog prevoda na druge jezike zahtevne i specifične dokumentacije potrebno produžiti rok.

Javni poziv raspisan je 10. aprila, a rok za podnošenje ponuda istekao je 7. maja. To znači da su, ne računajući šest dana praznika, ponuđači imali dvadesetak dana da pripreme ponude ili praktično tek oko dve nedelje ako se isključe i vikendi.

U odgovoru naručioca, odnosno preduzeća GSP, na ovu konkretnu primedbu stoji, međutim, da se sugestija o produženju roka ne prihvata.

Ponuđači su se žalili i na kriterijume za ocenu ponuda zahtevajući da se promene ponderi, tačnije onaj koji se tiče rokova isporuke.

U jednoj od žalbi koja počinje rečenicom "kao privredni subjekt koji ima nameru da učestvuje u postupku ove javne nabavke" piše da oni smatraju da je naručilac, JKP Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd, propisivanjem određenih specifičnih uslova na jasan i nesporan način ograničio konkurenciju i diskriminisao ponuđače, čime su povređena načela postupka javnih nabavki i to načelo obezbeđivanja konkurencije i zabrane diskriminacije i načelo jednakosti privrednih subjekata ponuđača.

- Isto se odnosi i na dokument konkursne dokumentacije koji se naziva Kriterijumi za ocenu ponuda - stoji u primedbama ovog potencijalnog ponuđača.

Iznoseći u nastavku detalje, isti ponuđač piše da opis traženog vozila jasno i nesporno ograničava učešće drugačijih tehničkih rešenja koji u potpunosti zadovoljavaju osnovni zadatak, a to je prevoz putnika.

- Favorizuje se jedno tehničko rešenje bez opravdanog razloga.

Nadalje, u ovoj primedbi piše da je "uobičajeno i standardno za ovakvu vrstu nabavki da se definiše minimalna i maksimalna dužina, širina i visina vozila, kao i minimalan kapacitet putnika".

Među primedbama ovog ponuđača stoji i sledeće:

- Na osnovu naših saznanja, vozila sa širinom sanduka većom od 2,3 metra imaju problema za prelazak na mnogim mestima u Beogradu, i to na veoma opterećenim i prometnim trasama. Po potrebi ćemo dostaviti spisak i fotografije kritičnih mesta. Stoga molimo da još jednom razmotrite, proverite i potvrdite da maksimalna dozvoljena širina sanduka kola bez retrovizora i migavaca ne sme da bude veća od 2,3 metra.

Ovaj ponuđač zahtevao je i znatno pomeranje roka za podnošenje ponude, kao i roka za isporuku tramvaja, kao i izmenu tehničkog opisa i način vrednovanja kako bi svi ponuđači imaju jednake šanse.

Odgovor GSP-a na ove primedbe bio je da su ih pažljivo razmotrili, ali da ostaju pri svim ranije definisanim tehničkim karakteristikama.

Odbijali primedbe, pa odustali od tendera

Da su se ipak predomislili, vidi se iz Obaveštenja o podnetom zahtevu za zaštitu prava u kojem se navodi da je dalji potupak javne nabavke obustavio naručilac, tj. GSP, a ne Komisija za zaštitu prava.

Podsetimo, GSP je poslednji put obnovio tramvajski park pre više od decenije. Takođe, tender za nabavku 20 tramvaja raspisan u novembru 2023. godine je nešto kasnije poništen, sa obrazloženjem da ova nabavka zbog veće efikasnosti i bolje cene prelazi u nadležnost Sekretarijata za javni prevoz i Vlade Srbije, što je nije desilo, jer je i ovaj sada suspendovani poziv za nabavku objavio isto GSP.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 2

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Idolatrija

Zoran Živković [21.06.2024.]




Video dana

Po starom, tradicionalnom receptu

Anketa

Da li će Srbija proći grupu na Evropskom prvenstvu?

Rezultati