Društvo i ekonomija

D. Ljutić

02. 01. 2024. 11:19 6

SRPSKI PUTEVI Skupocena reč režima bez pokrića

Režim uporno pokušava da sakrije da se izgradnjom puteva urušava ekosistem, ali i dugodišnja tradicija ljudi da se bave ratarstvom ili poljoprivredom. Uostalom, i sam predsednik spominje više zapošljavanja u fabrikama, sad kad imamo puteve, njive su nebitne. Za predviđenu izgradnju Auto-puta mira od Merdara do Niša bi bilo potrebno oko dva miliona kubnih metara materijala iz pozajmišta lociranih desetine kilometara od predviđene trase. Put bi prelazio preko 3.340 parcela, od kojih 77 odsto obuhvata obradivo zemljište koje će biti trajno izgubljeno. 

Mapa Srbije prošarana postojećim i nepostojećim auto-putevima i brzim saobraćajnicama, omiljeni je rekvizit SNS-a i predsednika Srbije Aleksandra Vučića. U poslednjih nekoliko meseci uoči izbora, predsednik Vučić je priredio pravi medijski blickrig otvaranjem puteva širom Srbije.

- Svuda ćemo moći da idemo auto-putem - ponavljao je on ispred svake seoske kuće, objašnjavajući domaćinima zašto je bolje da imju put nego plodnu njivu.

Tako je svojevremeno ocenio je da je otvaranje Koridora 10 "ispunjenje sna generacije" i da ga posebno raduje povećanje teretnog saobraćaja na putevima "jer kada vidite kamione na putevima onda znate da ste došli u razvijenu zemlju". Pre toga je otvaranje auto-puta Miloš Veliki označio kao "metaforu uspeha svih nas".

Osim odlaganja radova, zajedničko im je i drastično uvećanje cene. Brza saobraćajnica koja će od Sombora do Kikinde povezivati granične prelaze sa Mađarskom i Rumunijom, najavljena je još 2019. godine, a put je trebalo da bude završen polovinom 2024. Međutim, kamen temeljac položen je tek uoči izbora 17. decembra, a novi rok za završetak radova je 2028. godina. Uz novi rok, saopštena je i nova cena, koja je od prvobitnih 430 miliona evra, uvećana za čak 1,1 milijardu evra. Procene su da će građani Srbije, izgradnju 175 kilometara brze saobraćajnice platiti više od 1,5 milijardi evra.

Tako je 2019. godine Aleksandar Vučić saopštio da će auto-put od Beograda do Novog Sada preko Zrenjanina koštati 530 miliona evra. Sledeće godine je najavljeno da su radovi uvećani na 600 miliona evra, da bi krajem 2021. ministar Tomislav Momirović saopšto da će put koštati "oko milijardu evra". Auto-put Pojate -  Preljina, poznat i kao Moravski koridor, u dužini od 112,3 kilometra najavljen je kao prvi "digitalni put" u Srbiji koji će celom dužinom imati postavljene stubove za 4G i 5G mrežu. Prvobitna cifra koju je izneo Vučić, bila je 745 miliona evra. Međutim, od početka radova ovaj koridor je opterećen sa kreditima u iznosima od 431 milion evra, 500 miliona i treći od 700 miliona evra. Ispada da je ukupna vrednost veća od 1,6 milijardi evra.

Koridor 10, decenijama je bio izazov za sve vlasti. Zvanično je otvoren 2019. godine, ali nikada nije saopšteno koliko je izgradnja ovog zahtevnog puta koštala građane Srbije. Zna se da su posle obrušavanja kosina u Grdeličkoj klisuri dodatni radovi koštali 17 miliona evra, a kompletni radovi na deonici kroz celu klisuru uvećani su za 110 miliona evra od prvobitno planirane cene. Evo i još jednog primera otimačine: 12 kilometara auto-puta od Uba do Lajkovca domaća preduzeća su izgradila za oko šest miliona evra po kilometru. Cena jednog kilometra brze saobraćajnice koja treba da poveže Valjevo sa auto-putem Miloš Veliki iznosi devet miliona evra po km ili čak 50 odsto skuplje.

Na primer, ceo istočni krak Koridora 10 dužine od oko 85 kilometara je zahtevao 12,5 miliona kubnih metara iskopa, odnosno odstranjivanja tla. Po nekim procenama, najmanje 500 metara sa obe strane Istočnog kraka je izgubljeno za ratarstvo. Izgradnja Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru zahtevala je uklanjanje 650 hiljada kubika kamena, čime je drastično izmenjeno stanište u kojem se, prema izveštaju o proceni uticaja na životnu sredinu, nalaze i zaštićene vrste kao zlatni orao i peregrinski soko, kao i 153 različite vrste ptica. Ali, režimu je to nebitna stvar, nešto što nameću strani plaćenici.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 6

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Izbor(i)

Zoran Živković [23.04.2024.]




Video dana

Topli sendvič

Anketa

Gde ćete provesti predstojeće praznike?

Rezultati