Društvo i ekonomija
09. 08. 2023. 19:35 11
ČIPS i EUROKREM Kako smo uništili srpske brendove
Stručnjaci smatraju da srpski brendovi koji su nastali u vreme Jugoslavije i danas nose status domaćih proizvoda, a istovremeno starije generacije asocira na neka lepša vremena. Poznata poslastica eurokrem, proizvođača Swisslion Takovo više se ne pravi po tradicionalnoj recepturi i licenci firme Gandola iz Italije, na koju su potrošači navikli, već sada ima potpuno drugačiji sastav. Kada je 2017. godine otvorena IKEA u Srbiji, u njenoj ponudi našle su se srpske oklagije i daske za sečenje mesa, a predsednik Aleksandar Vučić najavio je tada da se pregovara o proizvodnji drugih domaćih proizvoda za ovu kompaniju.
U Srbiji se vrlo često smatra da su najpoznatiji srpski brendovi u inostranstvu rakija, kajmak, ajvar, sarma i slično. Brendovi postoje u praktičnom i u emotivno-psihološkom smislu. Drugim rečima, proizvodi postoje u realnom svetu, brendovi su samo u našim glavama.
Za rebrasti čips sa ukusom paprike od 150g čačanskog proizvođača Chips way, pakovanom kao robna marka za hrvatski trgovinski lanac, utvrđeno je da sadrži nedozvoljenu količinu akrilamida. Fabrika za proizvodnju čipsa počela je sa radom 1971. godine u Čačku i tada je bila jedina domaća fabrika ovog tipa. Čipsara je privatizovana 2005. godine kada ju je kupio biznismen Slaviša Purić, a ime fabrike promenjeno u "Slap Group". Purić se inače godinama nalazio na više optužnica zbog malverzacija i problemtatičnih privatizacija. Kasnije je sve postalo istorija nekadašnjeg giganta.
Stručnjaci smatraju da srpski brendovi koji su nastali u vreme Jugoslavije i danas nose status domaćih proizvoda, a istovremeno starije generacije asocira na neka lepša vremena. S druge strane, većina najpoznatijih brendova kod nas danas je u vlasništvu stranih kompanija. Kada je 2017. godine otvorena IKEA u Srbiji, u njenoj ponudi našle su se srpske oklagije i daske za sečenje mesa, a predsednik Aleksandar Vučić najavio je tada da se pregovara o proizvodnji drugih domaćih proizvoda za ovu kompaniju.
Poznata poslastica eurokrem, proizvođača Swisslion Takovo više se ne pravi po tradicionalnoj recepturi i licenci firme Gandola iz Italije, na koju su potrošači navikli, već sada ima potpuno drugačiji sastav. Kompanija Takovo je pravni sledbenik PIK Takovo d.p. koji je osnovan 1959. godine. Dominantan položaj na tržištu u oblasti konditorskih proizvoda Takovo ostvarilo je 1972. godine kupovinom licence i opreme za proizvodnju tečnog kakao namaza, pod brendom eurokrem, što u ovoj kategoriji proizvoda držalo dominaciju u tržišnom učešću, kako u Srbiji , tako i u zemljama okruženja. Tačnije, od onog eurokrema čiju je recepturu Jovan Tomović, nekadašnji direktor gornjomilanovačke fabrike Takovo pre više od pet decenija doneo iz Italije, ostalo je samo slavno ime.
Rodoljub Drašković, brat Vuka Draškovića, kao vlasnik kompanije Svislajon oterao je u stečaj svojevremeno sam svoju firmu koja je do skora zapošljavala oko 300 ljudi. I iako ovakav potez na prvi pogled izgleda nelogično, nije retkost da firme istog vlasnika preko suda i stečaja međusobno naplaćuju svoja potraživanja i da se tako guraju u stečaj. U "slučaju Drašković" interesantno je da se sve to desilo neposredno nakon što se nedavno videlo da ovaj biznismen nije zadovoljan tretmanom svojih poslova u Trebinju.
Dobro, svuda u svetu je praksa da se prave analize koje, prevedene sa visokoparnih termina na srpski znače: da li mi dođe jeftinije da povučem proizvod (u ovom slučaju Čips) sa tržišta i ispravim manu koju ima ili da plaćam odštetu? Pa naravno da to ne znamo, ovo je Srbija.
Komentari 11
ostavi komentar