Društvo i ekonomija

[ Izvor: Euronews.rs ]

09. 03. 2023. 16:43 4

"Mršavljenje" proizvoda: Cena veća, gramaža sve manja

Kriza troškova života u Evropi je na najvišem nivou u poslednjih nekoliko decenija, zato je praktično nemoguće da potrošači ne primete kako im računi u supermarketima rastu.

Može im, međutim, promaći to da za isti proizvod manje gramaže, plaćaju istu ili čak višu cenu. Ovakvi trikovi proizvođača nisu zaobišli ni tržište u Srbiji.Danas ima manje supe u kesici koja je uglavnom za tri, umesto za četiri tanjira, testenina je takođe spala sa pola kilograma na 350 grama.

Količina smrznutog povrća umesto pola kilograma sada uglavnom teži 400 grama, a pojedini proizvođači počeli su da smanjuju i količinu soka, pa u bocama od pola litra sada ima 475 mililitara, piše Euronews.rs.

Korišćenjem ovih prikrivenih trikova proizvođači mogu da uvećaju profit na štetu kupaca, međutim ovo je, sve dok na ambalaži postoji jasno istaknuta količina proizvoda, u skladu sa zakonom. Iako praksa smanjivanja nije nezakonita, udruženja potrošača ipak traže da i proizvođači i supermarketi kupcima jasno stave do znanja kad god dođe do promene.Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže da gubitak u profitima svake kompanije mora da se nadomesti, pa se to postiže ne samo kroz vidiljiva povećanja cena koja svaki dan zatičemo u trgovinama u Srbiji, nego i kroz smanjenje količine proizvoda.

Od kada proizvođači mogu slobodno da određuju količinu koja će se nalaziti u pakovanju, spisak namirnica sa sve manjom gramažom postaje sve duži.

Nikolić kaže da su pre otprilike 15 godina u Srbiji prvi sa ovom praksom krenuli proizvođači koji su jogurt od 0,2 litra krenuli da pakuju u čaše od 0,18. Svi ostali proizvođači ubrzo su krenuli da se koriste istim trikovima. Danas retko koja čokolada ima nekada standardnu težinu od 100 grama, većina se pakuje u ambalažu od 90, 80, pa i 70 grama. Ni one veće nemaju okruglo 200 ili 300 grama, već najčešće 180 i 250 grama.

Ipak, sve ovo je naglašava Nikolić, snalaženje na tržištu, jer pod pritiskom konkurencije svi samo "prepisuju" jedni od drugih. Nikolić kaže kako nema mnogo primedbi od potrošača što ukazuje na to da pre svega treba raditi na razvijanju njihove svesti, kako bi pri svakoj kupovini aktivno obraćali pažnju na proizvode koji se nalaze u njihovim korpama.

- Sledeći put nemojte kupiti proizvod koji je smanjen za 10, 20 grama. Vi tim izborom šaljete poruku i na taj način ih kažnjavate. Onoliko koliko mi kao potrošači možemo da podnesemo, tako se proizvođači i trgovci prema nama ponašaju. Ako mi samo ćutimo i gledamo, što bi trgovci i proizvođači bilo šta promenili - smatra Nikolić.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 4

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Fakiri

Zoran Živković [25.03.2024.]




Video dana

Pobednički ples

Anketa

Šta će Partizan uraditi u Evroligi?

Rezultati