Društvo i ekonomija
09. 06. 2022. 20:01 6
BG voz kao nužno zlo za ljude sa oboda grada
Glavni grad Srbije bi, prema rečima v.d. gradonačelnika Zorana Radojičića uskoro mogao dobiti sistem linija rečnog saobraćaja u kom bi 11 brodova prevozilo putnike na dve linije duž obala Save i Dunava. Ovim bi se, kako kaže v.d. gradonačelnik, značajno smanjile gužve u saobraćaju kao i aerozagađenje. Bez dovođenja u pitanje efikasnosni ovog vida saobrađaja u Beogradu, možemo zaključiti da su ovo ipak lepe vesti i da uvođenje novih linija javnog prevoza odlična stvar, međutim, šta se dešava i kako se koriste one stare?
BG voz, uveden 2010. godine je sistem od četiri železničke linije koje povezuju centar Beograda sa prigradskim naseljima predstavljao je svojevrsni "spin" na minuli Beovoz koji je ima isti cilj i svrhu, povezivanje oboda grada sa centrom. U prvim godinama rada, sa remontovanim RVR kompozicijama, BG voz je važio za jedan od najtačnijih i najpouzdanijih načina prevoza do centra grada.
Već 2011. godine prva linija BG voza radnim danima je imala 50 polazaka ka Batajnici iz stanice Pančevački most, dok je danas taj broj 26 polazaka (iz stanice Ovča). Za BG voz postoje projekti proširenja i unapređenja međutim koji su u planu za realizaciju u ne baš tako bliskoj budućnosti, za sada sistem radi sa infrastrukturom i vozilima u koje dugo nije ulagano. Koji su to nedostaci koji danas sprečavaju putnika da koristi usluge koje isti sistem i pruža?
Nedovoljno obeležena stajališta
Ni na jednom od stajališta BG voza nije moguće naći jasno vidljiv natpis da se BG tu i zaustavlja, osim na oglasnim tablama na kojima se vidi red vožnje, nigde ne možete dobiti informaciju da negde možete preći na voz i nastaviti vaš put. Neobeležavanje ide korak dalje, pa na stanicama koje imaju više koloseka, nigde ne možete informaciju na koji kolosek dolazi vaš voz. Pored toga što nema natpisa, ni vodeće aplikacije poput "google maps"-a ne prelažu voz kao opciju, te oni posećuju grad, ili jednostavno samo traže najbržu rutu gradskog prevoza do svog odredišta neće koristiti voz te će biti osuđeni na ostale vidove provoza.
Mali broj polazaka i kašnjenja
Kao što je prethodno spomenuto, broj polazaka na prvoj liniji BG voza je prepolovljen u odnosu na period od pre 11 godina, dok je vreme u toku dana u kom se polasci i realizuju skraćeno. Za razliku od perioda nakon puštanja u rad kada je BG voz bio poznat po tačnošti, današnji sistem je poznat po kašnjenjima i kvarovima na preko 40 godina starim Letonskim RVR kompozicijama. I pored najava o kupovini novih vozila iz Rusije, do danas se ni jedna od najava nije konkretizovala.
Loša povezanost sa ostalim vidovima prevoza
Izvan centra grada, a pogotovo na stajalištima između Pančevačkog mosta i Ovče, konekcija sa autobuskim prevozom ili nema ili su poprilično udaljenje. Ukoliko bi ste, npr, želeli sa BG voza da nastavite put ka Borči tako što biste iz voza izašli na stajalištu "Krnjača most" morali biste pešačiti gotovo 700 metara do prve autobuske linije ka Borči. Takođe, iako idealan za linije BG voza "park and drive" princip još uvek nije zaživeo niti je moguć jer parking mesta nema, a promocija takvog načina putovanja unutar grada gotovo i da ne postoji.
BG voz i dalje ostaje nužno zlo za ljude sa oboda grada koji žele da stignu u grad, iako potpuno zapostavljan godinama i bez većih ulaganja BG voz svakodnevno koristi hiljade ljudi. Pompezno najavljivana zamena voznog parka, proširenje sistema i povećan broj polazaka nikako da budu deo realnosti, pa se postavlja pitanje: Zašto se ulaže u nove i upitno efikasne sisteme, bez da se postojeći prvobitno unaprede?
Komentari 6
ostavi komentar