Politika
04. 11. 2024. 17:29 8
Novi Sad tuguje, a Vučević u Šangaju dogovara nove poslove s Kinezima
Dok je Novi Sad palio sveće za poginulima u nesreći na Železničkoj stanici, predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević nije bio uz njih, već je otputovao u Šangaj. Na njegovoj skali prioriteta u tom trenutku bilo je važnije da se amortizuje bes građana prema kineskim firmama koje su bile angažovane na izvođenju radova na rekonstrukciji pomenute zgrade. Mišljenje sagovornika Nove je da je Vučević umesto toga morao ponuditi svoju ostavku. Kao predsednik Vlade, prvi čovek SNS i dugogodišnji gradonačelnik Novog Sada.
Za “verovali ili ne” bila je vest da u nedelju premijer Miloš Vučević nije bio u Novom Sadu, već u Šangaju.
Šta je radio premijer u Kini dok brojimo 14 poginulih ispod betonske nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i dok se teško povređenima lekari bore za život?
Pravi dogovor s kineskim kompanijama oko novih ugovora.
- Danas smo potpisali Memorandum o razumevanju sa kompanijom Mint Grup koja ima dve fabrike u Srbiji, u Loznici i Šapcu - rekao je Vučević obraćajući se novinarima u Šangaju.
Zatim je javnost informisao da se radi o potpuno automatizovanoj i robotizovanoj fabrici koja radi za najveće nemačke i japanske proizvođače automobila i da je njihova želja da dođu sa novim investicijama u oblasti razvoja i logistike u Beograd i Inđiju.
Kao da je ikoga u Srbiji u tom trenutku za tako nešto bilo briga.
A zatim je Vučević rekao da ne želi da učestvuje u „histeriji“ oko kineskih kompanija posle nesreće u železničkoj stanici u Novom Sadu.
- Ne želim da učestvujem u ovome, koliko sam stekao utisak, da treba proterati sve kineske kompanije ili ne znam ni ja šta, bez bilo kakve odluke, ocene ili analize, neću da budem deo te histerije, i bojim se da se opet preko nas prelama neka šira geopolitička priča - istakao je Vučević.
Šta to beše moralna odgovornost
Komentarišući odluku premijera da usred ovakvih događaja u Srbiji ode u Šangaj, politikolog Cvijetin Milivojević kaže da je njegov lični stav da je Miloš Vučević još u petak morao da ponudi svoju ostavku.
- Njegova moralna obaveza je bila da podnese ostavku. Verovatno bi tu ostavku odbili i Vučić i SNS i Skupština, ali on je to morao da uradi - kaže Milivojević za Novu.
Ako bi s gledala moralna stranu priče, navodi Milivojević, logično bi bilo da Miloš Vučević kao premijer države, predsednik SNS i dugogodišnji gradonačelnik Novom Sada bude u svom gradu, da bude uz svoje sugrađan.
- Međutim, on je uradio nešto posve drugačije, otišao je u Šangaj ne bi li utešio naše kineske partnere. U celoj ovoj tragediji, on je verovatno po nalogu vrhovnog emisara Aleksandra Vučića dobio zadatak da obavi krizni PR za državu i smanji štetu u njihovoj saradnji sa kineskim firmama - kaže Milivojevć i zaključuje:
- Nejasno je još da li je izvođač ovih radova na železničkoj stanici u Novom Sadu bila kineska kompanija ili neko od podizvođača, među kojima su uglavnom naše firme bliske SNS. Međutim prvobitni gnev ljudi bio je usmeren pre svega prema vlasti, a onda prema Kinezima kao nosiocima posla. Iako oni ne rade samo u Srbiji, već dobijaju velike infrastrukturne projekte u celom regionu.
Taj bes postao je još veći nekoliko sati nakon nesreće, kad je stigla vest da kineska kompanija ne želi da se objave bilo koji delovi ugovora.
Nismo saglasni…
Naime, za izvođača radova na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu, angažovan je kineski konzorcijum CRIC&CCCC („China Railway International Co.Ltd“ i „China Communications Construction Company Ltd“).
Ovaj konzorcijum firmi China Railway International Company (CRIC) i China Communications Construction Company (CCCC) bio je generalni izvođač radova za inženjering, nabavku i izgradnju (EPC) na deonici pruge Beograd – Stara Pazova, odgovoran za projektovanje i izgradnju pruge Beograd – Stara Pazova.
Kako je sam konzorcijum objavio u Večernjim novostima početkom 2023. godine, kineski izvođač radova odgovoran je i za izgradnju projekta pruge Novi Sad – Subotica – državna granica. Projekat rekonstrukcije Železničke stanice Beograd uradio je Saobraćajni institut CIP.
Preduzeće “Infrastruktura železnice Srbije” dva sata nakon nesreće je saopštilo da nadstrešnica koja je pala nije bila predmet rekonstrukcije, već da je u okviru rekonstrukcije rađena “unutrašnjost stanice, krov i fasada iznad i ispod nadstrešnice”.
Sama obnova stanice je bila tajna jer su kineske kompanije tako želele.
S obzirom na to da je rekonstrukcija stanice počela još u oktobru 2021. pa da je stanica svečano otvorena u jeku predizborne kampanje u martu 2022. te ponovo zatvorena zbog radova, Portal021 je pitao Ministarstvo saobraćaja i JP “Infrastruktura Železnice Srbije” da im dostave ugovore i fakture u vezi sa ovim poslom.
Umesto dokumentacije, od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, dobili su odgovor u kome navode da su “kontaktirali kinesku ugovornu stranu” koja ih je obavestila da “nije saglasna da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom poslu”.
Komentari 8
ostavi komentar