Zdravlje

[ Izvor: Doktor.rs ]

14. 11. 2023. 14:09 0

Dr o ishrani na slavama: Prvo meso i salatu

U dobu godine smo kada su učestale proslave slava i obeležavanje praznika, u prazničnom raspoloženju za bogatim trpezama. Nije lako odrupreti se iskušenjima i ostati umeren u izobilju ,"dobre" i kalorične hrane i pića.

Prekomeran unos hrane, bogate šećerima, solju i mastima, i pića, naročito alkoholnih, može nepovoljno delovati na zdravlje ljudi, te je neophodno prisetiti se nekoliko smernica za izbalansiranu ishranu, kako bi praznici i slavlja protekli bez posledica po zdravlje, viška kilograma i posledičnog nezadovoljstva.

Ne preskakati redovne obroke "čuvajući se" za trpezu! Režim ishrane treba da ostane isti kao što je bio i pre praznika i slava, a to podrazumeva tri glavna obroka (doručak, ručak i večera) i 2 užine. Na ovaj način se sprečava prejedanje.

Biti umeren u unosu hrane i pića! Na tanjir treba staviti samo onoliko hrane koliko možemo pojesti, a da se ne prejedemo. Treba izbegavati dosipanje hrane i pića.

Birati raznovrsnost u obrocima! Hrana mora biti bogata različitim makro i mikronutrijentima. Raznovrsnosna ishrana je izbalansirana ishrana. Pod tim se misli na unos ugljenih hidrata, proteina, masti, vitamina, minerala, odnosno izbegavanje jednoličnih obroka. Svakodnevno treba jesti sveže voće i povrće, u svrhu jačanja imuniteta i adekvatnog unosa vlakana, vitamina i minerala.

Izbegavati suvo voće, zato što ono ima veći glikemijski indeks i veću energetsku vrednost od svežeg voća.

Početi obrok sa čašom vode (obične ili mineralne) i staviti na tanjir prvo salatu i meso.Visokokalorične priloge samo probati, a ne stavljati na tanjir u većim količinama.

Praviti pauze i izbegavati razgovor sa drugim ljudima u toku obroka, a jesti sporije i žvakati hranu duže!Time se postiže svestan unos hrane i pića i olakšava dospevanje informacija o sitosti iz stomaka do mozga. Na taj način pre shvatimo da smo siti, stajemo sa obrokom i svesno izbegavamo prejedanje.

Izbegavati dosoljavanje hrane,što se, posebno, odnosi na ljude sa povišenim vrijednostima krvnog pritiska. Na taj način se sprečava nagli skok krvnog pritiska i akutne komplikacije povišenog krvnog pritiska.

Alkoholna pića ne konzumirati na prazan stomak,jer alkohol povećava apetit i tako doprinosi većem kalorijskom unosu. Savetuje se jedan decilitar crvenog vina za žene, i do 2 decilitra crvenog vina za muškarce.

Unositi dovoljne količine vode,odnosno 2-3 litra vode dnevno.

Izbegavati koncentrovane šećere–čokolade, sokove, procesuiranu hranu. Birati domaće kolače, domaće ceđene sokove. Što je više moguće, treba izbegavati dodatne kalorije u tečnom obliku, npr. coca-cola, kokteli koji sadrže različite sokove i sirupe koji obiluju prostim šećerima.

A kako da se pripremimo za izbalansiranu ishranu tokom praznika i slavlja? ..tako što 2 – 3 nedelje pred praznike i slavlja budemo u blagom kalorijskom deficitu. To znači da 2 – 3 nedelje (nikako ne duže) unosimo 300 kcal manje na dnevnom nivou. Kalorijski deficit ne bi trebao biti veći i ne treba trajati duže od gore navedenog perioda kako za vreme praznika i slavlja ne bismo postigli kontraefekat.

Izbalansirana ishrana tokom praznika i slavlja je izuzetno važna za sve ljude, a posebno za osobe koje imaju hronične bolesti (hipertenziju, dijabetes melitus, srčana oboljenja), gojaznost, povećane vrednosti masnoća u krvi (hiperholesterolemija, hipertrigliceridemija). Kod ovih osoba ishrana značajno utiče na tok bolesti i kvalitet života. Pravilna ishrana tokom cele godine, a naročito u ovom periodu, smanjuje rizik od ozbiljnih komplikacija po zdravlje.

A ne zaboravite ni redovnu fizičku aktivnost, prilagođenu vašoj fizičkoj spremi!

Ukoliko želite da razgovarate na ovu ili neku drugu temu, naDokTok platformisu dostupni stručnjaci za konsultacije i psihološku podršku svakog dana u nedelji. Preuzmite DokTok aplikaciju sa#Google Playili#App Storei zakažite svoju video konsultaciju već danas.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Dilema

Zoran Živković [28.02.2024.]




Video dana

Koji si sad pa ti?

Anketa

Kako biste reagovali kad bi vam SNS aktivisti došli na vrata?

Rezultati