Slobodno vreme

[ Izvor: Dnevnik.hr ]

15. 09. 2025. 08:56 0

Neverovatna priča iza opcije LIKE: Postojala je i pre digitalnog doba

Dugme Like, sada sastavni deo internet komunikacije, vuče korene još iz drevnog Rima i tek puno kasnije iz pop kulture 20. veka. U novoj knjizi "Like: The Button That Changed The World" autori Bob Gudson i Martin Rivs istražuju složenu evoluciju tog simbola.

Ideja seže do jednostavnog crteža palca gore i dole kojeg je Bob nacrtao 2005. godine dok je radio u Yelpu, s ciljem izražavanja mišljenja o recenzijama restorana. Iako Yelp nije usvojio taj simbol, on je kasnije procvetao te podstakao dublje istraživanje, kako je Like oblikovao sve brže razvijajuće digitalno društvo.

Iako je Facebook popularizovao Like, taj simbol nije njihov izum. Mnogi tehnološki pioniri poput Rasa Simonsa (Yelp), Biza Stouna (Twitter), Maksa Levčina (PayPal), Stiva Čena (YouTube) i Pola Bukhajta (Gmail) doprineli su razvoju koncepta tokom više od decenija.

Facebookov CEO Mark Zakerberg isprva je odbijao dugme Like, bojeći se da bi mogao banalizovati platformu. Tek nakon gotovo dve godine, Facebook ga je uveo 2009. godine, pet godina nakon lansiranja društvene mreže 2004. godine. U međuvremenu, FriendFeed - rival Facebooku kojeg su osnovali Bukhajt i Bret Tejlor, pokrenuo je svoj Like 2007. godine, no kasnije ga je Facebook kupio.

Lajk doneo prihod Facebook-u

Nakon usvajanja, Fesjbukov Like postao je moćan alat za angažman i oglašavanje, pomažući kompaniji da ostvari prihod od 153 milijarde evra u 2024. godini. Kako istraživanje u knjizi otkriva, Zakerberg je prvobitno odbio naziv "Awesome", jer ništa nije bolje od sjajnog, pa je umesto toga prihvatio "Like".

Like je 2016. godine evoluirao dodavanjem šest novih reakcija: „love“ (ljubav), „care“ (briga), „haha“, „wow“, „sad“ (tužno) i „angry“ (ljutito). Sadržaj koji ljudi lajkuju... verovatno je jedna od najvrednijih stvari na internetu, rekao je u navedenoj knjizi Maks Levčin, suosnivač PayPala, procenivši da je Facebook zabeležio ogroman broj takvih reakcija.

Emocionalne posledice i ljudska veza

Ipak, Like (lajk) je doprineo i emocionalnim problemima, posebno među adolescentima koji se osećaju zanemareno ili među narcisoidnim korisnicima koji traže potvrdu. Rivs priznaje te nepredviđene posledice kao deo složenog uticaja inovacije. Ako ne možeš predvideti pozitivne učinke tehnološke inovacije, kako bi mogao predvideti nuspojave i intervencije?, pojašnjava on.

Uprkos nedostacima, Like dira u dubinu ljudske prirode. Rivs zaključuje:

- Mislili smo da je slučajnost u inovaciji deo poente. Ne mislim da možemo lako izgubiti interes za lajkovanje ili mogućnost davanja komplimenata, jer je to proizvod 100.000 godina evolucije - poručuje Rivs.

Taj simbol, proizašao iz kulturnih i tehnoloških uticaja, ostaje i dalje snažan izraz povezanosti i u digitalnom dobu.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Promoteri

Zoran Živković [12.09.2025.]




Video dana

Izazovi tokom dijete

Anketa

Ko bi trebalo da nasledi Svetislava Pešića na klupi Srbije?

Rezultati