Slobodno vreme
15. 09. 2025. 08:56 0
Neverovatna priča iza opcije LIKE: Postojala je i pre digitalnog doba
Dugme Like, sada sastavni deo internet komunikacije, vuče korene još iz drevnog Rima i tek puno kasnije iz pop kulture 20. veka. U novoj knjizi "Like: The Button That Changed The World" autori Bob Gudson i Martin Rivs istražuju složenu evoluciju tog simbola.
Ideja seže do jednostavnog crteža palca gore i dole kojeg je Bob nacrtao 2005. godine dok je radio u Yelpu, s ciljem izražavanja mišljenja o recenzijama restorana. Iako Yelp nije usvojio taj simbol, on je kasnije procvetao te podstakao dublje istraživanje, kako je Like oblikovao sve brže razvijajuće digitalno društvo.
Iako je Facebook popularizovao Like, taj simbol nije njihov izum. Mnogi tehnološki pioniri poput Rasa Simonsa (Yelp), Biza Stouna (Twitter), Maksa Levčina (PayPal), Stiva Čena (YouTube) i Pola Bukhajta (Gmail) doprineli su razvoju koncepta tokom više od decenija.
Facebookov CEO Mark Zakerberg isprva je odbijao dugme Like, bojeći se da bi mogao banalizovati platformu. Tek nakon gotovo dve godine, Facebook ga je uveo 2009. godine, pet godina nakon lansiranja društvene mreže 2004. godine. U međuvremenu, FriendFeed - rival Facebooku kojeg su osnovali Bukhajt i Bret Tejlor, pokrenuo je svoj Like 2007. godine, no kasnije ga je Facebook kupio.
Lajk doneo prihod Facebook-u
Nakon usvajanja, Fesjbukov Like postao je moćan alat za angažman i oglašavanje, pomažući kompaniji da ostvari prihod od 153 milijarde evra u 2024. godini. Kako istraživanje u knjizi otkriva, Zakerberg je prvobitno odbio naziv "Awesome", jer ništa nije bolje od sjajnog, pa je umesto toga prihvatio "Like".
Like je 2016. godine evoluirao dodavanjem šest novih reakcija: „love“ (ljubav), „care“ (briga), „haha“, „wow“, „sad“ (tužno) i „angry“ (ljutito). Sadržaj koji ljudi lajkuju... verovatno je jedna od najvrednijih stvari na internetu, rekao je u navedenoj knjizi Maks Levčin, suosnivač PayPala, procenivši da je Facebook zabeležio ogroman broj takvih reakcija.
Emocionalne posledice i ljudska veza
Ipak, Like (lajk) je doprineo i emocionalnim problemima, posebno među adolescentima koji se osećaju zanemareno ili među narcisoidnim korisnicima koji traže potvrdu. Rivs priznaje te nepredviđene posledice kao deo složenog uticaja inovacije. Ako ne možeš predvideti pozitivne učinke tehnološke inovacije, kako bi mogao predvideti nuspojave i intervencije?, pojašnjava on.
Uprkos nedostacima, Like dira u dubinu ljudske prirode. Rivs zaključuje:
- Mislili smo da je slučajnost u inovaciji deo poente. Ne mislim da možemo lako izgubiti interes za lajkovanje ili mogućnost davanja komplimenata, jer je to proizvod 100.000 godina evolucije - poručuje Rivs.
Taj simbol, proizašao iz kulturnih i tehnoloških uticaja, ostaje i dalje snažan izraz povezanosti i u digitalnom dobu.
Komentari 0
ostavi komentar