Beograd

[ Izvor: Forbes Srbija ]

06. 07. 2024. 11:42 0

Grad objavio tender za autobuske linije: Spremili 146 milijardi dinara

Javni poziv za izbor privatnog partnera koji će narednih 10 godina voziti Beograđane je – objavljen. Grad na tender stavlja ukupno 84 gradske i prigradske linije. Rok za prijavu ističe 26. avgusta, a gradski budžet će ovo, kako se nada Sekretarijat za javni prevoz, koštati 146,38 milijardi dinara. Na toliko je procenjena ova javna nabavka.

Traži se prevoznik za linije koje je držao konzorcijum GP-NP Mobilitas, i za koje ističe ugovor u septembru. Oni su držali 27 trasa. Grad je pre svega nekoliko dana, tri godine pre roka, raskinuo ugovor i sa drugim konzorcijumom, Avala bus 500. Posao im je bio poveren do 2027. godine, a držali su 13 prigradskih linija. Pre svega desetak dana, međutim, Beograd je usvojio novu odluku po kojoj se Gradskom saobraćajnom preduzeću uzima još prigradskih linija sa poteza 300, 400 i 500, pa su i sve one sada na tenderu.

- Predmet javne nabavke su usluge - Poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog autobuskog gradskog prevoza putnika na delu radijalnih-poteznih linija na teritoriji gradskih opština Grocka i Zvezdara (potez 300), Voždovac (potez 400), Čukarica i Rakovica (potez 500) i delu linija sa pretežnom dužinom trase na navedenim opštinama uključujući i gradsku opštinu Savski venac po modelu javno-privatnog partnerstva - stoji u dokumentaciji.

Potrebno 547 vozila

Grad traži jednog prevoznika, odnosno konzorcijum, koji će biti kadar da opsluži čak 84 gradske linije. To podrazumeva da u garažama imaju čak 547 vozila. Za ulice treba da ih je spremno 497 i još 50 kao rezerva. Ovaj prevoznik treba svakog radnog dana da pređe 153.629 kilometara. Subotom je zacrtan cilj od 121.790, a nedeljom 114.025 kilometara.

- Za potrebe prevoza putnika na ovim autobuskim linijama planirano je da prevoznik obezbedi najmanje 547 vozila od kojih je za redovno obavljanje usluge potrebno 497, a za rezervu 50 vozila, i to prema sledećoj strukturi vozila: 391 solo autobusa, 66 zglobnih autobusa, 40 minibus autobusa, i 50 rezervnih - piše naručilac posla.

Ne dolaze u obzir turistički autobusi, moraju da imaju najmaje troje vrata, osim minibusevi. Svi autobusi moraju da imaju ispravan klima uređaj, fabrički ugrađen kod solo autobusa i zglobnih autobusa, dok kod minibus autobusa može biti naknadno stavljen.

Najstariji osam godina, a 40 odsto novih

Očekivalo se da će Grad insistirati na podmlađenom voznom parku. I pravila konkursa deluju strogo. Na ovaj tender ne mogu autobusi stariji od osam godina. Vozila kojima se konkuriše moraju biti sa prvom registracijom u 2017. godini i mlađa.

Traži se i 40 odsto potpuno novih. To znači najmanje 199 vozila koja samo što su izašla iz fabrika.

- Pod terminom “novo vozilo” podrazumeva se nov autobus, proizveden i registrovan u 2023. ili 2024. godini, sa celokupnom novom konstrukcijom i ugrađenim potpuno novim agregatima, sklopovima, podsklopovima, delovima i drugim ugrađenim stavkama. Ukoliko se godina prve registracije i godina proizvodnje razlikuju za više od jedne kalendarske godine, za datum prve registracije uzima se 31.12. godine proizvodnje - stoji u uslovima.

Najkasnije januara 2021. godine može da bude registrovano petina autobusa, u brojkama to je najviše 100. Preostalih 40 odsto mogu da budu proizvedena i registrovana najkasnije 2017. godine.

Kolika će biti cena

Prevoznik, a sasvim izgledno konzorcijum, jer teško da na našim drumovima ima firme koja bi mogla da ispuni sve ove zahteve, nudi ukupan iznos za koji je spreman da vozi. Grad veruje da će to biti najviše 146,38 milijardi dinara.

A koliko će to biti po kilometru? Upućeni su već preračunali. S obzirom na to da će pod ovim uslovima teško biti konkurencije, na osnovu ukupnog iznosa, kilometar za solo autobus mogao bi da dostigne 270 dinara. U slučaju zglobnog bi mogao da košta 337 dinara.

Do pre raskida ugovora sa konzorcijumom Avala bus 500, pređeni kilometar solo autobusa je koštao 173 dinara, a zglobnog - 207 dinara. Ostaje pitanje da li je raskid ugovora za Grad bio najisplativiji način rešavanja problema na liniji 511. Ukoliko bi se prva računica pokazala tačnom, novi ugovor bi grad, na potezu 500, svakog meseca mogao da košta oko 50 miliona dinara više.

Toliko se dobije ukoliko se razlika u budućoj i dosadašnjoj ceni pomnoži sa brojem kilometara, a upućeni kažu da ih prevoznici na ovim linijama mesečno "zgaze" 7.500. I to 67 vozila. Kada se ovaj iznos uveća 36 puta, koliko je još meseci prvobitno važio ugovor, gradsku kasu bi ovaj raskid mogao da košta i 1,8 milijardi dinara.

A Grad sada na tenderu "kupuje" ukupno 409,6 miliona kilometara za solo autobuse. Zglobni će tokom ove decenije preći najmanje 72,7 miliona kilometara, a minibusevi - 39,6 miliona kilometara.

Ne treba zaboraviti da Grad plaća i Streli, koja vozi na linijama 100 i 700. Taj ugovor je „težak“ 55,9 milijardi dinara.

Kako se dokazuje

Za dokazivanje vlasništva je dovoljno da ponuđač bude upisan kao vlasnik u saobraćajnoj dozvoli. Ukoliko vozila nisu u vlasništvu, potrebno je da se dostavi i pravni osnov po kome ih koristi. Ukoliko je u trenutku otvaranja ponude za neki istekla registracija, ne ispunjava uslov o tehničkom kapacitetu i takva ponuda će biti odbijena.

- Neophodno je da korisnik vozila bude upisan u saobraćajnoj dozvoli kao takav, u slučaju zakupa ili lizinga - jedan je od uslova.

Sistem bodovanja

Najveći udeo u odlučivanju imaće, naravno, ponuđena cena. Ukoliko bude prilike da se bira, dobra cena može da donese najviše 70 pondera. Iako značajan zahtev, broj novih vozila nosi 10 pondera. Vozni park sa novim hibridnim ili električnim vozilima donosi najviše 20 pondera.

Kada dođe do ugovora, prevoznik je dužan da u roku od 30 dana, kao sredstvo finansijskog obezbeđenja za ispunjenje ugovornih obaveza, dostavi bankarsku garanciju na iznos od 300.000 dinara bez PDV-a po svakom vozilu, a za ukupno 547 vozila.

Ponuđač, da bi učestvovao u trci, trebalo bi da je ostvario poslovni prihod od najmanje 15 milijardi dinara bez PDV-a, u poslednje tri finansijske godine.

I tu je i uslov da je već vozio putnike u gradskom prevozu.

- Da je ponuđač tokom perioda od najviše tri poslednje godine pre isteka roka za podnošenje ponuda vršio usluge prevoza putnika po osnovu najmanje jednog ugovora o prevozu putnika u gradovima sa populacijom od najmanje 100.000 stanovnika prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku - stoji među uslovima.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Sednica o litijumu

Zoran Živković [02.10.2024.]




Video dana

Pazi, vruće!

Anketa

Da li dva jajeta, kako kaže Toma Mona, mogu čoveka da drže ceo dan sitim?

Rezultati