Beograd

[ Izvor: NIN ]

13. 11. 2022. 07:00 4

Ubrzano zaduživanje države: Stari mostovi i novi krediti

Uz već ugovorene zajmove sa različitim kreditorima, Vlada sa Svetskom bankom pregovara o četiri kredita, što će sve zajedno dug zemlje povećati za 4,5 milijardi evra. A ni to neće biti dovoljno da se zakrpi rupa u budžetu za narednu godinu.

Da su se predstavnici vlasti razleteli na sve strane sveta da novim zaduživanjem obezbede novac za crne dane i stare kredite nikada nije bilo vidljivije kao prethodnih nedelja. Praktično istovremeno javnost je obaveštena da je misija MMF-a sa Srbijom dogovorila novi stendbaj aranžman, da država pregovara sa Svetskom bankom o nekoliko kredita i da će se pred poslanicima Skupštine, na sednici započetoj u ponedeljak, naći i tri predloga zakona o novim zaduživanjima.

Milijardu dolara država će pozajmiti od Ujedinjenih Arapskih Emirata, sa kamatnom stopom od tri odsto, 70 miliona evra od nemačkog КfW-a za vodosnabdevanje i prečišćavanje otpadnih voda u nekoliko opština u Srbiji, a 80 miliona evra od francuske BNP Pariba banke, uz kreditnu garanciju Кineske izvozne korporacije za rušenje starog i izgradnju novog mosta preko Save, u Beogradu, tik pored Beograda na vodi.
Кada poslednji od ova tri zajma usvoje poslanici Skupštine i zvanično će biti potvrđena namera države da o trošku svih građana, koji će vraćati taj kredit, najpre sruši stari, a onda i gradi novi savski most. Da ne bude dileme, reč je o tramvajskom mostu građenom tokom Drugog svetskog rata, koji se nalazi praktično iznad glava stanara elitnog naselja Beograd na vodi i čije izmeštanje je najavljivano godinama. Sednicu Odbora za finansije, budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava krajem prethodne nedelje više je obeležila rasprava o odnosu članova tog skupštinskog tela prema mostu koji su gradili nacisti, njegovom istorijskom i kulturnom značaju nego o činjenici da se država u jeku energetske, finansijske i ekonomske krize zadužuje u ove svrhe.

U senci tog istorijsko-političkog igrokaza o tome ko je gradio most, da li je on za ponos ili za stid, gde će se izmestiti i u koje svrhe koristiti, ostale su činjenice da se kredit uzima direktnim dogovorom sa zajmodavcima, još jednom zaobilazeći transparentne procedure, da se zna da će ga graditi kineske kompanije, a finansirati svi građani Srbije. Iako se novi most gradi Beograđanima, a zapravo se čini usluga stanovnicima Beograda na vodi kojima smeta buka koju proizvodi saobraćaj preko starog mosta.
Namećući narativ u kojem je svako pitanje o kreditu koji se uzima za rušenje jednog i izgradnju drugog mosta zapravo protivljenje razvoju i izgradnji nove infrastrukture, poslanici vladajuće koalicije isticali su u prvi plan činjenicu da će novi most umesto dve imati četiri kolovozne trake, šine za još neizgrađeni metro, biciklističku i stazu za pešake.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 4

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Pobednici

Zoran Živković [25.07.2025.]




Video dana

Obnovljiva energija

Anketa

Da li će Aleksandar Vučić ispuniti zahtev studenata i raspisati vanredne izbore?

Rezultati