Beograd
13. 11. 2022. 07:00 4
Ubrzano zaduživanje države: Stari mostovi i novi krediti
Uz već ugovorene zajmove sa različitim kreditorima, Vlada sa Svetskom bankom pregovara o četiri kredita, što će sve zajedno dug zemlje povećati za 4,5 milijardi evra. A ni to neće biti dovoljno da se zakrpi rupa u budžetu za narednu godinu.
Da su se predstavnici vlasti razleteli na sve strane sveta da novim zaduživanjem obezbede novac za crne dane i stare kredite nikada nije bilo vidljivije kao prethodnih nedelja. Praktično istovremeno javnost je obaveštena da je misija MMF-a sa Srbijom dogovorila novi stendbaj aranžman, da država pregovara sa Svetskom bankom o nekoliko kredita i da će se pred poslanicima Skupštine, na sednici započetoj u ponedeljak, naći i tri predloga zakona o novim zaduživanjima.
Milijardu dolara država će pozajmiti od Ujedinjenih Arapskih Emirata, sa kamatnom stopom od tri odsto, 70 miliona evra od nemačkog КfW-a za vodosnabdevanje i prečišćavanje otpadnih voda u nekoliko opština u Srbiji, a 80 miliona evra od francuske BNP Pariba banke, uz kreditnu garanciju Кineske izvozne korporacije za rušenje starog i izgradnju novog mosta preko Save, u Beogradu, tik pored Beograda na vodi.
Кada poslednji od ova tri zajma usvoje poslanici Skupštine i zvanično će biti potvrđena namera države da o trošku svih građana, koji će vraćati taj kredit, najpre sruši stari, a onda i gradi novi savski most. Da ne bude dileme, reč je o tramvajskom mostu građenom tokom Drugog svetskog rata, koji se nalazi praktično iznad glava stanara elitnog naselja Beograd na vodi i čije izmeštanje je najavljivano godinama. Sednicu Odbora za finansije, budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava krajem prethodne nedelje više je obeležila rasprava o odnosu članova tog skupštinskog tela prema mostu koji su gradili nacisti, njegovom istorijskom i kulturnom značaju nego o činjenici da se država u jeku energetske, finansijske i ekonomske krize zadužuje u ove svrhe.
U senci tog istorijsko-političkog igrokaza o tome ko je gradio most, da li je on za ponos ili za stid, gde će se izmestiti i u koje svrhe koristiti, ostale su činjenice da se kredit uzima direktnim dogovorom sa zajmodavcima, još jednom zaobilazeći transparentne procedure, da se zna da će ga graditi kineske kompanije, a finansirati svi građani Srbije. Iako se novi most gradi Beograđanima, a zapravo se čini usluga stanovnicima Beograda na vodi kojima smeta buka koju proizvodi saobraćaj preko starog mosta.
Namećući narativ u kojem je svako pitanje o kreditu koji se uzima za rušenje jednog i izgradnju drugog mosta zapravo protivljenje razvoju i izgradnji nove infrastrukture, poslanici vladajuće koalicije isticali su u prvi plan činjenicu da će novi most umesto dve imati četiri kolovozne trake, šine za još neizgrađeni metro, biciklističku i stazu za pešake.
Komentari 4
ostavi komentar