Sama protiv katoličke crkve? Neuspeh koji je zagarantovan | Muzika | Direktno

Web portal Direktno.rs koristi kolačiće i Google analitiku u svrhu merenja i prikazivanja oglasa koji su prilagođeni vama. Kliknite na dugme Prihvatam kako biste pristali na ove postupke i zadržali korisničko iskustvo koje je prilagođeno vama. Saznaj više

Muzika

Irena Dedakin

29. 05. 2020. 20:04 0

Sama protiv katoličke crkve? Neuspeh koji je zagarantovan

Ovo je priča o umetnici po imenu Šinejd O'Konor koja je krajem prošlog veka rizikovala svoju karijeru odlučivši da se suprotstavi jednoj od najmoćnijih figura u hrišćanskom svetu i progovori o zločinu koji se prikrivao.

Kada je sitna dvadesetšestogodišnja devojka obrijane glave izašla na scenu Medison Skver Gardena te 1992. godine, moglo je da se predoseti da će uslediti snažna reakcija publike. U pitanju je bio događaj kojim se obeležavalo 30 godina karijere Boba Dilana, a mlada Šinejd O'Konor iz Irske je tu bila kako bi otpevala njegovu pesmu "I Believe In You".

Kolega muzičar i kantri zvezda Kris Kristoferson je najavio O'Konor kao nekoga čije se ime povezuje sa hrabrošću i integritetom. Ipak, kada je kročila na binu, dočekana je sa zvižducima i negodovanjem njujorške publike.

Muzičari oko nje imali su nameru da krenu sa sviranjem, ali je ona ubrzo odmahnula rukama, pokazavši im da je plan promenjen. Zaleđenim pogledom je skenirala prizor ispred sebe, a onda joj je prišao Kristoferson i tiho šapnuo da ne dozvoli da je skotovi savladaju. "Nisam savladana", odlučno je odgovorila i počela da peva pesmu "War" Boba Marlija bez pratnje muzike. Posle samo par stihova je prestala i opet se mirno suočila sa besom koji joj je bio namenjen.

Zbog čega je jedna mlada umetnica, na vrhuncu svoje karijere, bila suočena sa tolikom mržnjom američke javnosti?

Šinejd O'Konor je na muzičku scenu kročila krajem osamdesetih godina prošlog veka. Njen anđeoski glas, kako su ga mnogi nazivali, otvorio joj je put ka uspehu i internacionalnom priznanju. Prvi album pod nazivom "The Lion and the Cobra" osvojio je kako oirsku i britansku, tako i američku publiku i doneo joj Gremi nominaciju za najboljeg ženskog rok izvođača. Ipak, njen drugi album "I Do Not Want What I Haven’t Got" koji je objavljen 1990. godine lansirao je među najveće muzičke zvezde tog trenutka. Na tom albumu se našla i pesma "Nothing Compares To You", koju je napisao legendarni Prins.

Verovatno je mali broj onih koji nikad nisu čuli ovu kompoziciju, ili onih koji nijednom nisu pogledali spot u kojem pevačici u jednom trenutku počinju da teku suze dok gleda direktno u kameru. Kako je jednom prilikom objasnila, iako je u pitanju pesma koja govori o ljubavi muškaraca i žene, ona je u momentu snimanja razmišljala o svojoj majci sa kojom je imala komplikovan odnos, a suze su bile spontane i neplanirane.

Svoj zaštitni znak u vidu obrijane glave, O'Konor je "stvorila" kako bi iskazala svoje protivljenje tradicionalnom viđenju žene, ali i kako bi se odbranila od moćnika u muzičkoj industriji. Prema njenom svedočenju, pojedinci na visokim pozicijama moći gledali su na ženske umetnice isključivo kao na projekat koji je trebalo oblikovati za tržište.

Bilo je očigledno da se nije uklapala u šablon koji se od nje očekivao, a nije bila ni voljna da ćuti na brojne probleme koje je smatrala bitnijim od svoje muzičke karijere. Iako je odgajana pod strogim uticajem katoličke crkve, a sebe smatrala vernicom, O'Konor je počela da istražuje navode o zlostavljanjima dece od strane sveštenika unutar ove institucije.

"Kopanje" po ovoj tabu temi nije pristajalo jednoj pevačici, pa je usledio šok kada je u prenosu uživo emisije Saturday Night Live odlučila da pocepa sliku Pape Džona Pola II koji je u tom trenutku bio na čelu katoličke crkve. Zanimljivo je da je on tek devet godina nakon tog događaja priznao da su tvrdnje o zlostavljanjima bile tačne, uputivši izvinjenje svima koji su pretrpeli nepravdu.

Usledila je odmazda vernika prema irskoj pevačici optuživši je za blasfemiju, odnosno nepoštovanje crkve i njenih čelnika. Nedelju dana kasnije stajala je na pomenutoj bini Medison Skver Gardena i po završetku svog pokušaja nastupa otišla u zagrljaj Kristofersona, vidno suzdržavajući nagon za povraćanjem.

Ti događaji iz današnje perspektive možda ne deluju toliko revolucionarno imajući u vidu da je tema seksualnog zlostavljanja unutar katoličke crkve bila čak i radnja ostvarenja koje je osvojilo Oskara za najbolji film pre nekoliko godina (Spotlight, 2015), ali ako pogledamo današnje zvezde, ko među njima govori o nekoj temi koja se ne tiče direktno njihove karijere ili održavanja kreirane slike za javnost?

Ljudi zaduženi za odnose sa javnošću, advokati, i ostali članovi mašinerije su tu da na bilo koju pomisao skandala učine sve da on nestane. Ko će se danas zauzeti za pokret ili ideju koja nije deo nekog trenda, odnosno "woke" kulture? Ko je danas spreman da rizikuje svoje milione, uspeh i obožavanje šire publike zarad nekog smešnog koncepta poput pravde?

Šinejd je svoju karijeru nastavila, ali nije održala onaj nivo uspeha koji je imala pre "skandala". Da li je u pitanju lošiji kvalitet muzike koju je snimala, ili je reč o udruženim naporima da se njen glas ne čuje toliko glasno, ostaje da se tumači. Jedno je sigurno: ova tematika joj je ostala bliska pa je i u spotu koji je objavila pre nekoliko godina pevala o crkvi i njenom uticaju.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se

Pre i posle 21. juna

Zoran Živković [01.07.2020.]


Video dana

Policajac izazvao protestanta u Meksiko Sitiju

Anketa

Krije li država broj obolelih i preminulih od koronavirusa?

Rezultati