Svet

[ Izvor: Danas.rs ]

22. 12. 2025. 21:04 1

Ruski portal: Pronađeno rešenje za NIS koje bi moglo da zadovolji i Moskvu i Beograd

Tokom cele 2025. godine Srbija je bila izložena snažnom pritisku Zapada zbog ruskog udela u naftnoj kompaniji NIS – što istovremeno pogađa ruske energetske interese i ugrožava energetsko snabdevanje Srbije. Na kraju je, čini se, pronađeno rešenje koje bi moglo da zadovolji i Moskvu i Beograd, piše Dmitrij Skvorcov u velikoj analizi za ruski portal Vid (Взгляд).

O čemu je reč i zašto bi ovaj kompromis mogao imati velike geopolitičke posledice za čitavu Istočnu Evropu?

NIS (Naftna industrija Srbije) najveća je naftna kompanija u Srbiji, ukazuje se u tekstu. U njenom sastavu nalazi se jedina velika rafinerija nafte u zemlji, u Pančevu kod Beograda, mreža benzinskih stanica, kao i niz gasnih i naftnih sredstava, prenosi Danas.

Od te rafinerije zavisi gotovo čitavo srpsko tržište benzina i dizel-goriva. Krajem 2000-ih Srbija je odlučila da privuče velikog stranog partnera kako bi modernizovala nasleđe iz jugoslovenskog perioda. Kontrolni paket u NIS-u prodat je Gaspromnjeftu. Ruska kompanija uložila je milijarde evra u modernizaciju rafinerije u Pančevu: izgrađena su postrojenja za hidrokreking, unapređeni su ekološki standardi i uvedeni evropski standardi goriva.

Dugo je šema rada izgledala ovako: ruska nafta i druge vrste dopremale su se morem do hrvatske luke Omišalj, zatim naftovodom JANAF (Adria) stizale u Srbiju, prerađivale se u Pančevu, a gotova goriva distribuirala širom Balkana.

Posle početka agresije na Ukrajinu i uvođenja širokih sankcija ruskoj energetici, NIS se našao u sivoj zoni.

Formalno, Srbija se nije pridružila sankcijama protiv Rusije, ali su ključni akcionari kompanije – "Gasprom njeft“ i „Gasprom“ – dospeli pod američke i evropske restrikcije.

Banke su postale opreznije, a svaka operacija vezana za udele ruskih kompanija izazivala je dodatna pitanja partnera.

Prelomni trenutak nastupio je 2025. godine. Sjedinjene Države uvrstile su NIS na spisak sankcionisanih subjekata i nekoliko puta odlagale kako bi Beograd i Moskva pronašli izlaz: ili povlačenje ruskog kapitala, ili pomirenje sa obustavom rada rafinerije.

Kada je istekao još jedan "grejs period“, hrvatski operator JANAF obustavio je transport nafte ka Srbiji, a evropske banke prestale su da obavljaju plaćanja. Rafinerija u Pančevu morala je da obustavi rad i pređe u režim čekanja. Za Srbiju je to značilo jedno: zemlja je bila primorana da se hitno prebaci sa sopstvene proizvodnje goriva na uvoz.

Benzinske pumpe nisu ostale prazne, ali su troškovi goriva i logistike naglo porasli, a zavisnost od suseda, pre svega od Mađarske, postala je očigledna.

Pred Beogradom se pojavila dilema: šta dalje?

Ostaviti stanje kakvo jeste značilo bi živeti sa zaustavljenom rafinerijom, skupim uvoznim gorivom i stalnim rizikom problema u energetici.

Nacionalizacija NIS-a, odnosno otkup udela od ruske strane, značila bi potragu u već napregnutom budžetu za milijardama dolara – ne samo za otkup rafinerije, već i za njenu dalju modernizaciju (prilagođavanje neruskim sortama nafte), nabavku same nafte i servisiranje dugova. Pored toga, to se ne može učiniti jednostavnim oduzimanjem ruske imovine.

- Srbija mora da poštuje svoje obaveze - naglašavao je predsednik Rusije Vladimir Putin.

Treća opcija bila je pronalaženje novog velikog akcionara iz EU – nekoga koga bi Moskva, Vašington i Brisel smatrali prihvatljivim, a ko bi istovremeno odgovarao Beogradu i ne bi pretvorio Srbiju u dodatak tuđim interesima. Upravo na toj trećoj opciji pojavio se mađarski trag, naglašava ruski portal.

Mađarska opcija: zaštitnik unutar EU, i nije neprijatelj Rusije

Opcija da mađarska naftna kompanija MOL, koja se pojavila u novembru, preuzem ruski udeo u NIS-u za Srbiju izgleda gotovo idealno.

Pre svega, reč je o velikoj regionalnoj kompaniji iz zemlje EU koju je teško svrstati u "neprijateljski tabor“. Za Vašington i Brisel to je sasvim prihvatljiv kupac: ruski udeli odlaze, NIS prestaje da bude "ruska imovina“ – i sankcioni pritisak može da se ublaži.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je 17. decembra da se proces pregovora između ruske strane i „jedne velike kompanije“ o prodaji kontrolnog paketa akcija NIS-a „približava kraju“. Teško je ne videti u toj izjavi direktan nagoveštaj na MOL.

Drugo, Mađarska i Srbija već dugo imaju posebne odnose. Orban i Vučić javno pokazuju bliskost stavova, a Budimpešta očigledno nije raspoložena da Beograd pretvori u izlog antiruske politike. To je važno za Srbiju: ona želi da se oslobodi sankcionih rizika, ali da ne spali mostove ni sa Moskvom ni sa Briselom.

MOL ume da upravlja rafinerijama, da ih modernizuje i uklopi u regionalnu mrežu snabdevanja. Za NIS je to šansa ne samo da opstane, već i da se uključi u veći klaster. I konačno, Mađarska je za Srbiju i svojevrsni "zaštitnik unutar EU“.

Budimpešta se tradicionalno sukobljava sa Briselom, ali ostaje u Uniji i ume da izbori posebne režime. Istovremeno, Mađarska se ne pretvara u otvorenog protivnika Rusije – što znači da Srbija može da nastavi svoju višesmernu politiku.

Da bi se razumelo šta Mađarska dobija ovim dogovorom, treba se podsetiti kako je organizovan njen naftni sektor.

U središtu sistema nalazi se kompanija MOL i dve ključne rafinerije: Danube refinery u Sazhalombati kod Budimpešte (oko 8 – 9 miliona tona prerade godišnje) i Slovnaft u susednoj Slovačkoj, u Bratislavi (još oko šest miliona tona godišnje).

Obe rafinerije su istorijski prilagođene ruskoj nafti tipa Urals, koja stiže južnim krakom naftovoda Družba. Dodatne količine i neruska nafta stizale su preko Jadrana istim sistemom JANAF/Adria, ali je ruski cevovod bio osnovni.

Mađarska sama proizvodi malo nafte, ali zato aktivno prerađuje i sopstvenu i uvoznu sirovinu i trguje proizvedenim naftnim derivatima. Rafinerije Danube i Slovnaft snabdevale su ne samo domaće mađarsko tržište, već i izvozile dizela i benzina u susedne zemlje: Slovačku, Rumuniju, Srbiju, delimično Ukrajinu i druge države regiona.

Posle početka invazije punog obima na Ukrajinu, EU je uvela embargo na rusku naftu i naftne derivate koji se dopremaju morem.

Za zemlje koje zavise od naftovoda "Družba“ napravljen je izuzetak: Mađarska i Slovačka dobile su pravo da i dalje kupuju rusku naftu putem cevovoda, uz ograničenja u pogledu reeksporta proizvoda.

Budimpešta veoma ceni taj izuzetak. Orban je otvoreno blokirao i razvodnjavao pakete sankcija EU, izboreći odlaganja i posebne režime za Mađarsku, uz obrazloženje da zemlja nema izlaz na more, a prilagođavanje rafinerija drugim vrstama nafte je skupo i dugotrajno.

Međutim, problemi su se ipak gomilali. Politički pritisak se pojačavao. Svaki novi paket sankcija pokretao je rasprave: da li je došlo vreme da se obustavi i cevovodna nafta? To mađarski model čini hronično rizičnim. U takvim uslovima logično je tražiti način za diversifikaciju i sirovina i tržišta. Kupovina NIS-a gotovo savršeno se uklapa u tu strategiju.

 Ceo tekst pročitajte na sajtu Danasa.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 1

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Stolice

Zoran Živković [19.12.2025.]




Video dana

Želim ti mirnu plovidbu i sigurnu luku

Anketa

Gde ćete dočekati Novu godinu?

Rezultati