Svet
30. 07. 2025. 17:18 3
Tramp NE POPUŠTA Srbiji: Nove carine 1. avgusta, evo koga će to posebno pogoditi!
Sjedinjene Američke Države neće odložiti uvođenje carina za više od 14 zemalja koje je planirano za 1. avgust, saopštio je američki predsednik Donald Tramp.
"Rok - 1. avgust je nepromenjen i neće biti produžen. Veliki dan za Ameriku!", napisao je Tramp na svojoj društvenoj mreži Truth Social.
Američki predsednik je 7. jula objavio svoja pisma upućena liderima 14 zemalja, u kojima je najavio uvođenje carina od 25 odsto do 40 odsto prema njihovim zemljama od 1. avgusta.
Na spisku su se našli Bangladeš, Indonezija, Kazahstan, Kambodža, Malezija, Mjanmar, Laos, Tajland, Tunis, Južna Afrika, Južna Koreja i Japan, kao i Srbija i Bosna i Hercegovina.
Šta Srbija najviše izvozi u SAD?
Srbija inače u SAD najviše izvozi IKT usluge, koje čine i najveći deo izvoza usluga teškog 1,7 milijardi evra u 2024. godini. Tu je i namenska industrija, čelik i automobili - iz Kragujevca.
Dr Veljko M. Mijušković, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, izjavio je da ove carine mogu negativno uticati na proizvođače, naročito proizvođače čelika i aluminijuma, piše Blic biznis.
Kako će uvođenje carina uticati na Srbiju?
- S obzirom na to da Srbija nije članica Evropske unije, ali ima značajne trgovinske odnose sa EU, indirektni efekti ovih carina mogu uticati na srpsku ekonomiju. Smanjenje potražnje za čelikom i aluminijumom u EU može dovesti do smanjenja izvoza srpskih proizvoda u evropske zemlje. Takođe, moguće je da će doći do poremećaja u lancima snabdevanja i povećanja cena uvezenih proizvoda, što može negativno uticati na domaću privredu - rekao je Mijušković.
Analize uoči novih tarifa pokazuju da Srbiju čekaju dva velika problema - potencijalni rast cena, ali i rampa za Stelantisova vozila koja tek treba da se prave ovde.
Kakve posledice može Srbija da očekuje od Trampovih tarifa?
Srbija je podsetimo, u sferi ekonomskog interesa EU kao veliki dobavljač.
- Da ne pominjem i početak proizvodnje u Stellantisu novog modela koji je, verovatno, delom svojim imao interesa pre svega EU. Proizvodnja je namenjena pre svega EU, ali sigurno delom i Americi. Ovo može dalje smanjiti konkurentnost Stelantesovih vozila i verovatno ograničiti broj mogućih potencijalno prodatih vozila u SAD- rekao je on.
Šta Srbije može da očekuje posle dogovora EU i SAD oko carina?
- Sporazum koji su Sjedinjene Američke Države i Evropska unija praktično usaglasile u vezi sa carinama na vozila i delove sprečio je dalju eskalaciju ekonomskih odnosa između dve najveće ekonomije, ocenjuje on.
Bojan Stanić, iz Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju,kaže da je dogovor ocenjen kao pozitivan signal i za evropsku, posebno nemačku auto-industriju, koja očekuje dodatno jačanje izvoza.
– Zadovoljni su jer carine nisu više, već su, na primer, 15 odsto umesto potencijalnih 30. Smatra se da je to prihvatljivo i da se time šalje poruka stabilizacije odnosa, što se odmah odrazilo i na berzanske indekse – objašnjava Stanić.
S druge strane, Srbija se i dalje nalazi u nezavidnoj poziciji, jer joj 1. avgusta ističe rok do kada treba da postigne sporazum sa SAD, u suprotnom rizikuje uvođenje carina od čak 35 odsto.
Komentari 3
ostavi komentar