Društvo i ekonomija
24. 12. 2025. 13:57 0
MALO JE NEBO Lična karta SRPSKE vojne avijacije
Od krhkih Blerioa i Farmana u Balkanskim ratovima, preko epopeje Srpske avijatike u Velikom ratu i slavnog Šestog lovačkog puka koji je branio Beograd 1941. godine, pa sve do Vitezova i Tigrova modernog doba, eskadrile sa prostora Srbije su prošle sve: Preživele su slavne pobede, raspade država i vazdušne bitke u koje se odlazilo netremice, čak i sa spoznajom da se u njima ne može pobediti.
Kada se govori o lovačkoj avijaciji Srbije, misli se na MiG-29. Ovaj lovac četvrte generacije, u NATO kodifikaciji poznat kao "Fulcru", razvijen je u Sovjetskom Savezu krajem sedamdesetih godina kao odgovor na američke lovce F-15 i F-16. Dok je veći Su-27 bio namenjen dominaciji u vazdušnom prostoru, MiG-29 je konstruisan kao lakši frontovski presretač, sposoban da poleti sa nepripremljenih staza blizu linije fronta i uništi cilj u bliskoj borbi. Prvi prototip poleteo je 1977. godine, a u operativnu upotrebu ušao je 1983. godine, piše Telegraf rs.Pola veka od prvog leta, avioni J-22 Orao i dalje su jedini namenski jurišni avioni u Vojsci Srbije. Iako nije prvi domaći mlazni avion, Orao je tehnološki najsloženiji vazduhoplovni projekat bivše Jugoslavije, razvijen u strateškoj saradnji sa Rumunijom. Prvi put je poleteo 1974. godine, a zanimljivost koja ga prati jeste podvig probnog pilota Marijana Jelena koji je 1984. godine, poniranjem sa ovim avionom, probio zvučni zid i time ga upisao u istoriju kao prvi domaći vazduhoplov brži od zvuka.G-4 Super Galeb je jedan od najuspešnijih proizvoda jugoslovenske vazduhoplovne industrije i avion koji mnogi piloti pamte sa posebnom emocijom. Projektovan kao naslednik Galeba G-2, ovaj avion služi primarno za prelaznu i borbenu obuku pilota, ali je sasvim sposoban da preuzme ulogu lakog jurišnika u borbenim dejstvima, što je više puta i dokazao u ratovima devedesetih. Pokreće ga pouzdani britanski motor Rolls-Royce Viper 632, a avion se odlikuje izuzetnom upravljivošću, zbog čega je svojevremeno bio i letelica čuvene akro-grupe Leteće zvezde.Pre nego što piloti sednu u mlazne kabine, zanat peku na avionu Lasta. Reč je o klipnom avionu za osnovnu obuku koji je proizvela domaća fabrika Utva iz Pančeva. Avion je zamišljen da bude bezbedna, ali dovoljno zahtevna platforma koja efikasno vrši pripremu budućih pilota za složenije vazduhoplove. Svoje mesto u istoriji, ali i na stajankama jo[ uvek, ima i Utva 75. Ovaj jednostavan, robustan klipni avion sledeće godine obeležava veliki jubilej - 50 godina od prvog leta 1976. godine. Decenijama je bio prvi avion s kojim su se susretale generacije pilota u aero-klubovima i vojsci, služeći za selekciju kandidata i osnovnu obuku.U celu priču ulaze i helikopteri. Kada se pomene Mi-35, modernizovana verzija legendarnog Mi-24 (NATO oznaka Hind), prva asocijacija je sirova vatrena moć. Ovo je jedinstven hibrid u svetu vazduhoplovstva - namenski desantno-jurišni helikopter koji može da uništava tenkove i ciljeve na zemlji, oklopljen je, a istovremeno preveze odeljenje vojnika. Vazduhoplovstvo Srbije u svom inventaru poseduje dve varijante ove moćne mašine. Mi-17V5 preuzeo je štafetu od legendarnog helikoptera Mi-8, koji je, posle 55 godina službe, po svemu sudeći tiho penzionisan. Iako veteran, laka i okretna Gazela i dalje ima svoje nezamenjivo mesto u RViPVO, Airbus H145M je laki višenamenski helikopter koji predstavlja tehnološki iskorak za srpsku avijaciju.
Komentari 0
ostavi komentar