Društvo i ekonomija
12. 09. 2025. 23:02 0
Šta su "spoofing“ pozivi i kako da ih prepoznate?
MUP Srbije apelovao je na građane da hara nova prevara, a reč je o "spoofing" pozivima. "Spoofing" pozivi su vrsta prevarantskih telefonskih poziva u kojima se lažira broj sa kog poziv dolazi, a kako je MUP Srbije objasnio, to je pomoću učiniti uz pomoć veštačke inteligencije, odnosno lažno prikazati broj telefona i čak imitirati glas osobe koju pozivate. Ipak, postoje načini kako možete da se zaštite.
Služba za borbu protiv visokotehnološkog kriminala Ministarstva unutrašnjih poslova upozorava građane "spoofing“ pozive, odnosno da su zabeležene sve češće prevare u kojima prevaranti imitiraju glas člana porodice, prijatelja ili institucije i traže novac, šifre ili osetljive podatke.
Ukazali su građanima da ako posumnjaju da je reč o takvom pozivu, prekinu vezu i pozovu tu osobu na broj koji već imaju sačuvan, kao i da ne donose odluke pod pritiskom.
"Ako sumnjate na prevaru – odmah obavestite policiju. Čuvajte svoju bezbednost. Glas koji čujete možda nije onaj kome verujete“, naglasili su iz MUP-a.
"Spoofing“ pozivi su vrsta prevarantskih telefonskih poziva u kojima se lažira broj sa kog poziv dolazi. Cilj je da se na ekranu korisnika prikaže poznat broj (npr. broj banke, državne institucije, pa čak i sopstveni broj korisnika), iako poziv u stvarnosti potiče od prevaranta.
Ova metoda se koristi kako bi onaj koji je pozvan poverovao da razgovara sa legitimnim sagovornikom i time bio spremniji da podeli lične podatke, brojeve platnih kartica, šifre ili da obavi određenu transakciju. Najčešće mete su građani koji dobijaju pozive navodno od banaka, policije, kurirskih službi ili telekom operatera. Prevaranti pritom često stvaraju osećaj hitnosti – govore da je kartica blokirana, da je potrebna potvrda identiteta ili da postoji neka sumnjiva aktivnost.
Sve veći broj građana u Srbiji suočava se sa takozvanim spoofing pozivima.
Cilj ovakvih poziva je da žrtva poveruje da razgovara sa legitimnim sagovornikom i pod pritiskom hitnosti podeli osetljive informacije – broj kartice, PIN, šifre za elektronsko bankarstvo ili da izvrši uplatu.
- Prevaranti koriste psihološki pritisak. Građanima se često govori da im je kartica blokirana ili da je primećena sumnjiva transakcija, pa je neophodno da odmah potvrde podatke - objašnjavaju stručnjaci za bezbednost.
Kako se zaštititi?
Ne postoji potpuna zaštita od „spoofing“ poziva, ali postoji nekoliko stvari na koje treba obratiti pažnju. Među njima su i da ne nikada ne treba verovati prikazanom broju na ekranu, dok nismo potpuno uvereni ko je sa druge strane slušalice.
Zatim, nikada ne deliti lične i finansijske podatke telefonom i uvek prekinuti vezu i samostalno pozvati zvanični broj banke ili institucije.
Ako imate i tračak sumnje, obavezno bi trebalo da takve pozive prijavite mobilnom operateru ili policiji.
Stručnjaci neretko upozoravaju da se spoofing pozivi ubrajaju u najčešće digitalne prevare poslednjih godina i apeluju na građane da budu oprezni.
Komentari 0
ostavi komentar