Osmacima su, po običaju, najviše muke zadala poslednja tri, četiri zadatka u testu, koja su sa naprednog nivoa i služe za difenciranje đaka.

Predrag Terzić, predsednik beogradske podružnice Društva matematičara Srbije, kaže da u testu nisu bili zadaci iz oblasti valjak, kupa, lopta i funkcije, što je gradivo koje se u većini škola obrađuje u drugom polugodištu osmog razreda.

– Kada je reč o geometriji bili su samo zadaci sa kockom i piramidom iz osmog razreda što je korektno. Samo tri zadatka su bila otvorenog tipa – komentariše Terzić.

Iako se na prvi pogled čini da su sastavljači zadataka imali u vidu to što u delu škola tokom drugog polugodišta nije bilo regularne nastave, nadležni su u više navrata pojašnjavali da se aktuelni trenutak ne održava na sadržaj testova za završni ispit, budući da se zadaci pripremaju mesecima ranije.

Konkretno, za ispit u junu zadaci se pripremaju na jesen prethodne kalendarske godine.

Stoga nije jasno zbog čega na testovima iz srpskog i matematike koji su učenici polagali juče i danas stoji 2023. godina.

 Da li su u pitanju rezervni testovi koji su bili pripremljeni kao zamena te 2023. u slučaju da dođe do nepredviđenih okolnosti, pitali smo nadležne u Ministarstvu prosvete.

Ako je tako, jesu li testovi još tada odštampani ili su štampani ove godine?

- U skladu sa standardima koji se primenjuju i u obrazovnom sistemu Srbije i u međunarodnoj praksi, testovi za završni ispit se ne kreiraju neposredno pred samu primenu, već se planiraju i pripremaju unapred i ubacuju u bazu testova. Iz ove baze se svake godine bira verzija/komplet testova koji se koriste na završnom ispitu - odgovaraju iz Ministarstva.

Ističu da je test iz srpskog koji je korišćen u 2025. pripremljen i ubačen u bazu testova 2023. godine i nije korišćen do sada.

- Ovo je uobičajena praksa koja ničim ne ugrožava regularnost ispita - napominju iz Ministarstva.

U pisanom odgovoru iz Ministarstva navode da je primenjeni test u potpunosti relevantan, sadržinski i metodološki usklađen sa standardima postignuća učenika, nastavnim planovima i programima, kao i sa razvojnim potrebama učenika.

Svi standardi validnosti, pouzdanosti i pedagoške primerenosti su ispoštovani.

- Jedan od razloga pripreme više testova unapred je i očuvanje tajnosti zadataka, kako bi se sprečilo ‘curenje’ sadržaja i osigurala ravnopravnost svih učenika. Takođe, korišćenje unapred pripremljenih testova omogućava bolju kontrolu kvaliteta - kažu u Ministarstvu.