Društvo i ekonomija
05. 06. 2025. 10:52 7
"Računar mi je u kvaru, nemam para za novi“: Profesorka objasnila zašto ne može da drži onlajn nastavu
Akademija vaspitačko-medicinskih strukovnih studija u Ćupriji je, kao i mnogi fakulteti u Srbiji, usvojila odluku o održavanju onlajn nastave, kao vid nadoknade nastave koja je propuštena zbog studentskih blokada. Profesorka dr Sunčica Ivanović iz ove ustanove, međutim, smatra da su onlajn predavanja i vežbe potpuno neizvodljiva, navodeći da nema uslova za to. Ona u odgovoru Akademiji kojoj treba da dostavi izveštaj o realizovanoj nastavi, objašnjava da ne može da održi onlajn nastavu jer joj je "računar dotrajao i trenutno je u kvaru", dok joj je zarada ispod minimalca, zbog čega je kupovina novog uređaja finansijski neizvodljiva.
Profesorka dr Sunčica Ivanović koja predaje na Akademiji vaspitačko-medicinskih strukovnih studija u Ćupriji, uputila je otvoreno pismo ovoj ustanovi u kojem je obrazložila zašto ne može da održi onlajn nastavu koja je doneta kao vid nadoknade nastave usled studentskih blokada.
Ona ističe da nije u mogućnosti da održi onlajn nastavu "jer za to ne postoje ni tehnički, ni zakonski uslovi“.
- Naime, moj računar je dotrajao i trenutno je u kvaru, a s obzirom na to da primam platu ispod minimalne zarade, popravka ili kupovina novog uređaja za mene je finansijski neizvodljiva. Takođe, niste isplatili naknadu za putne troškove za april i maj, pa čak i da me obavezujete da nastavu održavam iz prostorija škole, to u ovom trenutku nije održivo. Uz to, niste raspisali zakonski obavezan konkurs za izbor u zvanje, čime mi onemogućavate pristup stabilnom zaposlenju i kreditnoj sposobnosti, što dodatno produbljuje egzistencijalnu nesigurnost - objasnila je ona.
Profesorka dodaje da joj se na ovaj način uskraćuje osnovno ljudsko pravo zagarantovano Ustavom Republike Srbije – pravo na rad (član 60).
- Umesto da sistem obezbedi uslove za dostojanstven rad i zakonito obavljanje nastavne delatnosti, suočena sam s pritiscima, nezakonitim odlukama i ignorisanjem pravnih normi. Dodatno, smatram da je odluka Nastavno-stručnog veća da se nastava izvodi online doneta retroaktivno i van zakonskog okvira, te kao takva nema pravno dejstvo. Ministarstvo prosvete ne može dati zakonitost nečemu što je u suprotnosti sa Zakonom o visokom obrazovanju i pravilima akreditacije.
Ona podseća da nijedna visokoškolska ustanova uključena u ovu odluku nema akreditaciju za izvođenje online nastave.
- U tom smislu, svi akti koji nalažu ovakav oblik nastave su ništavni po sili zakona. Ovo vidim i kao pokušaj da se, u jeku studentskih protesta, uguši njihovo demokratsko pravo na otpor – kroz premeštanje obrazovnog procesa u digitalnu sferu, bez pravnog osnova, legitimiteta ili moralnog opravdanja. Iako se studenti formalno upućuju da praktičnu nastavu obave u bolnici u Ćupriji, u stvarnosti to ne liči ni na kakav organizovan ili kvalitetan obrazovni proces. Praksa se odvija bez kontrole, bez stvarne mentorske podrške i bez mogućnosti da studenti savladaju osnovne veštine. Broj studenata je prevelik, vreme se stalno skraćuje, a njihovo prisustvo se svodi na puko formalno ‘prolaženje’ kroz sistem. No, to vas očigledno ne zanima – jer vam je važnije da stvorite lažan privid da sve funkcioniše kako treba, nego da se zaista obrazuju odgovorni zdravstveni radnici.
Posebno je opasno, naglašava ona, što se studentima nude "laki poeni“ – bez kvalitetne nastave, bez vežbi, bez prakse:
- Time se simulira proces obrazovanja i proizvodi privid kompetencije, što je direktno ugrožavanje buduće struke i bezbednosti pacijenata. Apelujem na akademsku zajednicu i kolege da ne pristaju na model ‘ćaka’ – ni kada su u pitanju naši studenti, ni kada su u pitanju naši životi kao nastavnika. Studenti medicinskih i strukovnih studija ne mogu se obrazovati na daljinu, niti bez adekvatne prakse. Sutra će ti ljudi možda lečiti nas. Pozivam javnost, medije, akademsku zajednicu i međunarodne obrazovne institucije da obrate pažnju na ovaj ozbiljan presedan koji podriva osnovne vrednosti visokog obrazovanja i akademske slobode. Obrazovanje ne sme biti alat represije. Pravo na rad ne sme biti privilegija, već ustavna obaveza države da ga štiti - poručila je profesorka Sunčica.
Komentari 7
ostavi komentar