Društvo i ekonomija
21. 05. 2025. 09:35 1
Firma EXPO 2027 potrošila 1,36 milijardi: Više od pola otišlo za marketing i konsultante
Preduzeće EXPO 2027, koje je osnovano radi realizacije istoimene specijalizovane izložbe, tokom 2024. godine imalo je poslovne rashode od 1.364.912.000 dinara, što je oko 11,6 miliona evra.
Najmanje trećinu tog iznosa ili 446 miliiona dinara preduzeće je dalo za marketnig. Odnosno toliko, prema finansijskom izveštaju, iznose troškovi za koje se direktno navodi da su se odnosili na neku vrstu marketinga (ili reklamiranja).
Pored toga, nešto više od 309 miliona dinara Expo 2027 je dao za konsultantske usluge, piše Forbs Srbija.
Preduzeće Expo 2027 objavilo je svoj finansijski izveštaj za 2024. godinu, vidi se u podacima Agencije za privredne registre.
Izveštaj pokazuje da su ukupni rashodi preduzeća Expo 2027 prošle godine iznosili samo milion dinara više od poslovnih – 1.365.065.000 dinara. Expo 2027 nema ostvarenih poslovnih prihoda, ali nije bio na nuli – prihodova je 26.000 dinara na ime pozitivnih kursnih razlika.
Rashodi za zarade, marketnig, konsultantske usluge
U ukupan rashod od 1,36 milijardi ubrajaju se, između ostalog, "troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi“. Troškovi po tom osnovu iznosili su 264.565.000 dinara.
Prosečan broj zaposlenih u EXPO 2027 na osnovu stanja krajem svakog meseca bio je 43. Na dan 31. decembar Expo 2027 je imao 84 zaposlena radnika.
Pored zarada, deo ukupnih rashoda su i "troškovi proizvodnih usluga“ u iznosu od 721.942.000 dinara.
Kao i "nematerijalni troškovi“ u iznosu od 373.901.000 dinara.
Milioni za troškove marketniga
U napomenama uz finansijske izveštaje može se nešto detaljnije videti na šta su se konkretno odnosili "troškovi proizvodnih usluga“ za koje je otišlo 721,9 miliona dinara. Ova stavka ima najveći udeo u ukupnim rashodima preduzeća Expo 2027.
Na primer u okviru ove stavke nalaze se "ostali troškovi marketniga u svrhu promovisanja događaja“ za koje je prikazan rashod od 231.666.000 dinara.
Takođe, tu se nalaze i "troškovi za usluge digitalnog marketinga“ za koje je potrošeno 206.641.000 dinara.
U okviru potrošenih 721,9 miliona je, takođe, i stavka "troškovi za proizvodne usluge“ od 258.900.000 dinara, ali bez detaljnijeg pojašnjenja na šta se ovo konkretno odnosi (na ovoj stavci se prema Pravilniku o kontnom okviru se osim reklamiranja iskazuju između ostalih i proizvodne usluge na izradi učinaka, transportne usluge, usluge održavanja, zakupnine, troškovi sajmova, troškovi istraživanja i ostale proizvodne usluge).
Za troškove zakupnine poslovnog prostora poznato je da su iznosili 13.165.000 dinara. Troškovi istraživanja tržišta iznosili bili su 2.605.000, a troškovi reklamnog materijala 8.325.000 dinara.
Za taksi i rent-a-kar ovo preduzeće je imalo trošak od 43.000 dinara.
Više od 2,5 miliona evra za konsultante
U napomenama uz finansijske izveštaje dat je i pregled "nematerijalnih troškova“ koji su ukupno iznosili 373.901.000 dinara.
U okviru te stavke nalaze se "troškovi neproizvodnih usluga“ u iznosu od 341.741.000 dinara.
A kako se dalje može videti, troškovi neproizvodnih usluga u najvećoj meri su se odnosili na konsultantske usluge za koje je izdvojeno 309.363.000 dinara.
Pored toga, tu su i troškovi advokatskih usluga u iznosu od 16.455.000.
Dalje u troškove neproizvodnih usluga se ubrajaju i troškovi obezbeđenja, prevođenja, IT usluga, kjnigovodstvenih usluga, kao i troškovi regrutovanja.
U izveštaju se može videti da od nematerijalne imovine Expo 2027 raspolaže programom za računare. Odnosno softverom čija je prikazana vrednost 3.342.000 dinara.
Od nekretnina, postrojenja i opreme, preduzeće ima kancelarijski nameštaj vredan 38.884.000 dinara i IT opremu od 9.420.000 dinara.
Preduzeće je takođe u 2024. raspolagalo gotovinom i gotovinskim ekvivalentima u iznosu od 2.882.250.000 dinara odnosno 24,6 miliona evra.
Preduzeće zaključilo 59 ugovora
Preduzeće Expo 2027 d.o.o. do sada je zaključilo 13 okvirnih sporazuma i 59 ugovora radi nabavke različitih dobara ili usluga potrebnih za realizaciju ove izložbe.
Podaci o zaključenim ugovorima i sporazumima nalaze se u posebnoj sekciji na Portalu javnih nabavki, posvećenoj izložbi EXPO.
Na nabavke za EXPO izložbu se ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama već posebna "Uredba o pravilima postupaka nabavke dobara, usluga ili radova potrebnih za realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027“.
Ta uredba je doneta na osnovu Zakona o posebnim postupcima radi realizacije specijalizovane izložbe EXPO Belgrade 2027.
Taj zakon je predvideo osnivanje posebnog privrednog društva za realizaciju ove izložbe. Kao i to da to posebno privredno društvo ne primenjuje odredbe Zakona o javnim nabavkama. Već da je Vlada ta koja će urediti pravila postupka njegovih nabavki.
Milijarde za reklamiranje EXPO izložbe
Expo 2027 d.o.o. je, između ostalog, zaključio okvirni sporazum vredan 1,5 milijardi dinara sa firmama Galerija 12, Two Rivers, Drive i McCann.
Sporazum se odnosi na pružanje marketinških usluga (kreativnih, digitalnih, PR i konsultantskih usluga) za period do 31. decembra 2027.
Još jedan okvirni sporazum, vredan 1,4 milijardi dinara za pružanje medijskih usluga i usluga zakupa medija zaključen je sa Universal media. Pružanje usluge se isto odnosi za period do 31. decembra 2027.
Komentari 1
ostavi komentar