Društvo i ekonomija
08. 04. 2025. 07:13 1
DVE KORISTI I DVA VELIKA RIZIKA Povezivanje Srbije sa ruskim naftovodom
Srbija bi uskoro mogla da se poveže na najduži naftovod na svetu, "Družbu", koja dovodi naftu iz Rusije u istočnu Evropu. Povezivanje na taj naftovod dug 4.000 kilometara preko Mađarske donelo bi sa jedne strane alternativnu mogućnost snabdevanja, budući da se sada Srbija sirovom naftom snabdeva samo preko hrvatskog JANAF-a, i nižu cenu nafte, ali nosi i rizike, od političkih zbog trenutnih odnosa EU i Moskve, ali i ekonomskih, jer je Družba star naftovod, sa neizvesnim održavanjem u ukrajinskom delu, dok je postojala i druga opcija za alternativu - naftovod do crnomorske luke Konstanca.
Radovi na izgradnji naftovoda između Srbije i Mađarske mogli bi da počnu do kraja ove godine, rekla je nakon nedavnog sastanka sa ministrom spoljnih poslova Mađarske Peterom Sijartom ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović.- Već su na našoj strani završene tehničke pripreme, kao što je usvajanje prostornog plana, nastavak projektovanja, a sad sledi izdavanje lokacijskih uslova, kako bi se započeli građevinski radovi pred kraj godine, barem na jednoj trasi - istakla je ministarka Đedović Handanović.Prvi nagoveštaji povezivanja došli su 2022. godine, kada je Srbiji pretila opasnost da ostane bez ruske nafte zbog sankcija i zabrane uvoza "crnog zlata" preko hrvatskog Janafa, dok je sporazum Srbije i Mađarske o izgradnji naftovoda potpisan u junu 2023. godine, piše nedeljnik NIN.
Naftovod Družba izgrađen je daleke 1962. godine u vreme postojanja Sovjetskog Saveza kako bi se njime naftom snabdevale zemlje Varšavskog pakta. Počinje u ruskom Tatarstanu kod grada Aljmetjevska i njime se transportuje nafta iz Rusije i Kazahstana. U vlasništvu je ruske državne kompanije Transnjeft, ide do beloruskog grada Mozira, odakle se račva u dve grane, jednu koja ide ka Poljskoj i Nemačkoj i drugu (Družba 2), koja preko Ukrajine ide do Mađarske, a sa ovim krakom povezani su i Slovačka i Češka. S obzirom na to da se u ovom trenutku Srbija "crnim zlatom" snabdeva samo putem Jadranskog naftovoda (JANAF) u Hrvatskoj, u koji nafta stiže brodskim tankerima, obezbeđivanje alternativne trase predstavlja garanciju da Srbija neće ostati bez nafte u slučaju da iz nekog razloga dođe do prestanka snabdevanja iz tog pravca. Pored toga, alternativni pravac mogao bi da znači i mogućnost da se dođe do povoljnije cene transporta i nafte. Međutim, pored nespornih prednosti koje povezivanje Srbije sa Družbom donosi (o tom povezivanju su još početkom 21. veka razmišljali i u Hrvatskoj kroz neostvareni projekat Adria-Družba), stručnjaci ukazuju i na neke problematične strane.Naftovod Družba prilično je star, te se postavlja pitanja njegovog održavanja i pouzdanosti. Sa druge strane, Srbija je istrajna na svom putu da postane članica Evropske unije, a poznato je da Brisel insistira na tome da zemlje članice prekinu da zavise od ruskih energenata i da umesto toga nađu druge izvore snabdevanja. Postavlja se i pitanje zašto su se nadležni opredelili da grade naftovod u pravcu Mađarske umesto konekcije ka Konstanci u Rumuniji, gde bi bilo dostupno "crno zlato" iz većeg broja zemalja Bliskog istoka, Rusije, Norveške...
Komentari 1
ostavi komentar