Društvo i ekonomija
25. 02. 2025. 08:27 4
Ko je menadžerka uhapšena zbog pada nadstrešnice: Na vezi sa Vučićevim šefom kabineta "ubrzavala" radove na rekonstrukcije pruge
Slobodanka Katanić, menadžer za razvoj investicija, akcionarstvo i društva infrastruktura železnica Srbije, kao i tri člana komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, uhapšeni su danas zbog pada nadstrešnice 1. novembra prošle godine, kada je stradalo 15 ljudi. Katanićeva se tereti da je svojim potezima doveza do odobrenja probnog rada Železničke stanice i pored evidentnih nedostataka, a ona se svojevremeno pominjala i u kontekstu ubrzavanja radova na poslovima rekonstrukcije.
Osumnjičeni se terete za izvršenje krivičnih dela sa koruptivnim elementom, koja su imala za posledicu pad nadstrešnice na toj Železničkoj stanici. Uhapšeni su M.S, predsednik Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, kao i članovi te Komisije J.V. i M.N.J, dok je B.K. u bekstvu i za nju će biti predloženo određivanje pritvora i raspisivanje poternice.
Terete su da nisu uočili nedostatke na nadstrešnici prilikom tehničkog pregleda Železničke stanice, ali da su naveli da ne utiču na stabilnost i funkcionalnost objekta. Takođe, pojedini osumnjičeni nisu izvršili pregled konstrukcije celog objekta, iako su bili dužni da to učine. Slobodanka Katanić se tereti da je dostavila izveštaje i zapisnike usled čega je odobren probni rad objekta zgrade Železničke zgrade Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana, iako je znala da Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nije urađen u skladu sa svim propisima i pravilima struke.
"Nazvaću svakoga i ubrzaću sve"
To je morala znati jer nije dobila potvrdu stručnog nadzora da su radovi na vestibilu krila B završeni, ali je isti ipak pušten u rad. O Katanićevoj je svojevremeno pisala Nova ekonomija vezano za ubrzavanje radova rekonstrukcije Železničke stanice i pruge. Kako su tada objavili, Ivica Kojić, inače šef kabineta predsednika Srbije Aleksandra Vučića, imao je ulogu u projektu rekonstrukcije i adaptacije pruge ka Mađarskoj, i on je obećao izvođaču radova da će ubrzati aktivnosti na ovom projektu.
- Trenutno još uvek postoje sledeći važni faktori koji ograničavaju napredak projekta i da li on može da se završi u roku, te Vas molimo da povećate stepen koordinacije - navodi se u izveštaju koji je kineski konzorcijum CRIC/CCCC poslao Kojiću.
- Nazvaću svakoga i ubrzaću sve aktivnosti - odgovorio je Kojić izvođaču radova.
Mejl je Kojiću poslat 9. januara 2023. godine, manje od mesec dana nakon što je predsednik Vučić tražio od izvođača radova da završi rekonstrukciju pruge godinu dana pre roka.
U mejlu Ivici Kojiću, kineski CRIC/CCCC poslao je dokument naslovljen "Izveštaj o glavnim pitanjima koja ograničavaju period trajanja projekta". Nova ekonomije je navela i da su postojala pitanja zbog kojih su iz CRIC/CCCC tražili da se poveća "stepen koordinacije".
Kineski izvođač je naveo pet faktora: Pitanje u vezi sa arheologijom na zemljištu koje će se koristiti za izgradnju pruge, pitanje eksproprijacije i rušenja, opštinskih pomoćnih puteva i tokova na području Subotice, izmeštanje gasovoda na četiri lokacije i - pitanje finansiranja dodatnih radova.
- Da bi se obezbedilo prevremeno otvaranje deonice Novi Sad - Subotica 2024. godine, potrebno je zatražiti od srpske strane da reši potražnju za finansiranjem od 65 miliona američkih dolara za dodatne radove u 2023. godini - navodi se u Izveštaju koji potpisuje predstavnik konzorcijuma CRIC/CCCC Džou Sin.
Na svaku od pet tačaka koje je pomenuo izvođač radova odgovorila je upravo Slobodanka Katanić, menadžerka za razvoj i investicije u Infrastrukturi železnica Srbije. Što se tiče finansiranja dodatnih radova, navela je da je upućen dopis Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Propusti u nadzoru
Sem Katanićeve privedeno je još nekoliko osoba.
Naime, postoji osnovana sumnja da su M.S, B.K, J.V. i M.N.J. u periodu od 25. marta 2024. do 1. novembra 2024. godine kao odgovorna lica i to članovi Komisije za vršenje tehničkog pregleda izvedenih radova na deonici pruge Novi Sad-Subotica-Državna granica (Kelebija) kršili zakon, propise i opšte akte propuštanjem dužnosti nadzora, kao i da su na drugi način očigledno nesavesno postupali u vršenju službe, iako su bili svesni da usled toga može nastupiti teža povreda prava drugog, koja je i nastupila.
Oni su, kako se sumnja, od 25. marta 2024. godine pa do 5. aprila 2024. godine izvršili tehnički pregled objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad, o čemu su u Beogradu sačinili Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta, sa datumom 4. april 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu objekta sa datumom 5. april 2024. godine.
- U Izveštaju su konstatovali određene nedostatke, stavljajući primedbe, ali sa zaključkom da ti nedostaci ne utiču na stabilnost i funkcionalnost objekta i sistema. Tim izveštajem su potvrdili da je objekat izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje radova, te da je radi utvrđivanja podobnosti objekta za upotrebu odobren probni rad, iako su znali da izvršeni obilazak i pregled objekta, kao i Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nisu urađeni u skladu sa svim propisima i pravilima struke. Pri tome, osumnjičena B. K. nije izvršila pregled konstrukcije celog objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad, iako je bila dužna da to uradi, a to je bilo navedeno u Zapisniku o tehničkom pregledu objekta, sa čime su bili upoznati ostali članovi komisije - navodi se u saopštenju Višeg javnog tužilaštva u Beogradu.
Šta je otkrila naredba o sprovođenju istrage?
Bitno je naglasiti i da su tokom radova uočeni brojni nedostaci na nadstrešnici, a što je nadzor morao da uoči i konstatuje. Tako se iz naredbe o sprovođenju istrage, protiv 13 ranije optuženih u slučaju pada nadstrešnice u Novom Sadu, a u koju je Nova.rs imala uvid, mogu videti detalji koji ukazuju da su postojali problemi na samoj nadstrešnici i zategama, a koje su nadležni propustili da evidentiraju.
Bila su vidna oštećenja na nadstrešnici, predmetnim zategama, vezi krovne konstrukcije i zatega, otpadao je malter i beton… Mesta oko zatega nadstrešnice su krpljena malterom, čak je dodat novi sloj materijala, a ovi radovi nisu uneti.
Komentari 4
ostavi komentar