Web portal Direktno.rs koristi kolačiće i Google analitiku u svrhu merenja i prikazivanja oglasa koji su prilagođeni vama. Kliknite na dugme Prihvatam kako biste pristali na ove postupke i zadržali korisničko iskustvo koje je prilagođeno vama. Saznaj više

Društvo i ekonomija

[ Izvor: Nova.rs ]

30. 09. 2023. 08:52 13

Krah Vučićevog i Orbanovog projekta: Već smo platili kaznenih 35 miliona dolara

Izgradnja pruge Beograd-Budimpešta traje godinama, beskonačno kasni, a sudeći po poslednjim vestima sve se ponovo stopira i odlaže. Prema pisanju mađarskih medija, kineska firma zadužena za ovaj posao u toj komšijskoj zemlji, nije uspela da ugradi sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom. Pored manjka novca, problem je i što Kinezi ne mogu da urade posao po evropskim standardima. Sva je prilika da će veliki projekat dvojice velikih prijatelja, premijera Viktora Orbana i predsednika Aleksandra Vučića, morati da pričeka. Srbija je zbog grešaka i kašnjenja već morala da plati skoro 35 miliona dolara, a postoji velika opasnost da tu nije kraj našim cehovima vezanim za ovaj posao.

Mađarski Telex objavio je da Kinezi koji su preuzeli posao izgradnje sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju, ali izgleda da jednostavno to ne mogu da urade po evropskim standardima.

Naime, mađarski stručnjaci kažu da se u Kini koristi jednostavniji sistem kontrole. Takođe, mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro da su isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski, dok su u Evropi svaka stanica, kolosečne veze i druga tehnička rešenja svuda različiti.

Problem je i nedostatak novca.

Skupa pruga na pauzi

Na osnovu ugovora o zajmu, koji je potpisan 2018. godine u Sofiji, izgradnju deonice Novi Sad-Subotica, dugu 107 kilometara finansira konzorcijum kineskih kompanija sa 943 miliona dolara, što je oko 889,1 milion evra. Na taj ugovor potpis je stavila tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović. Iz kineskih izvora finansira se i deonica od Beograda do Stare Pazove, a deo pruge od Stare Pazove do Novog Sada, dugu 43 kilometra, Srbija gradi novcem iz ruskog kredita koji vredi 800 miliona dolara, dakle oko 754,27 miliona evra.

A rokovi prolaze

Srpski zvaničnici su još 2015. godine obećavali da će Srbi uskoro iz Beograda do Budimpešte stizati za manje od tri sata. Rok za završetak radova pomeran je nekoliko puta. Prvi rok bio je 2018. godina, kada je ceo projekat trebalo da bude završen, a putnicima omogućeno da putuju.

Tri godine kasnije, rok nije ispoštovan.

Ne samo da nije ispoštovan, već je zbog rekonstrukcije započete u februaru naredne 2019. godine zatvoren i deo pruge od Novog Sada do Beograda, koja je u međuvremenu završena. Predstavnici vlasti postavljali su različite rokove za različite deonice, ali za sada je zacrtano da se radovi na celoj brzoj pruzi od Beograda do Budimpešte završe do kraja 2024. godine, što je ujedno i postavljen rok za deo pruge u Srbiji.

Kako su se pomerali rokovi, tako su dolazili i novi ministri, u čije ruke je “padala” i pruga. Ona je svojevremeno bila u nadležnosti sadašnjeg ministra trgovine Tomislava Momirovića. Sada, za prugu je zadužen Goran Vesić.

Šta pauza znači za Srbiju?

Iako još uvek ima vremena da pruga, barem u Srbiji, bude gotova do određenog roka, saobraćajni inženjer i međunarodni saobraćajni konsultant Gradimir Stefanović kaže za “Novu” da će rokovi sigurni biti probijeni, jer ova trasa treba da vodi do Budimpešte, a ne do mađarske granice, a da li ćemo ponovo platiti penale, ovog puta za probijanje rokova, zavisi od ugovora, koji nije dosupan javnnosti.

Penale smo već platili

Kako je još 2021. godine otkrio BIRN, zbog grešaka koje je Institut za saobraćaj CIP napravio prilikom projektovanja vijadukta i tunela u Čortanovcima, država je morala da plati oko 30 miliona dolara odštete ruskom partneru.

Takođe, BIRN je tada saznao da je zbog kašnjenja u povlačenju tranši ruskog kredita za izgradnju deonice od Stare Pazove do Novog Sada, Srbija već platila kaznu veću od 4,7 miliona američkih dolara.

Bivša ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović je za BIRN potvrdila tu informaciju,objasnivši da se tek nakon uzimanja ruskog kredita od 800 miliona dolara došlo do saznanja da po tom kreditu nisu dogovoreni konkretni projekti, več je načelno dogovoren iznos za železnicu, što je bio jedan od razloga nepovlačenja kredita u dogovorenom roku, pa i plaćanja penala.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 13

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Opsada

Zoran Živković [24.11.2023.]




Video dana

Veliko bekstvo

Anketa

Zašto se vlast plaši ProGlasa?

Rezultati