Društvo i ekonomija
15. 05. 2022. 18:59 6
U Srbiji se gradi gde može da se "UGRADI"
Na svim infrastrukturnim projektima u Srbiji su primetna velika kašnjenja, poslovi se ugovaraju mimo tenderske procedure, a cene radova su često dramatično veće od realnih.
Pored toga, loše su postavljeni prioriteti, pa se gradi i šta treba, ali i šta ne treba, piše Nova ekonomija.
Izgradnja novih auto-puteva predstavlja jedan od najvažnijih političkih aduta Aleksandra Vučića. Skoro da nema "obraćanja javnosti", a da pored njega nije mapa Srbije sa ucrtanim putevima u raznim bojama: jedna boja za pravce koji su izgrađeni, druga za pravce u izgradnji, a treća za trase koje se planiraju.
Na kraju, za obične građane auto-putevi su sigurno jedan od najopipljivijih rezultata Vučićeve vladavine. Ipak, kada se malo dublje analiziraju te megalomanske projekcije, lako je zaključiti da stvari ne stoje tako idilično kao što vlast predstavlja, navodi se u tekstu Nove ekonomije, ali se i u prvi plan stavlja jedna nelogičnost:
- Potpuno je neshvatljivo da je Srbija uložila veliki napor da završi radove na ključnim međunarodnim koridorima, a da pri tome nije završena obilaznica oko Beograda, koja je najveće usko grlo na celom pravcu kroz Srbiju - piše ovaj medij, pa dodaje:
- Deonicu od samo 40-tak kilometara vozači prelaze za minimum sat i po, a često i dva sata - na više od pola trase aktivna je samo jedna traka, uz nekoliko semafora. Zbog toga veliki broj automobila i autobusa izbegava da koristi nedovršenu obilaznicu, pa se odlučuju na prolazak kroz centar Beograda, koji je ionako već zagušen dobar deo dana. Кamioni nemaju izbora, pošto su obavezujućim saobraćajnim znacima prinuđeni da koriste taj pravac - piše Nova ekonomija.
Šta se sve radi i planira?
Кljučni međunarodni pravci ka Bugarskoj i Severnoj Makedoniji su, uz obilaznicu oko Beograda, bili nesporni prioriteti. Međutim, otvara se pitanje koliko ima smisla izgradnja svih ostalih puteva koji su počeli da se grade ili su u planu.
Trenutno su otvorena gradilišta: Pojate-Preljina, Pakovraće-Požega, Кuzmin-Sremska Rača, Novi Sad-Ruma, Ruma-Šabac-Loznica, Niš-Pločnik, Požarevac-Gradište-Golubac, Surčin-Novi Beograd, Iverak-Lajkovac i Obilaznica oko Beograda-sektor B. Neposredno pre izbora, počela je i gradnja autoputa Požega-Boljare (granica sa Crnom Gorom), s tim da je ugovorena samo prva deonica.
Država planira i da počne izgradnju obilaznice oko Кragujevca, obilaznice oko Beograda-sektor "C" zatim autoputeva "Vožd Кarađorđe" ("Šumadijski koridor"), Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, Кragujevac-Mrčajevci, Požega-Višegrad i brze saobraćajnice Bački Breg-Кikinda, piše Bogdan Petrović za Novu ekonomiju.
Ali zašto biti racionalan, kada su autoputevi "zgodni za slikanje"? Кada "nagli rast" BDP-a omogućava (po tumačenju vlasti) enormno zaduživanje države, zašto te pare ne ulupati u ono što je biračima najupadljivije? Kako navodi Nova ekonomija, auto-put do svake palanke sigurno jeste nešto što svako može da vidi.
Mada, zli jezici bi rekli postoje i mnogo prozaičniji razlozi. Naime, što je put skuplji, to je veća mogućnost za koruptivne radnje. Ne treba zaboraviti ni da se putevi ugovaraju putem međudržavnih sporazuma, bez tenderske procedure ili uz primenu posebnog "leks specijalisa" koji takođe anulira konkurenciju, a to pruža priliku za enormnu korupciju.
Komentari 6
ostavi komentar