Beograd
19. 11. 2025. 07:00 0
Stiže novo zaduženje: Za metro planirani zajmovi od 2,5 milijarde evra
Srbija u 2026. planira da se zaduži ukupno 2,5 milijarde evra za projekat beogradskog metroa, i to samo za prvu liniju. Zaduživanje je planirano kod Francuskog trezora, kao i kod, za sada još neimenovanih, "stranih investicionih korporacija, banaka i fondova“, vidi se u predlogu budžeta za 2026.
U tom dokumentu se svake godine nalazi i deo u kojem je navedeno u kom iznosu država može da odobri zajmove za određene programe i projekte u toku godine na koju se budžet donosi.
Da li će sve planirane zajmove država zaista ugovoriti, ostaje da se vidi u toku naredne godine. Ono što se teorijski planira u budžetu, ne bude uvek i realizovano u praksi, piše Forbs Srbija.
Francuski trezor i strane banke
Kako se vidi iz predloga budžeta, državi je odobreno da se u 2026. za projektovanje i izradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, faza 1 metroa, zaduži kod Francuskog trezora u iznosu od 17,58 milijardi dinara (150 miliona evra).
Pored toga, državi je data mogućnost i da se za projekat izgradnje metroa (faza I) zaduži 175,8 milijardi dinara (1,5 milijarda evra) kod "stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“.
Kod "stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“ planiran je još jedan zajam za metro. Odnosno, zajam od 99,62 milijarde dinara (850 miliona evra) za projektovanje i izgradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, fazu 1 beogradskog metroa.
Podsetimo, Srbija je u 2024. ugovorila zajam za izgradnju depoa Makiš (koji je deo beogradskog metroa), sa Dojče bankom (filijala Hongkong). Iznos tog zajma je 178,38 miliona evra.
A koliko država planira da potroši na metro u 2026?
Prema predlogu budžeta, u 2026. država planira da na projekat beogradskog metroa potroši oko 26 milijardi dinara.
Izdvajanja za taj projekat planirana su u okviru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
U 2027. se očekuje da će za beogradski metro biti potrošeno 77,8 milijardi. A u 2028. godini 68,25 milijardi dinara, vidi se iz predloga budžeta.
Najviše za mašine i opremu
Zanimljivo je da se za 17,08 milijardi dinara od ukupnih 26 milijardi opredeljenih za metro u narednoj godini, navodi da su namenjene za "mašine i opremu". Bar je tako označeno u budžetu.
Forbes Srbija upitao je Ministarstvo finansija i Ministarstvo građevinarstva za koje konkretne mašine i opremu je namenjeno ovih 17,08 milijardi, ali odgovor nismo dobili.
Ostatak novca za projekat metroa u 2026. je raspodeljen za "zgrade i građevinske objekte (3,58 milijardi).
A oko 5,38 milijarde za "transfere ostalim nivoima vlasti“.
U budžetu, se po pravilu, ne navodi šta sve potpada pod "zgrade i građevinske objekte" ili "mašine i opremu", već stoji samo taj generički naziv.
Beogradski metro grade francuske i kineske firme
Projekat beogradskog metroa poveren je, bez javnog nadmetanja, kineskoj kompaniji PowerChina i francuskoj firmi Alstom.
Alstom treba da isporuči vagonske kompozicije za metro i da izgradi elektromašinske podsisteme. A PowerChina će biti zadužena za građevinske radove.
Osim Alstoma, u projekat metroa je uključena još jedna francuska firma – Ežis.
Ta firma je 2019. radila prethodnu studiju izvodljivosti za linije 1 i 2. A 2021. je isporučila konceptualni dizajn za liniju 3. Od 2020. godine Ežis izrađuje idejne projekte i studiju izvodljivosti za fazu 1 linije 1, fazu 2 linije 1 i liniju 2.
Na sajtu Ežisa se podseća da je na osnovu sporazuma između vlada Srbije i Francuske, Francuski trezor obezbedio finansiranje za deo troškova prve faze beogradskog metroa.
Takođe, navodi se da će sve tri linije metroa približno koštati sedam milijardi evra.
Ceo tekst pročitajte na sajtu Forbs Srbija.
Komentari 0
ostavi komentar