Beograd
01. 01. 2025. 14:07 19
Beograđane očekuje još veći saobraćajni haos? Kreće Šapićev "dinamički red vožnje"
Beogradski javni gradski prevoz uskoro će biti organizovan prema takozvanom dinamičkom redu vožnje. On bi trebalo da funkcioniše na način da nijedno vozilo ne bude prazno. Da li to znači još veći haos? Za Nova.rs su stručnjaci probali da odgovore na to pitanje.
Kako je pojasnio gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, cilj dinamičkog reda vožnje je da vozila gradskog prevoza stižu na stajališta onda kada ima dovoljno putnika, kako vozači ne bi vozili prazne autobuse i kako se ne bi dešavalo da u isto vreme dođu dva vozila, a onda 15 minuta nema nijednog.
On je podsetio i da je raniji red vožnje u centralnim gradskim opštinama funkcionisao tako što se određivao polazak na početnoj stanici i da se onda vršila predikcija koliko bi trebalo vremena, na osnovu nekog izvezenog kruga, da vozilo krene. Time se, prema njegovim rečima, dobijalo fiktivno vreme polaska za koje su znali samo dispečer i vozač, ali ne i građani.
- Vi ga niste ni znali, jer vi niste znali kada dolazi, na primer linija 17 između tri i pola četiri na Sava centru. Vi ste mogli da nađete na nekom sajtu kada sa polazne stanice kreće, ali vozač je znao kada je to tačno. A onda su oni kad se zaglave u saobraćaju zvali dispečere i pitali ih da li mogu da se isključe da bi stigli, i isključe se. Onda on izbaci putnike, pa ne staje na stajalištima, pa troši manje benzina jer nije opterećen, a plaća mu se po kilometru… Ljudi onda gledaju kako prolazi prazan autobus i sve to da bi stigao na red vožnje, koji je fiktivan - istakao je dodajući da su ovo sve bile mane prethodnog reda vožnje, te da je zato odlučeno da se on menja.
Kako će funkcionisati dinamički red vožnje
Prema Šapićevim rečima, dinamičkim redom vožnje "vozači više neće juriti vreme kad treba da budu na početnoj stanici", jer će na njima sada postojati posebna tabla koja će vozačima davati znak kada treba da krenu.
- Trenutni red vožnje je napravljen pre 30 godina i neophodno je prilagoditi ga realnosti. Taj red vožnje ni na jedan način nije mogao da bude ispoštovan zbog promena koje su se dešavale u saobraćaju - objasnio je Šapić.
Međutim, ovim je gradonačelnik donekle i potvrdio sumnje koje su izneli sindikati GSP-a koji su saopštili da je takav predlog rezultat zahteva konzorcijuma privatnih prevoznika, koji žele da postignu veću cenu rada i izbegnu plaćanje penala za neostvarene polaske.
To takođe znači i da građani neće moći bilo kome da se žale na neostvarene polaske na gradskim linijama i posledično da prevoznici koji ne poštuju red vožnje neće biti kažnjeni s obzirom da statičnog reda vožnje neće ni biti.
Prilagođavanje okolnostima
Šapić je pojasnio da je dinamički red vožnje prilagođavanje realnosti.
- Nema šta ti da zatvaraš vrata i prolaziš pored ljudi, stoji i čekaj, a kad dođeš na početnu i završiš krug mi ćemo uraditi novi reset i dati ti novu dinamiku kada krećeš, sve u želji da imamo ravnomerno, koliko je god moguće, raspoređenu liniju jednu za drugom jer ne možemo do kraja da utičemo i na to, jer oni nemaju, kao što znate autonomne trake - pojasnio je gradonačelnik.
Efikasnost odluke
Mi smo upitali Nikolu Jovanovića, direktora Centra za lokalnu samoupravu, šta znači dinamički red vožnje i da li će takva organizacija biti korisna za grad Beograd.
- Dinamički red vožnje znači da u stvari nema reda vožnje. Ne znamo više kad treba vozilo javnog prevoza da stigne i da krene sa određene stanice, što znači da je onemogućeno ljudima da planiraju aktivnosti. Ne treba zanemariti činjenicu ni da vreme do dolaska vozila na info tablama na stajalištima nije pouzdano, jer se vuku podaci iz aplikacije koja nije dobra - rekao je Jovanović.
On je objasnio da su to, na žalost, samo neki od brojnih pokazatelja da se javni prevoz u Beogradu pogoršava, iako, kako je rekao, dajemo nikad više za njega kroz budžet.
- Poseban problem je i nabavka loših turskih autobusa - dodao je.
Takođe smo razgovarali i sa profesorom Saobraćajnog fakulteta u penziji, Milanom Vujanićem, koji nam je o dinamičkom planu reda vožnje rekao da je to ekonomičnija opcija za grad.
- Dinamički plan reda vožnje je taj koji se podešava prema opterećenosti mreže putnicima. Po statičkom planu autobusi i tramvaji kreću u određeno vreme koje se ne menja, odnosno po tom redu vožnje, bez obzira ima li putnika ili nema… A kod dinamičkog, snima se opterećenost mreže putnicima i povećava broj vozila kad ima putnika, a smanjuje kad ih nema, što znači da je to ekonomičnija opcija za grad i da je odgovarajuća za putnike jer se podešava prema stvarnim potrebama. To je pogodno svima, i putnicima i onome koji organizuje transport, jer kada plan nije dinamički, vozila idu i kad nema putnika pa imamo troškove koje ne bi trebalo da imamo - naveo je.
On je dodao da je dinamički red vožnje dobar upravo zato što se podešava prema potrebama u realnom vremenu.
Komentari 19
ostavi komentar