Hronika
13. 12. 2024. 08:16 0
OTKRIVENO Rekonstrukcija pruge od Novog Sada do Mađarske odnela je i najmanje jedan život radnika
Tokom četvrtka Vlada Srbije na svom sajtu objavila je ukupno 128 od najavljenih 195 dokumenata. Nakon što su do 17 časova objavljeni dokumenti u sekcijama Projekti i Nadstrešnica, tokom kasnog popodneva na sajtu su se našli i mesečni i nedeljni izveštaji o radovima. Mesečni izveštaji obuhvataju period od jula 2022. do oktobra 2024. Objavljeni nedeljni izveštaji pokrivaju period od jula 2022. do polovine decembra iste godine.
Ono što se iz ovih dokumenata može videti jeste pregled radova koji su izvođeni na tri deonice od Novog Sada do Mađarske. Jedan segment tih izveštaja posebno ukazuje u kojoj meri su se primenjivale ili nisu mere bezbednosti na radu.
Tako nam izveštaj iz decembra 2022. otkriva da je rekonstrukcija pruge odnela i jedan život radnika. Tragedija se dogodila 16. decembra u jutarnjim satima, kod Železničke stanice u Novom Sadu, piše Forbes Srbija.
Tom prilikom poginuo je radnik Goran Ljubisavljević (1963).
- Radnik je bio angažovan od strane podizvođača Ika-pek doo Beograd. Prema nezvaničnim informacijama, radnik je došao na gradilište radi popravke kamiona koji je bio parkiran ispod kontaktne mreže koja je bila pod naponom. Iz do sada neutvrđenih razloga, vozač kamiona je podigao kiper koji je dodirnuo kontaktni vod i usmrtio radnika koji je tog trenutka bio naslonjen na kamion - navodi se u izveštaju i dodaje da je sproveden uviđaj.
Druga smrt?
U izveštaju iz februara 2024. pominje se incident sa smrtnim ishodom.
- Osnovno javno tužilaštvo u Novom Sadu nastavlja krivični postupak protiv odgovornih lica u firmi CCECC zbog prikrivanja činjenica i nepropisnog izvođenja radova sa izazivanjem opšte opasnosti, vezano za kolektivnu povredu na radu sa smrtnim ishodom koja se dogodila u Zmajevu dana 6.9.2023. Završeno je pripremno ročište i prikupljene su izjave odgovornih lica u firmi CCECC, kao i svedoka događaja - stoji u izveštaju iz tog meseca.
Međutim, ovaj incident se ne pominje u izveštaju iz septembra 2023. Niti je iz izveštaja poznato o kom radniku je reč.
Prevrtanje kamiona
U izveštaju iz oktobra 2022. vidi se da je na radovima u okviru deonice Novi Sad - Vrbas došlo do prevrtanja kamiona koji je prevozio pesak. Kako je utvrdila policija, to se dogodilo usled neprilagođene brzine. Izveštaj pokazuje da vozač nije povređen, a pričinjena je manja materijalna šteta. Kamion pripada firmi Gemmax gradnja. Reč je o firmi čije su mašine viđene 1. novembra na stanici Novi Sad kako uklanjaju ruševine nadstrešnice.
U istom izveštaju, nadzor ukazuje da na deonici Vrbas - Naumovićevo stanje na gradilištu nije zadovoljavajuće sa aspekta bezbednosti i zdravlja na radu. I da je potrebno hitno implementirati mere bezbednosti na radu. Taksativno je navedeno da, između ostalog, gradilište nije propisno ograđeno, radnici ne nose propisanu zaštitnu opremu, električne instalacije nisu propisno postavljene, na gradilištu nema organizovanog sistema prve pomoći, rad na visini se ne vrši u skladu sa pravilnikom.
Kada je reč o trećoj deonici (Naumovićevo - Subotica), za koju je bila zadužena kineska kompanija Šandong sa svojim podizvođačima, takođe je ukazano na propuste vezano za bezbednost na radu. Inače, otkad je u izveštajima počelo redovno praćenje primene mera bezbednosti i zdravlja na radu, Šandong je bio redovno pominjan u kontekstu neprimenjivanja mera kojima se osigurava bezbednost u potpunosti.
Povreda glave
Već sledećeg meseca, nadzor i investitor konstatuju da su na lokaciji u Novom Sadu obustavljeni radovi na hidroizolaciji zbog radova na visini bez zaštitnih sredstava. Radove je izvodio podizvođač Antikor. Ponovo se izveštaj osvrće na Šandong i njegove podizvođače. Navodi se da "uglavnom nije sproveo neophodne mere kako bi bezbednost bila na potrebnom nivou", kao i da "pored datog obećanja da će sve uočene nepravilnosti biti rešene nekog značajnijeg napretka nema". Nadzor i investitor konstatuju da će preduzimati sve mere na raspolaganju kako bi Šandong i podizvođači doveli bezbednost i zdravlje na radu na gradilištima na zadovoljavajući nivo.
U decembru 2022. kada je došlo do tragičnog događaja, mesečni izveštaj takođe pokazuje da nije dozvoljen početak radova na postavljanju hidroizolacije propusta zbog neobezbeđenog prelaza na visini i rada bez zaštitne opreme.
Da je decembar bio posebno problematičan, pokazuje i deo izveštaja o događaju na gradilištu kod Malog Iđoša.
- Povređen je radnik Yan Chengma, kineske firme Shandong Luqiao LTD ogranak Beograd, koji je radio na ugradnji armaturnih koševa za šipove, kojeg je tom prilikom udarila kuka auto-dizalice i tom prilikom zadobio je povrede glave. Podizanje armature je vršio zaposleni iz preduzeća Autokran doo sa auto dizalicom. Povređeni radnik je koristio propisana zaštitna sredstva - stoji u izveštaju. Dodaje se da je prebačen u bolnicu u Subotici.
Povređena tri radnika
U oktobru 2023. došlo je do povrede dva radnika u blizini Zobnatice. Za radove na nadvožnjaku gde je došlo do povrede bio je nadležan Šandong, a povređeni su radnici njegovog podizvođača. U tom trenutku nije se znao stepen povreda, pokazuje izveštaj.
Još jedan radnik povređen je u novembru. Reč je o kineskom radniku Mao Ningu. Incident se dogodio u Vrbasu krajem meseca. Tada je prilikom istovara šina "usled udarca u metalni deo iste, zaposleni zadobio povredu u predelu leve strane brade. Povreda na radu je od strane lekara okarakterisana kao laka", napisano je u izveštaju.
Lom prsta
Još jedan kineski radnik krajem decembra 2023. doživeo je težu povredu. Slomljen mu je prst leve ruke kod Stepanovićeva. Zanimljivo je da njegov poslodavac nije prijavio ovu povredu nadležnim institucijama, vidi se iz izveštaja. Naknadno je nakon istrage pokrenut prekršajni postupak protiv Glavnog izvođača.
Još jedna povreda?
U martu 2024. izveštaj pominje se da se desila jedna povreda na radu (30. marta). Ali, osoba koja je sačinjavala izveštaj nije u tom trenutku imala sve informacije o povredi. Takođe, beleži na istom mestu i da je došlo do sudara dva automobila kod Vrbasa, bez teže povređenih.
Neprijavljivanje podizvođača
Izveštaji ukazuju da se uglavnom ponavljaju isti problemi: nepropisno montiranje skela, privremene električne instalacije, ograđivanje i uređenost gradilišta.
Ipak, ukazuju i na drugi problem.
- Na gradilištu se pojavljuju novi podizvođači radova, koje postojeći izvođači/podizvođači angažuju za rad na gradilištu, ne najavljuju/prijavljuju. Isti nemaju blagovremeno dostavljenu prijavu o početku radova nadležnoj inspekciji rada, kao i ostalu BZR dokumentaciju - stoji u izveštaju.
Ponovo se apostrofira Šandong.
- Šandong sa svojim podizvođačima uredno ne najavljuje nove podizvođače čija lica i vozila mogu imati pristup gradilištima na deonici 3 - piše u izveštaju.
Premor radnika usled rada dužeg od 12 sati
U izveštaju iz marta 2023. uočava se i pominjanje novog problema sa bezbednošću.
- Zbog prekovremenog rada dužeg od 12 sati u toku jednog dana, upućena je opomena glavnom izvođaču radova u cilju sprečavanja mogućih povreda zbog premora radnika - stoji u mesečnom izveštaju.
I ovde se ponovo ukazuje da na deonici 3 gde radi Šandong sa svojim podizvođačima "nije došlo do poboljšanja na polju bezbednosti i zdravlja na radu". Uglavnom se dokazuje na manjkavosti dokumentacije, ali i dodaje:
- Primena mera kojima se osigurava bezbednost i zdravlje na radu… na gradilištima vrlo često izostaje.
Prodavac lubenica
Jedna (zanimljiva) epizoda konstatovana je u izveštaju iz jula 2023. Tada je nadzor u Zmajevu, na gradilištu vijadukta, zatekao "prodavca lubenica sa ženom i dvoje dece".
- Došao je po pozivu izvođača radova CCECC. Oko njega su zatečeni radnici bez ikakve zaštitne opreme dok su se u neposrednoj blizni izvodili radovi i koristile radne mašine. Prodavac sa porodicom je udaljen sa gradilišta, a radnici upućeni u kamp radi opremanja kompletnom opremom BZR. Upućeno je pismeno upozorenje Glavnom izvođaču radova - navodi se u izveštaju.
Strani radnici bez dozvole
U poslednjem dostupnom mesečnom izveštaju, iz oktobra 2024. navodi se da je uočen "ponovni pokušaj rada na gradilištu u Zmajevu od strane firme Mecno Service iz Italije gde su pokušani radovi na brušenju šina".
- Pomenutoj firmi su već zabranjeni radovi zbog nepostojanja dokumentacije BZR, a strani radnici su bili bez radne i boravišne dozvole. Neusaglašenost je otklonjena i podizvođač Mecno Service je započeo radove - stoji u izveštaju.
Komentari 0
ostavi komentar