Društvo i ekonomija

[ Izvor: N1 ]

07. 12. 2021. 12:37 2

Autor fotke simbola protesta: Da prenosimo istinu

"Ljudi danas po difoltu misle da fotografija nije istinita, pre nego da jeste. Uostalom, sasvim je normalno da se to dešava kada imamo apsolutnu zloupotrebu vizuelnih prizora od strane onih kojima se nekada nedvosmisleno verovalo - medija. Ipak, fotografija u određenim okolnostima i dalje ima veoma značajnu ulogu i moć da prezentuje istinu", kaže Marko Risović, fotograf, autor fotografije blokiranog mosta Gazela u subotu koja je imala ogroman broj šerova i lajkova na društvenim mrežama i na neki način postala i simbol prošlonedeljnog ekološkog protesta.

Odjek svoje fotografije u javnosti tumači kao sticaj okolnosti.

- Desila se jednostavna stvar – u trenutku kada su ljudi tražili informaciju o masovnosti, broju ljudi, vizuelnom identitetu protesta u subotu, moja fotografija se pojavila među prvima koje pružaju tu informaciju na mrežama. Inicijalno velika gledanost zbog broja pratilaca na mom nalogu kao i "relevantnost" mene kao izvora (pretpostavljam, nisam uveren u to) jer da radim za velike medijske kuće i pa mi se stoga "može verovati", doprineli su tome da se fotografija proširi neverovatnom brzinom - smatra fotograf.

- Takođe, mislim da su svi ljudi koji su učestvovali u protestu tog dana kao i mnogi drugi koji ga podržavaju ali nisu bili na ulicama iz raznih razloga, tražili upravo fotografije koje bi kod njih podstakle osećaj nade da se ovi protesti mogu omasoviti i dovesti do željenog ishoda. Misim da moja fotografija veoma efektno komunicira upravo taj osećaj - dodaje Risović za N1.

On smatra da je moć fotografije je odavno umanjena jer se načini njenog čitanja i tumačenja menjaju.

- Mi smo zatrpani vizuelnim informacijama i suština se u tom mnoštvu vrlo brzo izgubi. Sa druge strane, fotografija se od medija kojem se nedvosmisleno veruje i koji postoji da bi prikazao i preneo neku ultimativnu istinu, pretvorila u medij koji je podložan konstantnom preispitivanju o istinitosti i relevantnosti – dakle u svoju suštu suprotnost. Ljudi danas po defaultu misle da fotografija nije istinita, pre nego da jeste. Uostalom, sasvim je normalno da se to dešava kada imamo apsolutnu zloupotrebu vizuelnih prizora od strane onih kojima se nekada nedvosmisleno verovalo – medija. Primer izveštavanja većine domaćih, od strane države instruiranih i kontrolisanih kuća o protestima, sa tolikim fabrikovanjem laži i polu-istina, je upravo savršen odraz negativne upotrebe fotografije i vizuelne komunikacije u celini - navodi on.

- Uloga nas kojima je stalo do etike, profesije, a samim time i do istine je upravo u tome da budemo kontra teža takvim narativima. Primer upotrebe ove moje fotografije u tom kontekstu je odgovarajući. Ljudi su verovali meni zato što su osetili i znali da nemaju razloga da mi ne veruju, i uostalom zato što su svojim očima videli iste ove prizore koji za mnoge ne postoje. Meni je to vratilo odavno izgubljenu nadu da fotografija u određenim okolnostima i dalje ima veoma značajnu ulogu i moć da prezentuje istinu, a samim time i da pozitivno utiče na interpretaciju realnosti - napominje autor.

Građani su u tokom vikenda delili slične fotografije sa istog nadvožnjaka, ali Risovićeva je imala ubedljivo najveći domet. Veliki je i broj komentara njegovih kolega fotografa, koji su tu sliku hvalili.

- Podrška kolega uvek godi! Na profesiju nikada nisam gledao kao na takmičarsku arenu, gde se trudimo da prestignemo, unizimo i pobedimo jedni druge, veća kao na sinergiju različitih glasova u horu koji svi doprinose finalnom ishodu – moćnoj ariji koju svi zajedno pevamo o ovom svetu u kojem živimo. U tom kontekstu, sada je moja fotografija bila ona solo deonica koja je najsnažnije odjeknula i pobrala aplauze publike, sledeći put će to biti neki drugi solista, ali za mene bitna stvar je da postojimo kao uigrani hor koji mnoštvom glasova (vizuala) probija tminu u kojoj živimo i zajedničkim snagama se bori za prikaze realnosti, istine i normalnosti - kaže Marko Risović.

Fotokolektiv Kamerades, kojem pripada, objavio je nakon blokade foto-priču svih članova o subotnjem protestu. Ovaj kolektiv inače se u svoj radu bavi važnim društvenim pitanjima. Risović kaže da je uloga fotografa da prenese istinu.

- Da ilustruje kako su stvari izgledale, da doprinese širenju svesti o događajima, važnim temama i njihovom značaju, da prikaže i lepo i manje lepo ne bi li edukovao, obavestio, pokrenuo osećaj empatije i svest o neophodnosti reagovanja. Takođe, u vremenu u kojem živimo, uloga fotografa je i u tome da svojim izgrađenim stavom, autoritetom, obrazovanjem i veštinom stane iza fotografija koje je napravio i da se bori za njihovu istinitu interpretaciju do samog kraja. Ova izjava zvuči idealistički jer su ljudi najćešće na razne načine ucenjeni, pre svega primenom mehanizma egzistencijalne pretnje kao i u mnogim drugim profesijama, pa nije retkost da nisu u prilici da do kraja učestvuju u procesu upotrebe fotografije i informacije koju ona prenosi. Iako istinite, takve fotografije u rukama medijskih spinera dobijaju neka nova značenja. Ova borba je teška i neizvesna. Ipak, oni kojima je stalo do toga da svoj posao rade dosledno, dostojanstveno i etički, moraju da pronađu način da istraju u njoj - zaključuje Risović.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 2

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Ravnopravnost

Zoran Živković [12.04.2024.]




Video dana

Metalika moj dobar drugar

Anketa

Ko je kriv za razočaravajuću sezonu Zvezde i Partizana u Evroligi?

Rezultati