Društvo i ekonomija
31. 03. 2021. 15:02 13
Francuzi umešani u niz koruptivnih poslova u Srbiji
Informacije do kojih su došli novinari Krika jasno pokazuju da prilikom prodaje beogradskog aerodroma Vanciju nisu bila čista posla. Platiti četiri puta veću cenu zemljišta oko aerodroma i to nikom drugom do Canetu Subotiću, ne može da objasni nijedna PR sluzba pa ni Vancijeva. Tako je i davanje koncesije na aerodrom postao još jedan posao čija se vrednost meri stotinama miliona evra, pa i milijardama u koji su umešane francuske kompanije. Krenimo redom.
Prvi posao, koga jedan od opozicionih lidera naziva najvećom pljačkom, je izgradnja spalionice u Vinči. Umesto da se spalionica izgradi za 170 miliona evra i da struja koja bi se proizvodila pripadne gradu, Mali, Vesić i ekipa su odlučili da u celu priču uključe Francuze. Tako je nastao ugovor po kome će Beograđani za narednih 30 godina platiti francuskoj kompaniji preko 1,1 milijardi evra. Uz to, struja neće pripadati gradu već će je grad otkupljivati od vlasnika spalionice po cenama nekoliko puta većim od realnih! I pored pisama opozicije i francuskoj ambasadi i ministarstvima Francuzi nisu reagovali. Na sastancima na tu temu vređivali su ljude iz opozicije kako je ugovor OK, kako oni donose know how...
Posle spalionice na red je došao metro. Stari projekat, napravljen u vreme gradonačelnikovanja Dragana Đilasa prevideo je opciju jednogodišnjih eksluzivnih pregovora sa francuskim Alstomom za vozove i elektro opremu. Okvirna cena bila je 350 miliona evra i za taj iznos je francuska vlada garantovala nekomercijalni kredit. Osam godina kasnije cena je porasla na 454 miliona evra i srpska strana se obavezala da će bez tendera sve neophodno nabaviti od Alstoma. Za ovo poklanjanje preko 100 miliona srpskih para Francuzima Aleksandar Vučić je nagrađen prijemom kod Emanuela Makrona.
Između ova dva problematična ugovora desio se aerodrom. Gradom su kružiile glasine da su Švajcarci ponudili 500 miliona, da je ponuda otvorena i da je nakon nje Vansi izašao sa cenom od 501 milion. U to vreme se takođe pričalo da se u ugovoru nalazi i posrednička firma koja se dovodila u vezu sa Nikolom Petrovićem. Te glasine nisu ni potvrđene ni demantovane jer Vlada Srbije i pored obećanja Ane Brnabić nikada nije objavila ugovor o koncesiji. I tada se znalo da zemljište oko aerodroma pripada Canetu Subotiću i da je u prodajni paket ušla obaveza da se to zemljište otkupi. To se na kraju i desilo i to za iznos od čak 47 miliona evra što je četiri puta više od realne cene. Ko je još sve isplaćen kroz ovoliko puta uvećan iznos za sada nije poznato.
Sve u svemu, tri posla u kojima francuska strana zarađuje milijarde, a srpska preplaćuje vrednost radova za sveukupno daleko više od miljardu evra, su naravno štetna za Srbiju. Biće zanimljivo kako ćce se sa ovakvom pljačkom, posle pada režima, izboriti nova vlast.
Komentari 13
ostavi komentar