Društvo i ekonomija
24. 05. 2020. 10:27 0
U Srbiji se jedna lažna vest u proseku podeli 927 puta
Jedna lažna vest, putem različitih stranica i profila, se u Srbiji u proseku deli 927 puta, izjavio je Aleksander Dardeli, izvršni potpredsednik za strategiju i razvoj Ajreksa (IREX), međunarodne neprofitne organizacije specijalozovane za globalno obrazovanje i razvoj.
Dardeli je u razgovoru za gruzijski servis Glasa Amerike rekao da su u periodu od mesec dana - od 12. marta do 12. aprila - putem medija i društvenih mreža podeljena ukupno 43 lažna narativa.
Kako je ukazao - među njima su i oni koji favorizuju navode o efikasnom odgovoru Kine na globalnu pandemiju koronavirusa, ali i teorije zavere, prema kojima je za nastanak Kovida 19 odgovoran NATO.
- Od tvrdnji da je Kina uspela da nađe rešenje za pandemiju do ultradesničarskih teorija zavere prema kojima je Severoatlantska alijansa kreirala krizu, koristeći nervni gas sarin protiv stanovništva Srbije, ali i mnogih drugih. Te sadržaje onlajn i tradicionalni mediji podelili su ukupno 241 put. Na Fejsbuku su imali više od 220 hiljada deljenja - rekao je zvaničnik Ajreksa za Glas Amerike.
On je istakao da je teško doći do podataka koja je grupa podložnija dezinformacijama i njihovim štetnim efektima ali da se može govoriti o najmanje dve grupe.
- Jedna od njih je, na primer, nostalgična (grupa) za jugoslovenskom prošlošću Srbije i njenim istorijskim vezama sa slovenskim svetom. Upravo je ta grupa najpodložnija dezinformacijama koje dolaze spolja, naročito Kremlja - koji nastoji da sprovede geopolitičke podele i na kraju Srbiju okrene ka Rusiji i Istoku, a ne prema Zapadu, Evropskoj uniji i Severnoatlantskoj alijansi - rekao je on.
Druga, možda šira grupa, je ona koja se koristi strahom i neizvesnošću zbog pandemije korona virusa i u toj grupi nema podela po starosnoj dobi - tim emocijama su pogođeni svi, i mlađa populacija i populacija srednjih godina, rekao je Dardeli.
On ukazuje da, prema podacima programa koji je Ajreks sproveo na teritoriji Srbije, 97 odsto stanovništva televizijski program gleda najmanje dva sata, istovremeno u toku jednog dana 60 procenata populacije koristi se Fejsbukom, dok 44 odsto upotrebljava Jutjub.
- Televizija Pink, prema navodima većine anketiranih, objavljuje najviše dezinformacija. Ovi podaci svojevrsna su matrica kako dopreti do određene grupe i šta činiti sa svakom od njih - rekao je Dardeli.
On je naglasio da se borba protiv dezinformacija ne može rešiti jednom pilulom, da se tu ne radi o jednokratnoj stvari, koja se može rešiti u toku jedne ili nekoliko nedelja ili pak jedne godine već da je to dugoročan napor za koji je potrebno vreme.
Prema njegovom mišljenju rešavanju problema dezinformisanja u Srbiji potrebno je da se udruženo posvete civilno društvo, medijski profesionalci, institucije vlasti i privatni sektor u Srbiji.
- Treba da se okupe i dugoročno posvete rešavanju problema dezinformacija. Nažalost, Srbija nazaduje u oblasti slobode medija i radu medijskih profesionalaca. U izveštaju Reportera bez granica navodi se da je Srbija postala država, u kojoj je često opasno biti novinar, dok su sve vidljivije lažne vesti koje se promovišu brzinom svetlosti. Nije ni čudo što je u poslednjem izveštaju nazadovala za tri pozicije na 93 mesto. Sada je vreme za akciju -ukazao je Dardeli.
On je rekao da je Ajreks svojim investicijama u Srbiji poboljšala širi okvir za informacije iz oblasti zdravstva i medijske organizacije.
- Direktno sarađujemo sa stranama koje proizvode verodostojne informacije iz oblasti zdravstva zasnovane na činjenicama. Pokušavamo da povećamo njihov obim na tržištu Srbije - rekao je Dardeli
Dodao je i da imaju sličan program u koji su uključeni lokalni organizatori, mladi medijski profesionalci, koji obučavaju šire zajednice i koji raspolažu veštinama otkrivanja i neutralisanja dezinformacija. Ajreks je, prema njegovim rečima, počeo da prikuplja i analizira podatke o učinku njihovog angažmana i da je želja da treninge medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja proširi na osnovu tih podataka.
Komentari 0
ostavi komentar