Društvo i ekonomija
19. 05. 2020. 22:58 1
Mađari projekat pruge Beograd - Budimpešta proglasili tajnim!
Mađarski parlament u utorak je izglasao da detalji ugovora o kineskom finansiranju železničke pruge Budimpešta-Beograd ostanu tajni idućih 10 godina, javlja AFP i ističe da se ulaganje u taj infrastrukturni projekat smatra najvažnijom ikada realizovanom investicijom u Mađarskoj, piše hrvatski Jutarnji list.
Mađarska i Kina potpisale su krajem aprila ugovor o kreditu za finansiranje gradnje železnice za brze vozove između Budimpešte i Beograda.
Vlada u Budimpešti je početkom aprila, pre potpisivanja ugovora, predložila zakon kojim bi se kao tajni klasifikovali svi podaci iz ugovora za taj projekat vredan 2,1 milijarde dolara s rokom završetka od deset godina. U predlogu zakona je pisalo da je to potrebno kako bi se osigurao kredit Kineske uvozno-izvozne banke, prenosi Jutarnji list.
U njemu takođe piše da bi otkrivanje detalja ugovora "ugrozilo kapacitete Mađarske da sprovodi svoju spoljnu politiku i trgovinske interese".
Mađarska tim zakonom želi da se zaštiti i od "neprikladnog spoljnog uticaja", navodeći da se radi o projektu koji je od najvećeg nacionalnog interesa.
Ministar finansija Mihalij Varga rekao je da je kamata na kineski kredit fiksna i da postoji opcija ranije otplate, no druge detalje nije naveo.
Prema ugovoru s kineskom državnom bankom Exim, Mađarska će finansirati 85 posto troškova investicije, a ostalih 15 posto će finansirati iz fondova.
U usvojenom zakonu piše da Budimpešta može objaviti sadržaj dokumenata "nakon što dobije odobrenje Narodne Republike Kine".
Pruga, deo šireg kineskog projekta "Jedan pojas, jedan put" koji bi trebalo da otvori nove trgovačke pravce za kineske fabrike, prvi je veliki kineski infrastrukturni projekat na teritoriji Evropske unije. Cilj mu je da transportuje kinesku robu iz Grčke u zapadnu Evropu, no nedostaju ključni delovi na Balkanu.
Projekat, najvredniji u Mađarskoj nakon nuklearke Paks koju će graditi ruska firma Rosatom, trebao bi pomoći mađarskoj privredi pogođenom epidemijom koronavirusa.
Mađarsku deonicu dugu 150 kilometara gradiće konzorcijum CRE koji uključuje firmu Opus Global, koju nadzire poduzetnik Lorinc Mesaroš, blizak premijeru Viktoru Orbanu.
Projekat je do sada trpeo znatna kašnjenja. Kina, Srbija i Mađarska su 2014. potpisale memorandum o izgradnji tog železničkog pravca, izgradnja u Srbiji počela je 2018. nakon što je naša zemlja od Kine pozjamila 297,6 miliona dolara.
Nakon deset godina saradnje Kine i istočnoevropskih država, u okviru inicijative nazvane 17+1, to će biti prvi veći infrastrukturni projekat te inicijative u regionu i unutar Evropske unije, rekao je mađarski stručnjak.
Kineskoj inicijativi pridružile su se i Italija, Portugal, kao Grčka.
Komentari 1
ostavi komentar