Politika
03. 04. 2020. 14:09 2
STANFORD ANALIZA U botovskim nalozima Vučić spomenut oko dva miliona puta
Tviter je juče izbrisao ukupno 8.558 lažnih naloga u Srbiji na ovoj mreži, koji su služili za promovisanje Aleksandra Vučića i Srpske napredne stranke, a onda je i saopšteno da je sa ovih naloga upućeno čak 43 miliona tvitova podrške predsedniku Srbije i SNS-u. U analizi pod nazivom "Lavovska borba za Srbiju" Danijela Buša sa Stanford Internet opservatorije Centra za sajber politiku, opisano je tačno kako su Vučićevi botovi "radili posao".
- U ovom radu smo tačno opisali konture ove operacije i taktike koje su korišćene za postizanje ciljeva - navodi se u rezimeu ove analize.
Srpska politika u poslednjoj godini dostigla je novu tačku preplitanja, Aleksandar Vučić koji je izabran za predsednika 2017. godine optužen je za autoritarizam, kako bi učvrstio svoju vlast, naročito koristeći državne resurse, državne medije i pravosudni sistem u borbi protiv svojih protivnika. Mnogi Srbi su se pobunili protiv toga, učestvovali u protestima, naročito posle Vučićeve konstatacije da "ne bi ispunio nijedan zahtev, ni da ih se skupi pet miliona", navodi se u ovoj analizi, uz opasku da je Srbija mala zemlja.
- U takvoj pozadini, velika mreža Tviter naloga stabilno je radila kako bi legitimisala Vučićevu politiku i potkopala javnu podršku njegovim protivnicima, uključujući one koji su uključeni u pokret "1 od 5 miliona" - navodi se.
Neki nalozi su bili aktivni još 2009. godine, međutim, mreža je porasla 2018. godine neposredno pre početka protesta "1 od 5 miliona".
Veliki broj naloga napravljen je upravo 2018. godine i sredinom 2019. Ovi nalozi dostigli su 2.356. 000 pratilaca, prvih 500 naloga činilo je više od polovine ukupnog broja pratilaca. Među njima, dva najpopularnija naloga su @belilav11 i @1kujovic, koji su imali 12,167 i 10,867 pratilaca, a tokom celog "životnog veka" ovi nalozi su imali ukupno 331,691, odnosno 393,356 angažmana (citati, odgovori, lajkovi i retvitovi).
Originalni tvit u kojem se prozivaju Vuk Jeremić i Dragan Đilas povezuje se sa tekstom koji je objavljen u Informeru, navodi se u ovoj analizi.
Od 8.558 naloga, 3.244 nije imalo nikakvu reakciju tokom svog postojanja, a to je delimično posledica jer su se bavili samo retvitovanjem naloga predsednikovog naloga na Tviteru @avucic i retvitovanjem drugih njegovih naloga.
Pojedini tvitovi takođe nisu dobro prošli, a onaj koji se navodi kao uspešan u ovom skupu podataka je jedan autorski video snimak "#Autumn" sa profila koji je imao 1.044 retvita, 1.283 lajkova, 23 citata tvitera i 13 odgovora, u ukupnom angažovanju od 2.363. On je deklarisan kao tvit sa najboljim performansama, profil Koste Radića na kojem je slika ukradena sa Vikipedie.
Kako se navodi, slaba angažovanost sadržaja u celini sugeriše neželjeni kvalitet, i zaista, iako je politička dimenzija njihovog sadržaja jasna, većina naloga kreirana je nakon sredine 2018. godine i nije služila da stvara sadržaj, već da retvituje druge, ili da se vezuje za postojeće trendove. Mnogi od njih služili su zaista samo da bi se povećao broj retvitovao i broj komentara, a to je sve bilo u skladu sa političkim ciljevima, da se veštački pojača podrška Vučiću i njegovim saveznicima na Tviteru.
Ulagalo se u tri stvari:
1. Navijanje za Vučića i njegovu stranku SNS
2. Jačanje sadržaja o Vučića
3. Napadanje opozicije
Nalozi su imali zadatak da promovišu Vučića i SNS, jačaju njihov uticaj na Tviteru kroz retvitovanje, pozitivne poruke ali i upućivanje podrške Vučiću zbog, kako se navodi, u tom trenutku "nemira u zemlji".
Ovi nalozi su "pumpali" i druge heštegove u vezi Vučića, pa je tako #Vucic tvitnut dva miliona puta! To su bili navijački tvitovi poput "Srbija je sa Vučićem", "Vučić je uz Srbiju", na primer, ukupno 191 angažman (27. oktobar 2019).
Komentari 2
ostavi komentar